  • 1. Data: 2012-12-30 22:37:23
    Temat: [OT] Zestaw majsterkowicza z PRLu
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Przepraszam ze tak nie na temat, ale nie widze innej grupy której
    czlonkowie bawili by się w młodośc tą zabawką.

    Wspomnienia z PRLu:

    a) zestaw mechaniczny
    b) na pewno w zestawi była zabawkowa tarcza do cięcia drewna za pomocą
    której można było zbudować piłę do cięcia drewna w postaci
    plastikowo-metalowej skrzynki.
    c) silnik(i) (żeby nie było całkiem OT)
    d) pręty o różnych długościach
    e) *masa* elementów których nie pamiętam, głównie elementy mechaniczne i
    konstrukcyjne
    f) zestaw ten posiadały niektóre szkoły podstawowe na zajecia ZPT
    g) przeniesienie napedu to chyba głównie gumki
    h) skręcane srubami i chyba kwadratowymi nakrętkami
    i) dostępna w składniach harcerskich, chyba pierwsza połowa lat 80
    j) coś mi mówi że produkcji PL, ale nie wykluczam ZSRR.
    k) charakterystyczne mocowanie kół do pretów poprzez śrube w kołnieżu

    Niestety mgliste wspomnienia i jedyne co pamiętam to fakt że jako jedną
    z rzeczy dało się zrobić zabawkową piłe tarczową w skrzynce zrobionej z
    plastikowych i metalowych boków.

    Czy ktoś przypomina sobie tą zabawkę-zestaw, w szczególności chodzi o
    nazwę, może jakieś zdjęcia. Chodzi mi to po głowie od tygodnia, głównie
    dlatego że udało mi się skompletować Optic-Gabinet 80, naprawić Mez
    Elektronika (walizkowego) i tak mnie ruszyło w kierunku następnego
    sentymentu ...

  • 2. Data: 2012-12-30 22:44:48
    Temat: Re: [OT] Zestaw majsterkowicza z PRLu
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 30.12.2012 22:37, Sebastian Biały pisze:

> [...]
    > dlatego że udało mi się skompletować Optic-Gabinet 80, naprawić Mez
    > Elektronika (walizkowego) i tak mnie ruszyło w kierunku następnego

    Mały Konstruktor? Co prawda w PRL-u żyłem tylko rok, ale zabawki z tej
    epoki miałem.

    Jakub Rakus

  • 3. Data: 2012-12-30 22:51:54
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-12-30 22:44, Jakub Rakus wrote:
    > Mały Konstruktor?

    Jest kilkanascie zestawów o takiej nazwie. Żaden który widziałem to nie
    to. Zazwyczaj to blaszki do skręcania śrubami. W moim były silniki i
    przekładnie oraz solidne elementy z plastiku. Takiego nie potrafie odnaleźć.

  • 4. Data: 2012-12-30 22:56:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jakub Rakus napisał:

    > Mały Konstruktor? Co prawda w PRL-u żyłem tylko rok, ale zabawki z tej
    > epoki miałem.

    Ja miałem pierwowzór radziecki zrobiony z duraluminium, całkiem dobrego.
    To był przełom lat 60/70. Później były wykonania enerdowskie z niklowanej
    blachy stalowej. Grubsze, dziurki większe i w większych odstępach. Ersatz.

    W latach siedemdziesiątych w składnicy u harcerzy można też było nabyć
    enerdowski zestaw dydaktyczny "Mały Gorzelnik". Dało się pół litra upędzić,
    może trochę mniej. W komplecie był cały sprzęt i potrzebne surowce.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2012-12-30 23:10:39
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 30.12.2012 22:51, Sebastian Biały pisze:

> [...]
    > to. Zazwyczaj to blaszki do skręcania śrubami. W moim były silniki i
    > przekładnie oraz solidne elementy z plastiku. Takiego nie potrafie

    Ja kojarzę właśnie takie coś z "blaszek" (takie cienkie to one wcale nie
    były), skręcało się to na śruby ale były też dodatkowe elementy (jakieś
    linki, wielokrążki) - dało się z tego sklepać coś na kształt dźwigu.
    Może to co masz na myśli nie było produkcji bloku socjalistycznego tylko
    czegoś przywiezionego ze zgniłego zachodu?

    Jakub Rakus

  • 6. Data: 2012-12-30 23:19:48
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-12-30 23:10, Jakub Rakus wrote:
    > Ja kojarzę właśnie takie coś z "blaszek" (takie cienkie to one wcale nie
    > były), skręcało się to na śruby ale były też dodatkowe elementy (jakieś
    > linki, wielokrążki) - dało się z tego sklepać coś na kształt dźwigu.

    Prawdopodobnie masz na mysli to:

    http://img.archiwumallegro.pl/?1572137105

    Mam to, choć niekompletne :) To standardwoe blaszki skręcane śrubami
    jakich nawet teraz jest na rynku pelno.

    To o co pytam jest inne, były tam elemanty z grubszego aluminium i
    plastiku. Zestaw był zdecydowanie bardziej nastawiony na *mechanizmy* a
    nie na budowanie dzwigów.

    > Może to co masz na myśli nie było produkcji bloku socjalistycznego tylko
    > czegoś przywiezionego ze zgniłego zachodu?

    Nie, było w składnicach i w szkołach.

  • 7. Data: 2012-12-31 01:48:40
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Sun, 30 Dec 2012 22:37:23 +0100 Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    napisał:

    >a) zestaw mechaniczny

    Miałem! ... wrrrróć! MAM! :-)

    >b) na pewno w zestawi była zabawkowa tarcza do cięcia drewna za pomocą
    >której można było zbudować piłę do cięcia drewna w postaci
    >plastikowo-metalowej skrzynki.

    Oczywiście, sztandarowy model który budowało się z tego zestawu :-)
    Do dziś mam tę skrzynkę skręconą, zresztą służyła ona i jako baza do
    innych konstrukcji. Co prawda piła drewna ciąć nie chciała ze względu
    na słabiutki silniczek i tępą tarczę (bezpieczeństwo), ale dziecko
    zawsze znajdzie coś co się da pociąć :-)

    >c) silnik(i) (żeby nie było całkiem OT)

    Jeden silnik, ten H32xx-cośtam, za to na podstawie (dzięki której
    mocowało się go do konstrukcji tak jak zwykły silnik na łapach) i z
    grubszą niż normalnie ośką.

    >d) pręty o różnych długościach

    Były, służyły głównie jako wały.

    >e) *masa* elementów których nie pamiętam, głównie elementy mechaniczne i
    >konstrukcyjne

    Były m.in.:
    - Hak (żeby np. dźwig zbudować).
    - Korbka
    - Krzywka
    - Krzyż maltański
    - Tulejki blokowane śrubami bez łba - stosowane np. po to żeby wał nie
    wyleciał z obudowy na bok
    - Płaskowniki perforowane
    - Chyba kątowniki albo takie kostki z gwintem z każdej strony (do
    połączeń w rogach) albo i to i to.
    - Narzędzia - śrubokręt i chyba 2 klucze płaskie
    - Kilka elementów większych gabarytów, np. coś w rodzaju kawałka
    dużego ceownika z duralu, który też mógł służyć jako podstawa do
    czegoś.

    W zestawie występowały śruby/nakrętki/gwinty/podkładki M3 i M4.
    Większość rzeczy skręcało się na M4. M3 były do blokowania tulei i kół
    zębatych na wałach i gnieniegdzie w konstrukcji - m.in. do
    przykręcenia plastikowych części wspomnianej skrzynki były właśnie
    wkręty M3 z łbami stożkowymi.

    >g) przeniesienie napedu to chyba głównie gumki

    Były i koła zębate

    >h) skręcane srubami i chyba kwadratowymi nakrętkami

    Kwadratowe były do kół zębatych, jako że te nie miały własnych gwintów
    (były plastikowe) - wkładało się z boku taką nakrętkę i wkręcało
    poprzez piastę koła śrubkę bez łba.

    >i) dostępna w składniach harcerskich, chyba pierwsza połowa lat 80

    Ja dostałem w prezencie ok. '88, czyli jak miałem ok. 6 lat :-)

    >j) coś mi mówi że produkcji PL, ale nie wykluczam ZSRR.

    Instrukcja była po polsku, ale to oczywiście o niczym nie świadczy,
    chociaż raczej obstawiam że to polski produkt.

    >k) charakterystyczne mocowanie kół do pretów poprzez śrube w kołnieżu

    Ano.

    >Niestety mgliste wspomnienia i jedyne co pamiętam to fakt że jako jedną
    >z rzeczy dało się zrobić zabawkową piłe tarczową w skrzynce zrobionej z
    >plastikowych i metalowych boków.

    J.w.

    >Czy ktoś przypomina sobie tą zabawkę-zestaw, w szczególności chodzi o
    >nazwę, może jakieś zdjęcia.

    Mam ale u babci, jak będę miał czas i znajdę go (wala się w częściach)
    to mogę porobić fotki.

    Miałem też zestaw elektryczny gdzie były żarówki, przełączniki itp,
    łączone wtyczkami bananowymi. Był też dzwonek, rezystor który służył
    jako grzejnik, podstawa na 2 baterie 3R12. Możliwe że uda mi się
    znaleźć instrukcję od niego, bo ją nie tak dawno miałem w ręku.

    Moje ulubione zabawki :-)
    Ech... fajne czasy mi przypomniałeś...

  • 8. Data: 2012-12-31 02:06:45
    Od: "Andy Niwinski" <a...@i...pl>

    "Sebastian Biały" <h...@p...onet.pl> schrieb im Newsbeitrag
    > Przepraszam ze tak nie na temat, ale nie widze innej grupy której
    > czlonkowie bawili by się w młodośc tą zabawką.

    Kurde, porządny człowiek, z czasów jak nie było tych wszystkich dysl....ków
    i taki babol?

    > k) charakterystyczne mocowanie kół do pretów poprzez śrube w kołnieżu

    ^^^^^^^^^

    :)

  • 9. Data: 2012-12-31 11:17:32
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-12-31 02:06, Andy Niwinski wrote:
    > Kurde, porządny człowiek, z czasów jak nie było tych wszystkich
    > dysl....ków i taki babol?

    Ja nie jestem dyslektykiem tylko leniem :) Poprawie się.

  • 10. Data: 2012-12-31 11:21:10
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Sebastian Biały wrote:
    [..]
> [...]
    > dlatego że udało mi się skompletować Optic-Gabinet 80, naprawić Mez
    > Elektronika (walizkowego) i tak mnie ruszyło w kierunku następnego

    To co ja miałem było NRDowskim zestawem o nazwie konstruktor, obecnie
    można dostać np na ebay'u w kategorii construction toys, np meccano.

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html