  • 1. Data: 2011-08-24 07:34:07
    Temat: Podpis elektroniczny dla ubogich
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Pomysł pewnego prostego systemu workflow w firmie. Pewne operacje
    wymagają podpisu / parafki człowieka (tak było w papierowym odpowiedniku).
    Powinno to się prawdopodobnie zrobić tak: zbudowac jakiś dokument, XML
    czy podobny, oprawić go w podpis elektroniczny w oparciu o klucze (PGP
    itd, nie wnikam), kierownik używa swojego (drugiego!!! - tego do podpisu
    hasła) i to jest podpisane.

    jednak to jest nie do wprowadzenia. Edukacja, gospodarka kluczami itd.

    Czy założenie: kierownik będąc zalogowany do systemu, w przygotowanym
    polu wpisuje coś co zaczyna się jednego z predefiniowanych słów (TAK,
    NIE, ODMOWA, AKEPTACJA itd).
    Psychologicznie czuł, że to pisał, zwłaszcza dłuższe słowo, a z faktu że
    był zalogowany wynika, ze to było on. Ewentualnie jeszcze raz potwierdza
    ale tym samym hasłem ogólnym (niektóre webmaile i serwisy
    społecznościowe mają taką koncepcję w wiodących miejscach).

    Bardzo to głupi pomysł, czy warunkowo może być. O czym warto pomyśleć?

  • 2. Data: 2011-08-24 07:54:12
    Temat: Re: Podpis elektroniczny dla ubogich
    Od: Michal Kleczek <k...@p...onet.pl>

    On 2011-08-24 09:34, Jacek Czerwinski wrote:
> [...]
    > społecznościowe mają taką koncepcję w wiodących miejscach).
    >
    > Bardzo to głupi pomysł, czy warunkowo może być. O czym warto pomyśleć?

    Nie jest to odpowiednik, bo brakuje zasadniczej cechy istotnej z punktu
    widzenia stosowania podpisu elektronicznego: niezaprzeczalnosci.

    --
    Michal

  • 3. Data: 2011-08-24 08:04:43
    Od: m...@t...pl

    > Bardzo to głupi pomysł, czy warunkowo może być. O czym warto pomyśleć?
    Zależy czego się obawiasz. Zależy jak bezpieczny proces logowania.
    Wnioskowanie o autentyczności użytkownika tylko na podstawie
    tego że wcześniej się zalogował często wystarcza. Dlaczego w Twoim
    przypadku nie wystarczy?

  • 4. Data: 2011-08-24 08:28:55
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    Jacek Czerwinski pisze:
> [...]
    > społecznościowe mają taką koncepcję w wiodących miejscach).
    >
    > Bardzo to głupi pomysł, czy warunkowo może być. O czym warto pomyśleć?

    Nie prościej postawić mały serwerek w firmie do zarządzania podpisami?
    Jeśli chodzi o dokumenty - bardzo wygodnie robi się to na plikach pdf.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 5. Data: 2011-08-24 08:31:17
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2011-08-24 09:54, Michal Kleczek pisze:
    > On 2011-08-24 09:34, Jacek Czerwinski wrote:

    > Nie jest to odpowiednik, bo brakuje zasadniczej cechy istotnej z punktu
    > widzenia stosowania podpisu elektronicznego: niezaprzeczalnosci.

    Fakt.
    Integralność treści (żeby prostym updatem w bazie się nie dało na
    kolanie czarować da się dorobić).
    Czy da się podnieść "niezaprzeczalność dla ubogich" o stopień wyżej? Np
    aplikacja javowska / .net autentykująca się w domenie MS Serwera? Coś to
    zmienia?
    Opensursowy kod, żeby nie było że programista jest w spółce?

    nie mówi się tu o przelewach na milion zł, czy danych na miarę Mosadu.
    Proste biurowe sytuacje.

  • 6. Data: 2011-08-24 09:34:14
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 24.08.2011 10:31, Jacek Czerwinski wrote:

> [...]
    > zmienia?
    > Opensursowy kod, żeby nie było że programista jest w spółce?

    Można robić tak, hasło dodajesz do dokumentu i wyliczasz md5 z tego.
    Przechowujesz potem md5 (albo inny skrót). Jeśli ktoś nie zna hasła
    trochę mu zajmie wygenerowanie kolizji. Oczywiście hasło podpisujące
    dokument nie może być zapisane w systemie.

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 7. Data: 2011-08-24 09:51:31
    Od: Michal Kleczek <k...@p...onet.pl>

    On 2011-08-24 11:34, b...@n...pl wrote:
> [...]
    > trochę mu zajmie wygenerowanie kolizji. Oczywiście hasło podpisujące
    > dokument nie może być zapisane w systemie.

    Rownie dobrze mozna generowac klucz szyfrowania symetrycznego z hasla i
    szyfrowac skrot dokumentu.

    Ale jak taki "podpis" zweryfikowac nie znajac hasla?

    Jakikolwiek algorytm bez udzialu zaufanej "trzeciej strony" nie zapewni
    niezaprzeczalnosci.
    Co wiecej - tylko "asymetryczne" algorytmy szyfrowania sa w stanie
    zapewnic, ze "trzecia strona" nie musi znac "sekretu" uzytego do podpisu.

    --
    Michal

  • 8. Data: 2011-08-24 10:30:33
    Od: Szyk <s...@o...pl>

    Cytajac twuj post mialem wrazenie ze pisal go profesor kibonte lub nawet
    general kenobi.....

  • 9. Data: 2011-08-24 13:36:14
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2011-08-24 12:30, Szyk pisze:
    > Cytajac twuj post mialem wrazenie

    Ja też mam wrażenia wrażenia, podobne

  • 10. Data: 2011-08-24 17:38:40
    Od: Grzegorz Wądzik. <g...@u...com>

    > Bardzo to głupi pomysł, czy warunkowo może być. O czym warto pomyśleć?

    zajrzyj na stronę yubico.com możesz tam zrobić logowanie się hasłem
    jednorazowym. Jeśli dodasz do tego hasło wpisywane ręcznie masz mniej wiecej
    to o co Ci chodziło.
    Jeśli znasz jakiegoś elektronika możesz też przerobić http://e3card.pl/ lub
    zrobić własne rozwiązanie. Działało by dość dobrze na sprawdzonym sprzęcie.
    Przy dowolnym sprzęcie potrzebny conajmniej wyświetlacz.