  • 1. Data: 2013-06-25 12:01:03
    Temat: Pasta do lutowania - może ktoś naprowadzi
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Jakiś czas temu dorabiałem lutowaniem różnych dupereli, między innymi procków w
    obudowach QFP. Gość który mi to zlecał dał mi jakąś pastę lutowniczą. Lutowałem swoją
    stacją solomon sl-10 i grotem minifala. Szło mi wyśmienicie, przylutowanie takiego
    wielonogiego dziada to była sama przyjemność i chwila-moment.
    Niestety nie mam pojęcia co to była za pasta, a chętnie bym sobie kupił teraz. Czy
    ktoś może powiedzieć co to mogło być? Patrzę w różnych sklepach na topniki ale nic mi
    się nie kojarzy, toto było chyba jakieś niemieckie...

    Pzdr.
    L.

  • 2. Data: 2013-06-25 12:29:21
    Temat: Re: Pasta do lutowania - może ktoś naprowadzi
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-06-25 12:01, Lisciasty pisze:
> [...]
    ktoś może powiedzieć co to mogło być? Patrzę w różnych sklepach na topniki ale nic mi
    się nie kojarzy, toto było chyba jakieś niemieckie...

    pisząc pasta masz na myśli spoiwo czy topnik?

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 3. Data: 2013-06-25 12:41:54
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On Tuesday, June 25, 2013 12:29:21 PM UTC+2, Mario wrote:
    > pisząc pasta masz na myśli spoiwo czy topnik?

    Topnik, mam wrażenie. Cynę łapałem na grot i jechałem po pinach, ale czy w samej
    paście nie było czegoś to nie wiem.

    L.

  • 4. Data: 2013-06-25 12:50:36
    Od: "Jan B." <e...@g...com>

    Ja od kilku lat stosuję to: http://www.sklep.monster.pl/RMA-7-TOPNIK-ALPHA-W-PAS
    CIE-10g-STRZYKA%284,36275,30264%29.aspx
    i niczego innego od tego czasu nie szukałem bo nie było potrzeby.
    Obudowy QFP, TSOP itp. lutuję w ten sposób że najpierw z grubsza lutuję wszystkie
    piny (dużo zwarć) następnie biorę plecionkę nasączam tym topnikiem i odsysam nadmiar
    cyny. Efekt identyczny jak po lutowaniu fabrycznym.

  • 5. Data: 2013-06-25 12:56:55
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On Tuesday, June 25, 2013 12:50:36 PM UTC+2, Jan B. wrote:
> [...]
    odsysam nadmiar cyny. Efekt identyczny jak po lutowaniu fabrycznym.

    Hm... No ja nie jestem elektronikiem, nie wiem jak się powinno takie coś lutować. Ja
    robiłem to tak:
    - smarowałem pędzelkiem pady pastą
    - przykładałem procek
    - nabierałem cyny na grot i jeździłem po pinach od góry

    Lutowanie procka zajmowało mniej niż minutę jak doszedłem do wprawy :>
    L.

  • 6. Data: 2013-06-25 13:04:08
    Od: e...@g...com

    Ja to robię Tak: http://www.youtube.com/watch?v=UvZlVudnQ-4
    Nie używam transformatorówki, ale jak widać można:)
    Używam plecionki a nie zwykłego przewodu, ale jak widać też można:)

  • 7. Data: 2013-06-25 13:09:56
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On Tuesday, June 25, 2013 1:04:08 PM UTC+2, e...@g...com wrote:
    > Ja to robię Tak: http://www.youtube.com/watch?v=UvZlVudnQ-4

    Hm no zastanawiam się po co sobie komplikować życie tą plecionką, jak można od razu
    na gotowo i szybciej? A układ dociskam z góry ołówkiem z gumką i nie trzeba lutować
    pierwszej nogi, tylko wszystkie od razu i bez poprawek...

    L.

  • 8. Data: 2013-06-25 15:52:20
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    Użytkownik <e...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
    Ja to robię Tak: http://www.youtube.com/watch?v=UvZlVudnQ-4

    A tak robi Mirek Kardaś:
    http://mirekk36.blogspot.com/2012/11/lutowanie-smd-m
    ini-poradnik.html
    Bez plecionki, tylko topnik RMA223.

  • 9. Data: 2013-06-25 16:09:11
    Od: "Piotr" <p...@p...onet.pl>

    > A tak robi Mirek Kardaś:
    > http://mirekk36.blogspot.com/2012/11/lutowanie-smd-m
    ini-poradnik.html
    > Bez plecionki, tylko topnik RMA223.
    Dobry tinol i obywa się bez topnika i plecionki, lutuję LC62 z Cynelu, mam
    stare zapasy z 7 rdzeniowym topnikiem w cienkim lutowiu.
    Topnika jest w sam raz, duża kulka cyny i płytka wygląda bardzo ładnie,
    zwarcia mają tendencje powstawać przy dużych polach miedzi ze względu na
    odbieranie ciepła
    Piotr