  • 1. Data: 2021-12-23 21:41:34
    Temat: Panel słoneczny produkuje wodór Zbyt piękne żeby było prawdziwe...???
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    https://gadzetomania.pl/panel-sloneczny-produkuje-wo
    dor-innowacja-z-belgii,6714549576268512a

    "Sprawność procesu produkcji wodoru przy wykorzystaniu tego nietypowego
    panelu słonecznego jego wynalazcy oceniają na 15 procent. Ma być to
    więcej, niż w przypadku obecnie stosowanych procesów produkcji wodoru. W
    odniesieniu do belgijskich warunków pogodowych oceniono, że panel taki
    jest w stanie wyprodukować średnio 250 litrów wodoru dziennie.

    Tom Bosserez, jeden z twórców panelu, twierdzi, że 20 tego typu paneli
    wystarczy do zasilenia i ogrzania dobrze izolowanego, ogrzewanego pompą
    ciepła domu przez całą zimę. W połączeniu z kolektorami słonecznymi i
    klasyczną fotowoltaiką energii powinno wystarczyć na cały rok"

  • 2. Data: 2021-12-23 22:29:50
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/12/2021 21:41, _Master_ wrote:
    > energii powinno wystarczyć na cały rok"

    " [...] łatwego magazynowania wodoru [...]"

    Czy mnie coś omineło, czy wodór już nie wypełza samodzielnie z każdego
    możliwego zbiornika, wymaga sprężania do ogromnych ciśnień i nie da się
    go tak trzymać w byle butli od kuchenki?

    A może najzwyczajniej, ta "litry wodoru" to w formie ciśnienia
    atmosferycznego i przezorni panowie z uniwesytetu nie pochwalili się ile
    energi będzie kosztować sprężanie?

    https://solhyd.org/en/technology/

    "[...] This may be stored locally at elevated pressures (after
    compression) [...]".

    Czyli jednak wyszło jak zwykle.

  • 3. Data: 2021-12-24 21:39:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup

    >" [...] łatwego magazynowania wodoru [...]"

    >Czy mnie coś omineło, czy wodór już nie wypełza samodzielnie z
    >każdego możliwego zbiornika,

    Moze i wypelza, ale widac nie tak szybko.

    >wymaga sprężania do ogromnych ciśnień

    A to zalezy ile masz miejsca - jak duzo, to cisnienie moze byc male.

    >i nie da się go tak trzymać w byle butli od kuchenki?

    Alez sie da, tylko ze taka butla jest na niewielkie cisnienie, wodor
    sie nie skropli, i malo go wejdzie.

    >A może najzwyczajniej, ta "litry wodoru" to w formie ciśnienia
    >atmosferycznego

    A to mozliwe, tylko ze wtedy to niewiele tego wodoru.

    >i przezorni panowie z uniwesytetu nie pochwalili się ile energi
    >będzie kosztować sprężanie?

    Elektroliza moze produkowac od razu pod cisnieniem

    J.

  • 4. Data: 2021-12-24 23:37:26
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 24/12/2021 21:39, J.F. wrote:
    > Moze i wypelza, ale widac nie tak szybko.

    Mowa o miesiącach magazynowania, w dodaku przez system zaworów
    uzupełniających, które muszą być absurdalnie szczelne.

    > A to zalezy ile masz miejsca - jak duzo, to cisnienie moze byc male.

    Duży zbiornik tani nie będzie. W dodatku to wodór, cieżko znaleźć coś
    bardziej niebezpiecznego, więc z tektury go nie zrobią. Nie wiem, czy
    nadają się zbiorniki od LPG. One mają niskie ciśnienia pracy, w zasadzie
    trzymanie LPG a trzymanie wodoru to biegunowo odległe zagadnienia.

    > Alez sie da, tylko ze taka butla jest na niewielkie cisnienie, wodor sie
    > nie skropli, i malo go wejdzie.

    Czyli nie da się. W sensie, ekonomicznie to bez sensu.

    Może miało by znikomy sens do np. zrobienia kilkudniowej baterii, ale na
    zimę?

    > A to mozliwe, tylko ze wtedy to niewiele tego wodoru.

    Więc skąd pomysł, że wystarczy go na zimę?

    > Elektroliza moze produkowac od razu pod cisnieniem

    Ale wyglada na to, że nie produkuje. Tym bardziej, ze źródłem jest CO2 z
    atmosfery, co by oznaczało że trzeba by najpierw "sprężyć atmosferę", z
    resztą sami się przyznają, że produkują niespreżony.

    Tak czy owak, koszt sprężania wodoru i wypasionego zbiornika nie jest
    zerowy i pewnie zje zyski.

    Swoją drogą, ciekawe na ile gorsze są zwykłe panele + elektroliza.
    Sprawnośc elektrolizy to coś koło 50%, sprawnośc paneli koło 20%, więc
    całkowita sprawnosć procesu 10%, ale za to trywialny w implementacji i
    "tylko" o 5% gorszy niż cutting edge z newsa. I też nie spreżony. Może
    bym jednak wolał taki, jest znacznie tańszy bo nie ma patentów.

    Tylko dalej, gdzie i jak go przechowywać...

  • 5. Data: 2021-12-25 02:05:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
    On 24/12/2021 21:39, J.F. wrote:

    >Mowa o miesiącach magazynowania, w dodaku przez system zaworów
    >uzupełniających, które muszą być absurdalnie szczelne.

    Jakos trzymaja ten wodor, moze nie miesiacami, ale co najmniej dniami.

    I transporuja na stacje, i stacja trzyma

    >Czyli nie da się. W sensie, ekonomicznie to bez sensu.

    W sensie - bardzo malo wejdzie.

    >Może miało by znikomy sens do np. zrobienia kilkudniowej baterii, ale
    >na zimę?

    >Więc skąd pomysł, że wystarczy go na zimę?

    Jesli komus starcza np 1000 litrow LPG na zime, to
    wodoru by potrzebowal jakies 1400m^3 pod cisnieniem atmosferycznym.
    A moze tylko 500m^3 z uzyciem PC.

    50m^3 i 10 atm, 5 m^3 i 100 atm.

    I tu sie geometria odzywa, 50m^3 - kula o srednicy 4.5m. Nie
    zmiescisz?
    A 5m^3 - kula ~2m srednicy, albo taki przerosniety zbiornik LPG.

    Poza tym cholera wie, co oni maja na mysli - moze zasilanie bez
    magazynowania.
    Skoro jeden panel produkuje srednio 250 litrow H2 dziennie, w zimie
    mniej, ale oni chca paneli 20 ...

    >Ale wyglada na to, że nie produkuje. Tym bardziej, ze źródłem jest
    >CO2 z atmosfery, co by oznaczało że trzeba by najpierw "sprężyć
    >atmosferę", z resztą sami się przyznają, że produkują niespreżony.

    CO2? chyba woda.

> [...]

    >Sprawnośc elektrolizy to coś koło 50%, sprawnośc paneli koło 20%,
    >więc całkowita sprawnosć procesu 10%, ale za to trywialny w

    Niesprawnosc elekrolizy moze dom podgrzewac :-)
    A jeszcze jakby te 85% strat w panelach skierowac :-)

    >"tylko" o 5% gorszy niż cutting edge z newsa. I też nie spreżony.
    >Może bym jednak wolał taki, jest znacznie tańszy bo nie ma patentów.

    Ale tu o koszty produkcji idzie. Moze to co oni proponuja jest tansze.
    A patenty wygasna.

    A gdzies tam w przyszlosci ... moze zrobimy panele biochemiczne, beda
    produkowaly glukoze, alkohol czy biodiesla :-)
    I moze nawet ogniwa paliwowe na alkohol zrobimy ...

    J.

  • 6. Data: 2021-12-25 11:50:15
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/12/2021 02:05, J.F. wrote:
    > 50m^3 i 10 atm, 5 m^3 i 100 atm.

    To już sprężanie. Nie za darmo.

    > I tu sie geometria odzywa, 50m^3 - kula o srednicy 4.5m. Nie zmiescisz?
    > A 5m^3 - kula ~2m srednicy, albo taki przerosniety zbiornik LPG.

    Tak, ale:
    a) to bardzo niebezpieczne - jest w fazie gazowej, więc rozpręzy się w
    monencie awari, natychmiast
    b) to sprężanie 100x, mało prawdopodobne, aby osprzęt był tani

    > Poza tym cholera wie, co oni maja na mysli - moze zasilanie bez
    > magazynowania.

    W naszym rejonie, zimą, pełny danch paneli fotowoltaicznych produkuje
    ~1-3kWh o tej porze roku, dobowo. Ich panele ekwiwalent w wodorze. Chyba
    niewiele można podgrzać taką znikomą ilością.

    Elektryką (PC) mogę jeszcze to podnieść do kilku kW więcej, z wodoru nie.

    > Skoro jeden panel produkuje srednio 250 litrow H2 dziennie, w zimie
    > mniej, ale oni chca paneli 20 ...

    Patrz na rozmiar dachu przeciętnego budynku. Przy full wypełnieniu bywa,
    że nie wyproduke nawet Wh w pochmurny dzień.

    To się nadaje do ciepłych krajów, gdzie nie ma sensu...

    Ostatecznie nich produkują wodór na pustyniach i transmitują... znowu
    Arabowie górą.

    > CO2? chyba woda.

    Oczywiście ;)

    Latem.

    > A jeszcze jakby te 85% strat w panelach skierowac :-)

    Jakoś hybrydowe panel (elektryka + obieg wody) nie są popularne. Szkoda
    (bo za drogie).

    > Ale tu o koszty produkcji idzie. Moze to co oni proponuja jest tansze.
    > A patenty wygasna.

    Umrę, zanim wygasną ;)

    > A gdzies tam w przyszlosci ... moze zrobimy panele biochemiczne, beda
    > produkowaly glukoze, alkohol czy biodiesla :-)

    A gdyby tak istniało takie coś, co w wyniku światła samo rośnie...

    > I moze nawet ogniwa paliwowe na alkohol zrobimy ...

    ... albo można by tym czymś palić w piecu...

    Fantastyka ;)

  • 7. Data: 2021-12-25 17:05:45
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu piątek-24-grudnia-2021 o 23:37, heby pisze:
    > Czyli nie da się. W sensie, ekonomicznie to bez sensu.

    A jeśli tych paneli będzie whoooojjj...?

    Skąd wiesz że ekonomicznie nieopłacalne.

    Ekonomicznie nieopłacalne jest magazynowanie prądu. Ale się to robi.

  • 8. Data: 2021-12-25 17:26:12
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 24 Dec 2021 23:37:26 +0100, heby napisał(a):

    > Sprawnośc elektrolizy to coś koło 50%, sprawnośc paneli koło 20%, więc
    > całkowita sprawnosć procesu 10%,

    Heby, weź to przemyśl jeszcze raz. A potem mi wytłumacz po co
    uwzględniasz w ekonomii stosowanej sprawność przetwarzania światła na
    prąd. Bo inaczej ci wytknę że sprawność dowolnego procesu wynosi zero,
    bo i tak entropia na końcu wygrywa.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 9. Data: 2021-12-25 18:18:27
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/12/2021 17:26, Jacek Maciejewski wrote:
    > Heby, weź to przemyśl jeszcze raz.

    Myślę, i wychodzi mi, że 50% z 20% to 10%. Czyli w sumie nie aż tak źle.
    Rewolucja to by była, gdyby wymyślili coś o sprawnosci 50%, aby
    opłacalne było budowanie zbiorników i spreżanie "na zimę".

    > A potem mi wytłumacz po co
    > uwzględniasz w ekonomii stosowanej sprawność przetwarzania światła na
    > prąd.

    Bo podobno to jest "lepsze", a ja mam tylko troche gorsze wyniki stosują
    panele fotowoltaiczne i prosty elektrolizer oraz na końcu zostaje z H2
    pod ciśnieniem atmosferycznym, z którym dokładnie tak samo nie wiadomo
    co zrobić.

    > Bo inaczej ci wytknę że sprawność dowolnego procesu wynosi zero,
    > bo i tak entropia na końcu wygrywa.

    Ależ wytykaj.

    Problem w tym, że o ile entropia wygrywa wojnę, to nie oznacza że
    wygrywa każdą bitwę.

  • 10. Data: 2021-12-25 18:23:00
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/12/2021 17:05, _Master_ wrote:

    > A jeśli tych paneli będzie whoooojjj...?

    Twoje "w hooooj" musi się zmieścić na dachu i/lub ogródku. Można
    założyć, że przeciętny domek nie będzie miał więcej niż 10kWp
    fotowoltaiki, z czego zimą będzie produkować kompletnie 0, a w tej
    "nowej technologi" będzie produkować o 5% więcej z tego zera.

    Czyli "opcjaonalne magazynowanie" nagle staje się podstawowym problemem.

    > Skąd wiesz że ekonomicznie nieopłacalne.

    Bo nie produkuje prądu kiedy trzeba. A jesli produkuje kiedy nie trzeba,
    to trzeba budować zbiorniki. Zbiornik na wodór to nie kanister z allegro.

    Taka technologia miała by sens gdyby panele produkowały LPG, metan czy
    benzynę *bezpośrednio* ze słońca, przy takiej sprawności.

    > Ekonomicznie nieopłacalne jest magazynowanie prądu. Ale się to robi.

    Nie słyszałem o magazynowaniu prądu na jakąs większą skale, poza
    drobnymi magazynami chemicznymi rozwiązującymi jakiś lokalny problem na
    odległych zadupiach. Ogólnie prąd elektryczny cieżko magazynować.