  • 1. Data: 2013-04-14 12:28:35
    Temat: Photoshop - problem z desaturacją
    Od: Marek <p...@s...com>

    Witam,

    Mam zdjęcie wykonane w RAW. Oto jego fragment.

    http://img842.imageshack.us/img842/2804/des1r.jpg

    Poddaję je desaturacji w ACR:

    http://img201.imageshack.us/img201/1635/des2p.jpg

    Wygląda pięknie. Teraz otwieram je w Photoshopie w wersji 16-bitowej
    (kolor) i tu poddaję desaturacji:

    http://img32.imageshack.us/img32/5478/des3p.jpg

    Powstaje jakaś masakra. Wyłażą dziwne plamy. Czy wiecie o co może chodzić?

    Marek

  • 2. Data: 2013-04-14 15:07:18
    Temat: Re: Photoshop - problem z desaturacją
    Od: ".:.JAN.:." <v...@o...pl>

    > http://img32.imageshack.us/img32/5478/des3p.jpg
    >
    > Powstaje jakaś masakra. Wyłażą dziwne plamy. Czy wiecie o co może chodzić?
    > Pozdrawiam
    > Marek
    =========
    jeśli dobrze odebrałem Twe odczucia, to
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Banding_koloru

  • 3. Data: 2013-04-14 19:18:02
    Temat: Re: Photoshop - problem z desaturacj?
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-04-14 15:07, .:.JAN.:. pisze:

    > je?li dobrze odebra?em Twe odczucia, to
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Banding_koloru

    Raczej posteryzacja. Kolorów jest wystarczająco dużo. Zwróć uwagę, że ta
    sama operacja w ACR oraz - jak dodatkowo sprawdziłem - w ACDSee i Corelu
    nie robi takich jaj a ilość kolorów jest ta sama.

    Marek

  • 4. Data: 2013-04-14 19:30:34
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-04-14 19:18, Marek pisze:

    > Raczej posteryzacja. Kolorów jest wystarczająco dużo. Zwróć uwagę, że ta
    > sama operacja w ACR oraz - jak dodatkowo sprawdziłem - w ACDSee i Corelu
    > nie robi takich jaj a ilość kolorów jest ta sama.

    Źle napisałem. Nie ma problemu z desaturacją w ACDSee i ACR a w Corelu i
    Photoshopie efekt jest identyczny: posteryzacja. Tak jakby nieliniowo
    każdy z kolorów transformował. Zastanawiam się czy ma to związek z
    kalibracją.

    Marek

  • 5. Data: 2013-04-14 19:54:47
    Od: Marek <p...@s...com>

    Temat rozwiązany. Wyjaśnię w czym rzecz dla potomnych. Zerknijcie na
    kanał niebieski. Tam są braki w kolorze - nie występuje on w miejscu
    tworzenia się "placków". Desaturacja jako uśrednianie wartości RGB nie
    sprawdza się w takich warunkach. Istnieją dwa rozwiązania:

    1. Konwertujemy obraz do gray scale a potem z powrotem do koloru (jeśli
    chcemy podbarwiać itp).

    2. Lub lepiej: przełączamy się do przestrzeni barw Lab. Wtedy
    desaturacja (lub ogólnie - regulacja nasycenia) działa perfekcyjnie.

  • 6. Data: 2013-04-14 20:51:12
    Od: ".:.JAN.:." <v...@o...pl>

    Użytkownik "Marek" <p...@s...com> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > 2. Lub lepiej: przełączamy się do przestrzeni barw Lab. Wtedy desaturacja
    > (lub ogólnie - regulacja nasycenia) działa perfekcyjnie.
    ======
    z pl. comp.grafika
    > Wytłumacz mi dlaczego? :-)

    Już znalazłem odpowiedź :-) Dzięki raz jeszcze :-)
    - - -
    może się podziel (dla potomnych)

  • 7. Data: 2013-04-14 21:49:37
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-04-14 20:51, .:.JAN.:. pisze:

    > - - -
    > mo?e si? podziel (dla potomnych)

    Włącz kodowanie znaków w swoim Outlooku. Trudno rozczytać :-)

    Poniżej kompilacja najważniejszych fragmentów z dwóch źródeł
    posortowanych w/g jasności przekazu.

    http://www.legalo.eu/blog/pl/soft/tutorial-dla-stude
    ntow-tryb-kolorow-lab/

    "Przestrzeń barwna Lab opisuje kolory w bardzo podobny sposób, jak widzi
    je oko ludzkie. Model ten opisuje to, jak kolor rzeczywiście wygląda"

    "Znacznie precyzyjniej ożywimy kolory, wyostrzymy niektóre elementy oraz
    poprawimy cienie i światła. Poza tym, a raczej przede wszystkim, możemy
    przykładowo zmienić jasność obrazu bez zmiany wartości kolorów, czy też
    poprawić kolory bez naruszenia jasności zdjęcia."

    "Jak zatem łatwo się domyślić, przestrzeń Lab obejmuje znacznie więcej
    kolorów niż RGB"

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Przestrze%C5%84_barw_L,
    a,b

    "Przestrzeń barw L*a*b* jest opisana jako trójwymiarowy system koordynat."

    "Ponieważ przy tworzeniu przestrzeni uwzględniono postrzeganie barw,
    spektrum kolorów nie jest kwadratem, lecz nieregularną bryłą"

    Dodatkowo skomentuję artykuł z linku pierwszego.

    "Z większych narzędzi obecnych na rynku system Lab obsługuje w zasadzie
    jedynie Adobe Photoshop."

    To bzdura - również Corel to robi. Autor nie zadał sobie trudu
    sprawdzenia (artykuł jest świeży - z 4.01.2013). Ponadto mam
    przypuszczenie, że ACDSee natywnie pracuje w tej przestrzeni barw -
    jakość konwersji na monochromatyczne odcienie zdaje się to potwierdzać.

    Warto zacytować jeszcze jeden aspekt:

    "Kolejną bardzo ważną zaletą modelu Lab jest fakt, iż tryb ten jest
    niezależny od zakresu kolorów urządzenia, na którym jest otwierany plik
    z obrazem. Pozwala to swobodnie przesyłać obrazy między różnymi
    systemami i urządzeniami."

    Marek

  • 8. Data: 2013-04-14 22:05:16
    Od: Marek <p...@s...com>

    Tak na marginesie teraz zaskoczyłem dlaczego w moim Sony A77 dostrajanie
    balansu bieli a także filtrów kolorowych jest w "dziwnych" koordynatach
    (a/b i g/m) - bo de facto jest to właśnie przestrzeń Lab. Zapewne
    dlatego też zdjęcia monochromatyczne mają tak głęboką dynamikę (na
    życzenie) w tym aparacie. Heh, pewnie znów odkryłem Amerykę jak
    niektórzy zaraz skomentują. :-D

    Marek

  • 9. Data: 2013-04-15 15:48:14
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Marek" <p...@s...com> wrote:

    > Tak na marginesie teraz zaskoczyłem dlaczego w moim Sony A77
    > dostrajanie balansu bieli a także filtrów kolorowych jest w "dziwnych"
    > koordynatach (a/b i g/m) - bo de facto jest to właśnie przestrzeń Lab.

    Mnie się to wcale nie kojarzy z Lab. Bardziej z Red(?)/Blue,
    Green/Magenta. Jeśli jednym z parametrów zmieniasz luminancję, to jak
    pozostałe dwa parametry?

    BTW: Sony jest niestety znane z udziwniania życia swoim użytkownikom.
    Mam nadzieję, że ich słabnąca pozycja wkrótce ich z tego wyleczy.

    > Zapewne dlatego też zdjęcia monochromatyczne mają tak głęboką dynamikę
    > (na życzenie) w tym aparacie.

    Wchodząc w Lab bez solidnego przygotowania niestety narażasz się na
    kolejne kłopoty. Powyższy przykład to był tylko przedsmak. ;-)

    Mariusz [mr.]

  • 10. Data: 2013-04-15 15:51:51
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    > Mnie się to wcale nie kojarzy z Lab. Bardziej z Red(?)/Blue,
    > Green/Magenta. Jeśli jednym z parametrów zmieniasz luminancję, to jak
    > pozostałe dwa parametry?

    Autopoprawka. :)) Sama korekta WB może być jednak pozbawiona
    sterowania luminancją. :)

    [mr.]