  • 1. Data: 2019-03-13 13:52:56
    Temat: Płonące ATmega328p
    Od: Janko <g...@g...com>

    Witam,

    od 12 lat realizuję różne projekty oparte na mikrokontrolerach Atmela.
    Używałem ATmega8, ATmega16, ATmega32, ATmega8515, ATmega128.
    Pół roku temu postanowiłem przesiąść się na nieco nowsze ATmega328P.
    No i od tamtego czasu spaliłem (albo nie?) 6 takich układów.
    Nie robię nic specyficznego, nadzwyczajnego przy pracy z tymi układami.
    Efekt jest taki że najczęściej w pewnym momencie programator przestaje widzieć układ,
    nie jest to spowodowane błędnym ustawieniem fusebit-ów (sprawdzałem).
    Ostatnio miałem przypadek kiedy programator widzi układ, można go zaprogramować ale
    nie działa żaden port, zarówno jako wejście i jako wyjście.
    Macie jakieś sugestie? czegoś chyba nie wiem jeszcze o tych układach.

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2019-03-13 16:54:43
    Temat: Re: Płonące ATmega328p
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-03-13 o 13:52, Janko pisze:
    > Witam,
    >
    > od 12 lat realizuję różne projekty oparte na mikrokontrolerach Atmela.
    > Używałem ATmega8, ATmega16, ATmega32, ATmega8515, ATmega128.

    W 2010 przesiedliśmy się z Atmega na AtXmega.
    Nie moja decyzja, ale ją sobie chwalę.
    Na przykład programowanie - w Xmega wystarczy 3 piny. W płytce robię 3
    dziurki (jak 3 piny z 2 rzędowego złącza rastru 1,27mm) celowo trochę
    rozsunięte aby 3 kołki z listwy się klinowały.

> [...]
    układ, nie jest to spowodowane błędnym ustawieniem fusebit-ów (sprawdzałem).

    Pamiętam, że w którymś mega można było fusami zablokować programowanie
    szeregowe, ale piszesz, że fuse na pewno dobrze...
    Na początku z Xmaga zdarzały nam się takie problemy, że mimo prawidłowo
    ustawionych fuse programator nie widział procesora. Się okazało, że próg
    brown-outu był faktycznie inny niż w pdf. Potem wstawili Erratę, a
    następnie poprawili i teraz już chyba nie dostanie się tych z tym błędem.
    Nie wiem, czy takie problemy mogą wystąpić z ATmega, bo je zasilaliśmy z 5V.
    P.G.

  • 3. Data: 2019-03-13 18:36:50
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 13 marca 2019 07:52:57 UTC-5 użytkownik Janko napisał:
> [...]
    nie działa żaden port, zarówno jako wejście i jako wyjście.
    > Macie jakieś sugestie? czegoś chyba nie wiem jeszcze o tych układach.

    Napisz co i jak programujesz. Czy to arduino czy programujesz od zera.
    Czy wymieniales jakikolwiek komponent programatora ostatnio?
    usb/serial?
    zasilacz?
    Zmieniles wykladzine na stole?
    Lutownice?

    itp...

    Bo nie koniecznie wina jest programatora, moze uklad jest uszkadzany wczesniej a
    tylko przy programowaniu sie awaria objawia...

    A moze po prostu felerna seria?
    Sprobuj poprogramowac pare razy te starsze i zobacz czy tez padaja...

  • 4. Data: 2019-03-13 18:56:10
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Janko" <g...@g...com> wrote in message
    ps.com...
> [...]
    > Nie robię nic specyficznego, nadzwyczajnego przy pracy z tymi układami.
    > Efekt jest taki że najczęściej w pewnym momencie programator

    Jak wygląda sprawa z zerowaniem/uziemieniem peceta którego
    używasz do programowania płytki i zerowaniem zasilacza płytki?

    > Ostatnio miałem przypadek kiedy programator widzi układ,
    > można go zaprogramować ale nie działa żaden port,

    Jak sumiennie podchodzisz do zabezpieczeń ESD?
    Wełniane swetry? Jedwabne majtki? I tym podobne sprawy :-)))