  • 11. Data: 2010-12-17 21:41:55
    Temat: Re: Oprawy na świetlówki liniowe
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Użytkownik "Marek Lewandowski" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:jli5ek5mqe2w$.w4k391437gg2.dlg@40tude.net...

    > Niestety wielu sprzedawców myli (nie wnikam, umyślnie czy nie)
    > elektroniczny starter

    O, a taki bajer też jest? Znaczy, w normalnej, tradycyjnej oprawie
    świetlówkowej zamiast tego bimetaliczno-neonówkowego ustrojstwa można jakies
    elektroniczne cudo wstawić? Jakie ono ma zalety i wady w porównaniu?

    J.

  • 12. Data: 2010-12-17 21:49:38
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Fri, 17 Dec 2010 22:41:55 +0100, Jarek P. wrote:

    > Znaczy, w normalnej, tradycyjnej oprawie
    > świetlówkowej zamiast tego bimetaliczno-neonówkowego ustrojstwa można jakies
    > elektroniczne cudo wstawić? Jakie ono ma zalety i wady w porównaniu?

    Dobry elektroniczny starter ma następujące funkcje z punktu widzenia
    użyszkodnika:
    1) zdefiniowany czas grzania elektrod (a nie jak wypadnie)
    2) wyłapywanie uwalonej rury po iluśtam nieudanych startach pod rząd (na
    wpół zdechłe rury nie migają kurwicogennie)
    3) ew. wyłapuje zgaśnięcie zasilanej rury i restartuje ją na gorąco

    Marek

  • 13. Data: 2010-12-17 22:23:46
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    > Dobry elektroniczny starter ma następujące funkcje z punktu widzenia
    > użyszkodnika:

    A jak rozróżnić dobry od niedobrego? Bo w międzyczasie góglnąłem i
    naczytałem się na elektrodzie, jak to elektroniczne startery niszczą
    świetlówki przez ich zbyt szybkie zaświecanie bez dostatecznego rozgrzania
    elelktrod.
    reszta zalet - owszem, podoba mi się. Zwłaszcza odpalanie świetlówek bez
    migotania.

    J.

  • 14. Data: 2010-12-17 23:35:25
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Fri, 17 Dec 2010 23:23:46 +0100, Jarek P. wrote:

    > A jak rozróżnić dobry od niedobrego?

    Nie mam pojęcia, świetlówki omijam łukiem o dużym promieniu ...

    Marek

  • 15. Data: 2010-12-18 10:15:06
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2010-12-17 23:23, Jarek P. pisze:

> [...]
    > naczytałem się na elektrodzie, jak to elektroniczne startery niszczą
    > świetlówki przez ich zbyt szybkie zaświecanie bez dostatecznego

    popatrz na allegro za statecznikami firmy Vossloh Schwabe - jak nie w
    opisie aukcji, to na zdjęciu znajdziesz dokładny typ. Potem możesz
    popatrzyć w ich katalog co to jest - a robią i ze startem
    natychmiastowym, i z opóźnionym, do wyboru, do koloru.
    Kupiłem taki jakiś czas temu i sprawuje się bardzo dobrze. Po obejrzeniu
    środka okazało się, że sterowanie zapewnia jakiś układ scalony Infineona
    (bodajże ICB1FL02G - pdf wygooglasz)

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 16. Data: 2010-12-19 23:37:53
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    Użytkownik "Michał Baszyński" <m...@g...ze.ta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Kupiłem taki jakiś czas temu i sprawuje się bardzo dobrze. Po obejrzeniu
    > środka okazało się, że sterowanie zapewnia jakiś układ scalony Infineona

    Troszkę na temat... Własnoręcznie zmontowałem starter (zapłonnik) z
    wykorzystaniem Y1112:
    http://www.bourns.com/pdfs/by1112c.pdf
    Zakupiłem go w AVT jeszcze na Limanowskiego w Krakowie. Chyba w jakiejś EP
    był schemat może nawet kit. W każdym razie starter zastosowałem w plafonie w
    łazience. Jest tam rura pierścieniowa 22W i tradycyjny statecznik. Wydaje mi
    się, że układ działa już 10 lat (+/- 3 lata :). W każdym razie z tym
    starterem jeszcze nie padła świetlówka. Świetlówka świeci po ok. 1,5s od
    cyknięcia wyłącznikiem, co troszkę może drażnić, ale za to zawsze startuje i
    to bez migania. Mogę polecić to rozwiązanie.

    Michał

  • 17. Data: 2010-12-20 14:27:04
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości

    > Więc to takie gówno jest?

    porządny zasilacz jednak powinien mieć trochę zawartości a tania
    chińszczyzna to zwykle jakieś samodławne zabawki (owszem, pomysłowe, ale
    bardzo odchudzone - a pewnych rzeczy się nie przeskoczy)

    e.

  • 18. Data: 2010-12-20 14:28:23
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

> [...]
    > Niestety wielu sprzedawców myli (nie wnikam, umyślnie czy nie)
    > elektroniczny starter i elektroniczny statecznik...

    na allegro to niestety raczej umyślnie. Taki duch tego miejsca :)

    e.

  • 19. Data: 2010-12-20 14:40:40
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości

    > Najlepiej kup taką oprawę, jaka ci optycznie i mechanicznie pasuje, nie
    > patrząc na stateczniki i startery itd, i do tej oprawy kup porządną
    > elektronikę, np

    a dotychczasową zawartość do śmieci? Bez sensu. Poza tym okablowanie może
    nie pasować (a sztukowanie samodzielne to już rzeźba) no i stateczniki
    elektroniczne bywają dłuższe od dławików i mogą zawadzać o jakieś
    mocowania itp.

    e.

  • 20. Data: 2010-12-21 09:34:46
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Panowie, dzięki za powyższe rady, a podsumowując:

    Znalazłem w Platformie zwykłe oprawy nie mające nawet kondensatora,
    tanie, estetyczne i mógłbym je kupić. Jednak, ponieważ ma to być
    oświetlenie warsztatu, brak przesuwnika fazy trochę boli. Czy dobrze
    mi się wydaje, że wystarczy tu dorzucić kondensator przesuwający fazę,
    statecznik (ten tradycyjny) natomiast zostaje bez zmian? A same
    kondensatory ("takie") da się gdzieś kupić? I czy ma sens ich
    samodzielny montaż?
    Czy może jak ktoś proponował, olać istniejąca instalację, a kupić
    statecznik elektroniczny?

    J.