  • 1. Data: 2023-12-02 17:56:39
    Temat: Płukanie domowej instalacji CO
    Od: PeJot <s...@n...pl>

    Czołem,

    problem następujący: 20+ letnia instalacja CO w mieszkaniu, rury Cu,
    grzejniki stalowe. Wiele wskazuje na to, że wypadałoby instalację
    wyczyścić. Jest wiele różnych preparatów służących do samodzielnego
    płukania instalacji, można też powierzyć temat fachowcom. Pytanie co
    lepsze, szczególnie iż sezon grzewczy jakby w toku. 2ga sprawa: czy
    zainstalowanie odmulacza z filtrem magnetycznym jest jakimś substytutem
    płukania chemią ? Wiem, że płukanie może skończyć się rozszczelnieniami,
    ale mam w perspektywie wymianę kotła na nowy.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 2. Data: 2023-12-11 13:44:06
    Temat: Re: Płukanie domowej instalacji CO
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 2 Dec 2023 17:56:39 +0100, PeJot wrote:
> [...]
    > płukania chemią ? Wiem, że płukanie może skończyć się rozszczelnieniami,
    > ale mam w perspektywie wymianę kotła na nowy.

    Byla kiedys publikacja naukowcow ze Świerka, ktorzy zastosowali
    magnetyzer w wymienniku cieplnym reaktora, i uzyskali pozytywne
    rezultaty - tzn kamien się zmniejszył.
    Ale to miesiace trwało.

    Wierzyc, nie wierzyć?

    J.

  • 3. Data: 2023-12-11 16:18:07
    Od: PeJot <s...@n...pl>

    W dniu 11.12.2023 o 13:44, J.F pisze:

    > Byla kiedys publikacja naukowcow ze Świerka, ktorzy zastosowali
    > magnetyzer w wymienniku cieplnym reaktora, i uzyskali pozytywne
> [...]

    Reaktor atomowy i instalacja CO to jakby inna liga. Wystarczy, że w
    instalacji CO pływa sporo czarnego osadu, filtr magnetyczny będzie miał
    co wyłapywać.

    Swoją drogą, jak się przyglądam konstrukcji tego kotła, to jest szansa
    cały układ CO zalać wodą demineralizowaną, albo wodą z glikolem, chociaż
    nie wiem, czy w kotle 2 funkcyjnym glikol nie może dostać się do obwodu
    CWU, choćby w razie awarii. Więc może jednak woda *demineralizowana* -
    warto trochę pokombinować ?

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 4. Data: 2023-12-11 16:27:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 11 Dec 2023 16:18:07 +0100, PeJot wrote:

    > Reaktor atomowy i instalacja CO to jakby inna liga. Wystarczy, że w
    > instalacji CO pływa sporo czarnego osadu, filtr magnetyczny będzie miał
    > co wyłapywać.

    A skad osad? Moze w reaktorze tez jest :-)

> [...]
    > nie wiem, czy w kotle 2 funkcyjnym glikol nie może dostać się do obwodu
    > CWU, choćby w razie awarii. Więc może jednak woda *demineralizowana* -

    Glikol to chyba przesada/bezsens nawet, bo przeciez nie zamarza układ
    (chyba, ze wyjedziesz na wakacje w mrozy].

    Ale jakies fikuśne dodatki ... czemu nie.

    J.

  • 5. Data: 2023-12-11 19:55:06
    Od: PeJot <s...@n...pl>

    W dniu 11.12.2023 o 16:27, J.F pisze:

    > A skad osad? Moze w reaktorze tez jest :-)

    Osad ze stalowych grzejników.

    > Glikol to chyba przesada/bezsens nawet, bo przeciez nie zamarza układ
    > (chyba, ze wyjedziesz na wakacje w mrozy].

    No ale się go stosuje, co prawda rozrzedzony wodą.

    > Ale jakies fikuśne dodatki ... czemu nie.

    No właśnie, jest tego trochę, nie wiadomo co lepsze.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 6. Data: 2023-12-12 13:15:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 11 Dec 2023 19:55:06 +0100, PeJot wrote:

    > No ale się go stosuje, co prawda rozrzedzony wodą.

    Glikol z wodą się stosuje w instalacjach narażonych na zamarzanie.

    J.

  • 7. Data: 2023-12-13 18:47:00
    Od: PeJot <s...@n...pl>

    W dniu 12.12.2023 o 13:15, J.F pisze:

    > Glikol z wodą się stosuje w instalacjach narażonych na zamarzanie.

    Nie tylko, chodzi także o korozję układu. No ale skoro ten konkretny
    kocioł CO został zaprojektowany do CO z wodą, kombinować w kierunku
    glikolu nie ma sensu.

    Pytania o płukania układu CO chemią, czy zalanie wodą demineralizowaną
    nadal otwarte.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 8. Data: 2023-12-14 01:37:00
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 13 grudnia 2023 o 18:47:02 UTC+1 PeJot napisał(a):

> [...]
    > glikolu nie ma sensu.
    >
    > Pytania o płukania układu CO chemią, czy zalanie wodą demineralizowaną
    Uzasadnij w logiczny sposób dlaczego ma być woda demi a nie kranowka.

  • 9. Data: 2023-12-14 11:05:17
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2023 o 18:47 PeJot <s...@n...pl> pisze:

    > Pytania o płukania układu CO chemią, czy zalanie wodą demineralizowaną
    > nadal otwarte.

    A czemu chcesz płukać? - w takiej wodzie co się miało wytrącić to już
    dawno się wytrąciło.
    Ona jest teraz zdecydowanie lepsza niż tak świeża/dolana. To, że jest
    "czarna" to nic nie znaczy.
    Skąd korozja, o której piszesz? - to instalacja otwarta? - często
    uzupełniasz w niej poziom? Aby była korozja musi być tlen, tlen w takiej
    instalacji bierze się przede wszystkim z dolewanej wody.

    TG

  • 10. Data: 2023-12-14 17:53:47
    Od: PeJot <s...@n...pl>

    > A czemu chcesz płukać? - w takiej wodzie co się miało wytrącić to już
    > dawno się wytrąciło.
    > Ona jest teraz zdecydowanie lepsza niż tak świeża/dolana. To, że jest
    > "czarna" to nic nie znaczy.

    Dobrze by było, żeby ten czarny syf nie zapychał filtra, te nowe filtry
    magnetyczne zwykle łatwo dają się czyścić. No i tym czarnym syfem
    zapycha się wymiennik CWU. Ten akurat czyści się łatwo, ale znowu trzeba
    dolewać świeżej wody do CO.

    > Skąd korozja, o której piszesz? - to instalacja otwarta? - często
    > uzupełniasz w niej poziom? Aby była korozja musi być tlen, tlen w takiej
    > instalacji bierze się przede wszystkim z dolewanej wody.

    Instalacja zamknięta, ale dosyć często była dolewana woda. A to wymiana
    grzejnika w łazience, a to cieknący zawór bezpieczeństwa i spadające
    ciśnienie, a to czyszczenie wymienników jak wyżej i tak dalej.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza