  • 1. Data: 2023-12-15 23:37:48
    Temat: Cięcie arkuszy laserem - jakie ogólne zasady wymiarowania?
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Chcę coś wyciąć laserem. Najpierw w sklejce, potem w stali. Etap
    sklejkowy w celu naniesienia poprawek i poeksperymentowania z
    przeróbkami, finalnie w stali.

    Widzę, że cięcie laserem ma różną precyzje, również wiązka laserowa ma
    różną szerokość.

    Dodatkowo, przy wycinaniu otworu z kątami 90, widzę, że rysunki
    techniczne mają już uwzględnione wjechanie lasera nieco głebiej w
    materiał w narożnikach, przynajmniej w dokumentacji do wycinania, jaką
    znalazłem przykładową.

    Może ktoś podpowiedziec jakie są zasady projektowania takich elementów?

    1) Czy to ja muszę ogarniać szerokośc wiązki lasera i kompensować
    wymiary odsuwając ją od docelowych krawędzi? Czy zrobi to oprogramowanie
    wycinarki? A jesli zrobi to oprogramowanie, to skąd wie co jest, a co
    nie, elementem i odpadem i w resultacie w którą stronę odsunąć wiązkę?

    2) Czy "wcięcia" w narożnikach 90 są do wykonania u mnie, czy
    oprogramowanie wycinarki samo sobie je doda?

    3) W jakim formacie, który mogę samodzielnie, algorytmicznie,
    wygenerować można im to podrzucić? dwg widzę, czy dwg ma jakieś cechy
    które powodują, że firma będzie go preferować (np. odrożnia
    wnętrze/zewnętrze i dzieki temu samo kompensuje szerokośc wiązki)? W
    moim wypadku częśc rysunku jest raczej niemożliwa do narysowania z reki,
    jest parametryczna i kształt jest generowany algorytmicznie, wic szukam
    opcji generacji tych plików w jakiś sposób z poziomu języka
    programowania (np. pythona).

  • 2. Data: 2023-12-16 03:02:27
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 15.12.2023 o 23:37, heby pisze:
    > Cześć.
    >
    > Chcę coś wyciąć laserem. Najpierw w sklejce, potem w stali. Etap
    > sklejkowy w celu naniesienia poprawek i poeksperymentowania z
    > przeróbkami, finalnie w stali.

    Nie sądzę, aby firma, która wycina w stali miała na stanie sklejkę.
    Jak na próbę, to wytnij od razu w stali, ale coś mniejszego.

    > Widzę, że cięcie laserem ma różną precyzje, również wiązka laserowa ma
    > różną szerokość.

    To Ciebie nie interesuje.

> [...]
    > techniczne mają już uwzględnione wjechanie lasera nieco głebiej w
    > materiał w narożnikach, przynajmniej w dokumentacji do wycinania, jaką

    Ale chyba nie o laser chodzi, dla frezów to się stosuje te sztuczki, acz
    można frezem okrągłym zrobić ostry narożnik 100% 90°.

    > Może ktoś podpowiedziec jakie są zasady projektowania takich elementów?

    Ja ryzuję tak jak ć w rzeczywistości. Jedynie jak coś ma w coś wchodzić
    (jak puzzle) to odejmuję 0,1 mm na stronę.

    > 1) Czy to ja muszę ogarniać szerokośc wiązki lasera i kompensować
    > wymiary odsuwając ją od docelowych krawędzi? Czy zrobi to oprogramowanie

    Oprogramowanie to zrobi.

    > wycinarki? A jesli zrobi to oprogramowanie, to skąd wie co jest, a co
    > nie, elementem i odpadem i w resultacie w którą stronę odsunąć wiązkę?

    Jak masz kontur zamknięty to zawsze wiadomo. Przy otwartych trzeba
    wskazać, ale otwartych nie będziesz robił zlecając.

    > 2) Czy "wcięcia" w narożnikach 90 są do wykonania u mnie, czy
    > oprogramowanie wycinarki samo sobie je doda?

    W laserze nic nie dodajesz do konturu, będzie tak jak narysujesz.

> [...]
    > jest parametryczna i kształt jest generowany algorytmicznie, wic szukam
    > opcji generacji tych plików w jakiś sposób z poziomu języka

    Format dowolny. Ja np. wysyłam dxf. Jeżeli laerownia robi problemy z
    formatem, to znaczy, że się dopiero uczą.
    Mi jak zlecają (nie laser) to mogą wysłać nawet bitmapę (jak zapłacą) :)

    Robert

  • 3. Data: 2023-12-16 10:29:39
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/12/2023 03:02, Robert Wańkowski wrote:
    > Nie sądzę, aby firma, która wycina w stali miała na stanie sklejkę.
    > Jak na próbę, to wytnij od razu w stali, ale coś mniejszego.

    To będa rózne firmy.

    > Ale chyba nie o laser chodzi, dla frezów to się stosuje te sztuczki, acz
    > można frezem okrągłym zrobić ostry narożnik 100% 90°.

    Laser. Mam tutaj stalowa rame, wycieta laserem. narozniki otworów są
    wlasnie tak "nadgryzione" aby otwór mógł pomieścić idealny prostokąt.
    Widze, że w pliku dwg jest to zrobione ręcznie.

    > Ja ryzuję tak jak ć w rzeczywistości. Jedynie jak coś ma w coś wchodzić
    > (jak puzzle) to odejmuję 0,1 mm na stronę.

    To jest takie puzzle 3D.

    Przyklad: https://www.thingiverse.com/thing:2736479

    Mma tą ramę. A teraz, wiedząc że to naprawde solidny kawał stali, bardzo
    stabilny, chce sobie zrobić troche inną.

    > W laserze nic nie dodajesz do konturu, będzie tak jak narysujesz.

    To nie jest dobrze, laser ma przekrój okragły a ja chce w ten otwór
    wsadzic prostokąt ;)

  • 4. Data: 2023-12-16 12:01:06
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 16.12.2023 o 10:29, heby pisze:

> [...]
    > wlasnie tak "nadgryzione" aby otwór mógł pomieścić idealny prostokąt.
    > Widze, że w pliku dwg jest to zrobione ręcznie.

    Może zależy od jakości lasera? Nie mierzyłem, ale rzaz po laserze ma 0,1
    mm, którym mi wycinają.

    > To jest takie puzzle 3D.
    >
    > Przyklad: https://www.thingiverse.com/thing:2736479
    >
    > Mma tą ramę. A teraz, wiedząc że to naprawde solidny kawał stali, bardzo
    > stabilny, chce sobie zrobić troche inną.

    Mam kilka rzeczy w rej technologi zrobionych. Nie tak skomplikowane i
    nigdzie nie było problemu z narożnikami. Luz po 0,1 mm i składało się
    jak klocki.
    Jakoś nie widzę potrzeby robienia prototypu ze sklejki, skoro i tak
    pewnie rysujesz w 3D.

    > To nie jest dobrze, laser ma przekrój okragły a ja chce w ten otwór
    > wsadzic prostokąt ;)

    Jak pisałem wyżej, ten przekrój ma fi 0,1-0,2 mm. To promień w narożniku
    będzie pomijalny.

    Robert

  • 5. Data: 2023-12-18 15:57:21
    Od: Alojzy Gąska <g...@g...com>

    heby napisał(a):

    > Widzę, że cięcie laserem ma różną precyzje, również wiązka laserowa ma
    > różną szerokość.

    Możesz zaliczyć rozjazd osi xy między twoim cieciem a cięciem zleconym zewnątrz.

> [...]
    > techniczne mają już uwzględnione wjechanie lasera nieco głebiej w
    > materiał w narożnikach, przynajmniej w dokumentacji do wycinania, jaką

    Znaczy ktoś naniósł.

    > 1) Czy to ja muszę ogarniać szerokośc wiązki lasera i kompensować
    > wymiary odsuwając ją od docelowych krawędzi? Czy zrobi to oprogramowanie
    > wycinarki?

    Oprogramowanie i obsługa odpowiadają za offsety.
    A plamka? No cóż, taka technologia. Prócz plamki powinieneś zaliczyć
    cięcie pod kątem, wiązka nie jest idealnie równoległa.
    tiny.cc/gy6jvz

    > A jesli zrobi to oprogramowanie, to skąd wie co jest, a co
    > nie, elementem i odpadem i w resultacie w którą stronę odsunąć wiązkę?

    Jak narysujesz prostokąt, dostaniesz prostokąt, a jak narysujesz
    jeden prostokąt wewnątrz drugiego wtedy technik się domyśli że
    zamówionym elementem jest prostokąt z wycięciem wewnątrz.

    Możesz dać dodatkowo zrzut ekranu z pokolorowanymi elementami.

    > 2) Czy "wcięcia" w narożnikach 90 są do wykonania u mnie, czy
    > oprogramowanie wycinarki samo sobie je doda?

    Na to nie odpowiem bo nie wiem. Ja bym dał wcięcia na swoich plikach.
    Podejrzewam one nie będą twoim największym zmartwieniem.
    Ból może być z pasowaniem i tolerancją, tzn. albo po wsadzeniu
    jednego w drugie zacznie się kolebać, albo wcale nie wejdzie.
    Zależy czego oczekujesz.

> [...]
    > które powodują, że firma będzie go preferować (np. odrożnia
    > wnętrze/zewnętrze i dzieki temu samo kompensuje szerokośc wiązki)?

    Zapytaj firmy. DWG i DXF powinni łyknąć, raczej unikaj formatu
    .plt.

    Dla 2-2,5D CorelDraw.