  • 41. Data: 2020-06-25 22:50:16
    Temat: Re: O Mathematice
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Mamy fragmentaryzację tam, gdzie moglibyśmy mieć jedność, co w jakiejś mierze nas
    osłabia, bo zmusza do wynajdywania kół na nowo.

    Ale traktujesz tą fragmentaryzację wybiórczo. Bo chwilę później chwalisz się, że
    używasz 6-ciu różnych interpreterów Scheme. No i w ogóle po co komu Scheme, skoro
    jest Wolfram. Itd.
    Najlepsze w tej fragmentaryzacji jest właśnie to, że każdy może sobie wybraź taki
    fragment, który mu najlepiej pasuje do realizacji jego celów. W tym sensie ona nas
    wzmacnia a nie osłabia.
    To działa w wielu innych dziedzinach. Np. dobrze mieć więcej, niż jeden kanał TV z
    wiadomościami.

    > Oni tam jako jeden z paradygmatycznych przykładów podają pozycyjny system liczbowy.
    > To jest wynalazek, z którego każdy może korzystać.
    > A z Mathematiki mogą korzystać tylko ci, którzy ją kupili.

    Porównujesz rzeczy na różnych poziomach.
    Muszę kupić kalkulator, żeby sobie łatwo coś policzyć.
    Nie muszę kupować Mathematiki, żeby sobie coś napisać w Wolframie.
    O, np. takie coś:

    a = b + c

    Widzisz? Napisałem. W Wolframie. Zupełnie za friko. Podobnie jak to: 12345. Też za
    friko.
    Ale te statyczne zapisy, chociaż darmowe, zyskują na użyteczności gdy się je
    przetworzy automatycznie. Tylko że wtedy to jest inny poziom porównania. Tak,
    istnieją darmowe kalkulatory posługujące się systemem pozycyjnym. Ale ich darmowość
    nie jest cechą ani zaletą systemu pozycyjnego jako metody zapisu liczb.

  • 42. Data: 2020-06-25 23:10:12
    Od: g...@g...com

    W dniu czwartek, 25 czerwca 2020 22:50:18 UTC+2 użytkownik Maciej Sobczak napisał:
    osłabia, bo zmusza do wynajdywania kół na nowo.

    > Ale traktujesz tą fragmentaryzację wybiórczo. Bo chwilę później chwalisz się, że
    używasz 6-ciu różnych interpreterów Scheme.

    Jednego Scheme'a.

> [...]
    > O, np. takie coś:
    >
    > a = b + c
    >
    > Widzisz? Napisałem. W Wolframie. Zupełnie za friko.

    Nie napisałeś w Wolframie, tylko w matematyce (i to pewnie w jakimś programie do
    usenetu).

    Jak podaje Wikipedia, symbol + został wprowadzony w XV wieku przez ekonomistę z
    Lipska, Johannesa Widmanna, a symbol = pochodzi od walijskiego matematyka Roberta
    Recorde'a. A pomysł żeby do określania symboli używać liter, pochodzi zdaje się od
    Kartezjusza.

    > Podobnie jak to: 12345. Też za friko.

    To akurat wymyślili Hindusi, żeby móc wyrazić wiek boga Brahmy i tego, jak krucha,
    ulotna i mało znacząca jest nasza codzienna egzystencja.

  • 43. Data: 2020-06-26 21:01:27
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    używasz 6-ciu różnych interpreterów Scheme.

    > Jednego Scheme'a.

    I gdzie dryfujemy z tą dyskusją? Ja używam jednej maszyny von Neumanna do
    wszystkiego. Nie ma żadnej fragmentaryzaji.

    > Nie napisałeś w Wolframie, tylko w matematyce (i to pewnie w jakimś programie do
    usenetu).

    Ty też nie napisałeś niczego w Scheme, tylko w ASCII (czy w czym tam).
    Ale fajna ta dyskusja.

    > To akurat wymyślili Hindusi

    Całe szczęście, że nie opatentowali.

    No właśnie - a co ten długawy esej twierdzi na temat patentów?
    Bo to jest temat w pewnym sensie styczny do tych poruszonych do tej pory.
    I może uda się jednak o czymś podyskutować na początek wakacji.

  • 44. Data: 2020-06-27 08:52:07
    Od: g...@g...com

    W dniu piątek, 26 czerwca 2020 21:01:29 UTC+2 użytkownik Maciej Sobczak napisał:

> [...]
    > Bo to jest temat w pewnym sensie styczny do tych poruszonych do tej pory.
    > I może uda się jednak o czymś podyskutować na początek wakacji.

    Mają na ten temat dość rozległe przemyślenia:
    https://numinous.productions/ttft/#why-not-more-work