  • 1. Data: 2024-01-01 21:40:16
    Temat: Pamiętacie Bełchatów i awaryjne wyłączenie?
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    Było coś takiego w 2021 roku gdy cała elektrownia 'odłączyła' się od
    naszej sieci,
    w podcaście
    https://youtu.be/idz-U9av_VA?t=471
    wyjaśniają co się stało, w skrócie, cos na starym rozłączniku nie
    zadziałało i poszedł pracownik na pole przełączyć z szafki ale je
    pomylił, i zamiast linię 400kV rozłączyć to ją uziemił !!! poszedł prąd
    zwarciowy 43kA do siatki uziemiającej która jest wkopana pod polem. Ale
    że ona była robiona w latach '80 to się okazało że była oszukana,
    zamiast mieś efektywny przekrój 1000mm2 miała około 120, w efekcie te
    400kV 'rozlazło' się po okolicy zamiast 'iść' do ziemi, nie dość że
    automat źle zinterpretował zwarcie i za chwilę linię włączył z powrotem,
    dopiero za drugim razem całkiem odłączył.
    Prąd 'błądzący' po okolicy wyindukował w pancerzach przewodów w innych
    rozdzielnicach prądy które 'wysterowały' przewody i dały sygnał
    wyłączenia innych bloków, co spowodowało odłączenie całkowite elektrowni
    od sieci.

    --
    Janusz

  • 2. Data: 2024-01-02 15:32:46
    Temat: Re: Pamiętacie Bełchatów i awaryjne wyłączenie?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 1 Jan 2024 21:40:16 +0100, Janusz wrote:
    > Było coś takiego w 2021 roku gdy cała elektrownia 'odłączyła' się od
    > naszej sieci,
    > w podcaście
    > https://youtu.be/idz-U9av_VA?t=471

    Jest pisemny raport z tego zdarzenia. Ale gdzie - PSE czy PGE?

    Bo wszyscy piszą tylko o raporcie :-)
    https://energetyka24.com/gornictwo/jest-raport-konco
    wy-ws-awarii-w-elektrowni-belchatow

> [...]
    > rozdzielnicach prądy które 'wysterowały' przewody i dały sygnał
    > wyłączenia innych bloków, co spowodowało odłączenie całkowite elektrowni

    a) tym niemniej ... 4GW nagłego ubytku mocy w sieci ... i krachu nie
    było.
    Towarzysze z innych krajów pomogli, ale oni chyba nie są w stanie
    dostarczyc 4GW - nie mamy takich linii.

    b) szcześliwie to zdaje się było jeszcze przed wieczornym szczytem,
    wiec elektrownie sie kręciły w rezerwie ...

    c) tu piszą, ze w ciągu godziny stacja była gotowa to przyłączenia
    ponownego bloków
    https://cleanerenergy.pl/2021/05/19/pse-wylaczenie-e
    lektrowni-belchatow-nie-bylo-odczuwalne-dla-odbiorco
    w/

    ale bardziej istotne, że "pierwsze trzy linie blokowe zostały
    załączone o 18:42" (awaria 16:34).
    A skleroza mi podpowiadała, ze to dłużej trwało.

    d) zwykłą ludzka pomyłka, czy skutek zatrudnienia pracownika z dobrej
    zmiany ? :-)

    J.

  • 3. Data: 2024-01-02 19:57:29
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2.01.2024 o 15:32, J.F pisze:
    > a) tym niemniej ... 4GW nagłego ubytku mocy w sieci ... i krachu nie
    > było.
    Ale wahnięcie było odczuwalne w całej europie.

    > Towarzysze z innych krajów pomogli, ale oni chyba nie są w stanie
    > dostarczyc 4GW - nie mamy takich linii.
    Ale dostarczyli. Linię na krótko można przeciążyć.

    > b) szcześliwie to zdaje się było jeszcze przed wieczornym szczytem,
    > wiec elektrownie sie kręciły w rezerwie ...
    Pytanie ile wtedy 'dawał' Bełchatów.

> [...]
    > załączone o 18:42" (awaria 16:34).
    > A skleroza mi podpowiadała, ze to dłużej trwało.
    Też mi się to tak kojarzy, chyba całą dobę im to trwało.

    > d) zwykłą ludzka pomyłka, czy skutek zatrudnienia pracownika z dobrej
    > zmiany ? ?
    Albo rutyna, skrzynki były identyczne tylko inaczej opisane, teraz je
    podobno okleili żeby się różniły.

    --
    Janusz

  • 4. Data: 2024-01-03 12:32:32
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Janusz <j...@o...pl> wrote:

    > zwarciowy 43kA do siatki uziemiającej która jest wkopana pod polem. Ale
    > że ona była robiona w latach '80 to się okazało że była oszukana,

    I wyszło dopiero po 40 latach. To i tak dobrze.

    --
    Przychodzi blondynka do lekarza a lekarz mówi:
    - Proszę się rozebrać.

  • 5. Data: 2024-01-03 14:03:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 3 Jan 2024 11:32:32 -0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:

    > I wyszło dopiero po 40 latach. To i tak dobrze.

    Bo nikt się wczesniej tak nie mylił?

    J.

  • 6. Data: 2024-01-03 15:07:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 2 Jan 2024 19:57:29 +0100, Janusz wrote:
    > Ale wahnięcie było odczuwalne w całej europie.

    częstotliwości?
    Powinno być, skoro mniejsze były zauważalne, ale jakos nie trafiłem na
    opis zdarzenia. Moze gdzieś jest.

    Ta częstotliwość to jest zresztą dla mnie troche tajemnicza ...
    szczególnie ten przypadek bałkanski sprzed lat ...

    Nawiasem mowiąc - była w Bełchatowie jeszcze jedna awaria,
    pożar taśmociągu w bloku 858GW 22.05.2021
    https://belchatow.naszemiasto.pl/pozar-w-elektrowni-
    belchatow-wynikiem-bledu-ludzkiego/ar/c1-8337072

    Pare dni po tym Rogowcu z 17.05.2021

    > Ale dostarczyli. Linię na krótko można przeciążyć.

    Z pierwszych doniesien to wyglądało na długą awarie. Ale szczesliwie
    była krótka.

    > Pytanie ile wtedy 'dawał' Bełchatów.

    O ile pamietam to dosć dużo. Ale to ogolnie jest czas chwilowego dołka
    w zapotrzebowaniu.

    https://www.pse.pl/dane-systemowe/funkcjonowanie-kse
    /raporty-dobowe-z-pracy-kse/generacja-mocy-jednostek
    -wytworczych

    trzeba w parametrach wybrać datę, i najlepiej wyeksportować do excela.
    No i ustalic, czy godzina jest polska, czy np UTC.

    o 16-tej 10 bloków pracowało z pełną mocą 300-345GW, B14 dawał 694.
    O 17-tej ... czy to juz wartosci usrednione z godziny?

    lektrowni-belchatow-nie-bylo-odczuwalne-dla-odbiorco
    w/

    > Też mi się to tak kojarzy, chyba całą dobę im to trwało.

    No własnie - powyższe zestawienie zawiera 0 az do 23-ciej,
    w 24 ruszył B09 i B11. B10 ruszył o godz 2, a B04 w 4-tej.
    Blok 14 pracował cały czas - chyba ma osobną rozdzielnię.
    No ale w nocy mniej prądu potrzeba.

    Wieczorny szczyt jednak inne elektrownie pokryły.

    https://www.pse.pl/dane-systemowe/funkcjonowanie-kse
    /raporty-dobowe-z-pracy-kse/wymiana-miedzysystemowa-
    przeplywy-mocy

    eksport do Czech spadł z 600 do 220, import z Czech skoczyl do 928,
    Słowacja dołożyła 624 - to w 19-tej godz.
    Niemcy poratowali 1718GW o 17-tej, o 19-tej było juz tylko 900,
    ze Szwecji szło 600 cały czas, z Ukrainy 190 cały czas.

    Ale te liczby się zmieniają wiec trudno powiedzieć co tu było
    interwencyjne a co planowe.

    i jeszcze zapotrzebowanie
    https://www.pse.pl/dane-systemowe/funkcjonowanie-kse
    /raporty-dobowe-z-pracy-kse/wielkosci-podstawowe

    Jakos tak te liczby srednio przystają do poprzednich :-)

    > Albo rutyna, skrzynki były identyczne tylko inaczej opisane, teraz je
    > podobno okleili żeby się różniły.

    Stary pracownik chyba wie, do czego która służy.
    Ale moze poszedł zwyczajnie na emeryturę, bez podtekstów.

    J.

  • 7. Data: 2024-01-04 18:52:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > rozdzielnicach prądy które 'wysterowały' przewody i dały sygnał
    > wyłączenia innych bloków, co spowodowało odłączenie całkowite elektrowni

    Tu jest opis zdarzenia po angielsku.
    https://eepublicdownloads.entsoe.eu/clean-documents/
    news/2022/220318_Final_report_Rogowiec_incident.pdf

    Ale mówią znacznie bardziej szczegółowo.

    Tylko ... mowią, ze 43kA to bardzo duzo ... jakie jest napiecie
    generatora? Bo tam chyba podobne prądy, tylko napięcie znacznie
    mniejsze.

    A tu analiza czestotliwosci
    https://gridradar.net/en/blog/post/frequency-drop-ma
    y-2021

    Rozeszło sie po całej Europie :-)
    Tylko ... po 20 minutach czestotliwosc wróciła do normy - czemu kiedys
    nie potrafili znacznie mniejszej mocy w Kosowie skompensowac przez
    wiele dni?

    A tamtego ... w koncu nadgonili tamten "stracony czas" czy sie
    pogodzili i zostało jak wyszło?
    Prawde mowiąc - jak sie spóżniało sporo, to ktos pewnie ręcznie zegary
    przestawil, próba "nadgonienia" po wielu dniach powodowałaby kolejne
    przestawienia - moze lepiej sie pogodzic ...

    J.

    J.