  • 1. Data: 2021-07-08 19:25:35
    Temat: Polskie prawo jazdy w Wielkiej Brytanii osoby 70+
    Od: Ewa <E...@c...com>

    Witam

    Jakie przepisy regulują obecnie (po Brexicie) używanie polskiego
    prawa jazdy kat. B, którego posiadacz przekroczył wiek 70 lat?
    Chodzi o wyjazd wakacyjny.

    Interesuje mnie sytuacja gdy posiadacz takiego prawa jazdy
    nie jedzie na miejsce swoim samochodem lecz wypożycza tam
    samochód w wypożyczalni lub korzysta z samochodu znajomych.

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 2. Data: 2021-07-08 23:49:21
    Od: K <n...@e...com>

    On 08/07/2021 18:25, Ewa wrote:
> [...]
    > nie jedzie na miejsce swoim samochodem lecz wypożycza tam
    > samochód w wypożyczalni lub korzysta z samochodu znajomych.

    Za gov.uk (https://www.gov.uk/driving-nongb-licence):

    Driving in Great Britain on a non-GB licence
    You can drive any type of vehicle listed on your full and valid licence

    If your vehicle is insured in the EU, Andorra, Iceland, Liechtenstein,
    Norway, Serbia or Switzerland, you should carry either:

    an insurance 'green card'
    other proof of insurance

    To be valid, your other proof of insurance must be a document issued by
    the insurer of the vehicle and include the:

    name of the insurer
    number plate or other information to identify the vehicle, for
    example the vehicle identification number
    period of insurance cover

    If your vehicle is insured in a country outside the EU, Andorra,
    Iceland, Liechtenstein, Norway, Serbia or Switzerland, you must either:

    carry a green card - if your country is a member of the green card
    system
    insure your vehicle in the UK - if your country is not a member of
    the green card system

    Jesli auto bedzie z wypozyczalni i wiesz z ktorej to radzilbym sie z
    nimi kontaktowac bo moga miec jakies swoje reguly. Ogolnie zalecam
    bardzo dokladne obejrzenie samochodu przed wypozyczeniem, bo kazde
    zadrapanie np. butem progu bedzie drogo kosztowalo o czym mowia wprost
    jednoczesnie oferujac mega drogie ubezpieczenie (w 2018 pozyczylem kilku
    miesieczne Polo, ktore mialo wgniotki po szpilkach na progach ale w pore
    to zauwazylem). Przed oddaniem samochodu najlepiej porobic zdjecia na
    miejscu bo moze sie okazac, ze zwrot odbedzie sie po godzinach pracy do
    wrzutni. Jesli chodzi o korzystanie z samochodu znajomych to nalezy sie
    dopisac do ubezpieczenia. Mozna to zrobic na stronie ubezpieczalni w
    ciagu kilku minut. Oczywiscie liczy sie to ze zwyzka - jak dopisalem
    ojca (69l) na kilka dni to w skali miesiaca doplacilem ?5 funtow, wiec
    jest to koszt niezauwazalny.

  • 3. Data: 2021-07-09 07:07:49
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    W dniu 08.07.2021 o 22:49, K pisze:
    > Jesli auto bedzie z wypozyczalni i wiesz z ktorej to radzilbym sie z
    > nimi kontaktowac bo moga miec jakies swoje reguly.

    przy tym wieku trzeba sprawdzać warunki, bo w standardowych cenach
    zwykle kierowca jest w określonym wieku (np. 25-65)

> [...]
    > zadrapanie np. butem progu bedzie drogo kosztowalo o czym mowia wprost
    > jednoczesnie oferujac mega drogie ubezpieczenie
    Warto sprawdzić ubezpieczenie w firmie zewnętrznej - choć nie wiem czy
    dla mieszkańców PL są dostępne. Za chyba <?40 kupowałem takie
    ubezpieczenie na rok, ale dostępna też była opcja na jeden miesiąc czy
    jeden wyjazd (choć przy dwóch wyjazdach już droższa niż roczna)

    nie zawsze jest to opłacalne

    Lukasz

  • 4. Data: 2021-07-09 08:43:23
    Od: Ewa <E...@c...com>

    Bardzo dziękuję za obie odpowiedzi.
    Znalazłam w nich cenne uwagi, jednak nie odpowiadają na moje pytanie.
    Stronę (https://www.gov.uk/driving-nongb-licence) wcześniej znalazłam
    i właśnie dlatego zaznaczyłam, że nie chodzi o wyjazd własnym samochodem
    bo tam jest głównie o ubezpieczeniu (własnego) samochodu.

    Wątpliwość co do cezury 70 lat powstała po znalezieniu strony:
    https://www.monito.com/pl/wiki/polskie-prawo-jazdy-w
    -uk-wymiana-prawa-jazdy-uk#section1
    Dotyczy ona co prawda rezydentów w UK, ale powstała niepewność czy coś
    podobnego nie dotyczy także turystów.
    Lepiej takie wątpliwości rozwiać przed wyjazdem.

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 5. Data: 2021-07-09 09:00:00
    Od: K <n...@e...com>

    On 09/07/2021 07:43, Ewa wrote:
> [...]
    > podobnego nie dotyczy także turystów.
    > Lepiej takie wątpliwości rozwiać przed wyjazdem.

    To dotyczy rezydentow/emigrantow, a nie turystow. Sam od 7 lat jezdze na
    polskim z lenistwa ale do 70 mi jeszcze daleko.

  • 6. Data: 2021-07-09 09:02:51
    Od: K <n...@e...com>

    On 09/07/2021 06:07, ddddddddddddd wrote:

    >  Jesli chodzi o korzystanie z samochodu znajomych to nalezy sie
    >
    > nie zawsze jest to opłacalne

    Dlaczego dodanie kogos na miesiac za ?5 czy nawet ?10 jest nieoplacalne?
    Jesli bedzie chcial jako turysta wykupic swoje wlasne ubezpieczenie na
    cudzy prywatny samochod to zaplaci drozej, a i papierologii przy tym wiecej.

  • 7. Data: 2021-07-09 12:23:44
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    W dniu 09.07.2021 o 08:02, K pisze:

> [...]
    > Jesli bedzie chcial jako turysta wykupic swoje wlasne ubezpieczenie na
    > cudzy prywatny samochod to zaplaci drozej, a i papierologii przy tym

    źle się wyraziłem - nie zawsze kosztuje to ?5 czy ?10/mc, dlatego nie
    zawsze jest opłacalne. Tańsze ubezpieczalnie żerują na każdej zmianie-
    mnie za zmianę adresu chcieli skasować kilkadziesiąt ?.
    Można szukać w innych firmach, ale tam tak tanio nie jest (swego czasu
    taniej mi było wypożyczyć w wypożyczalni niż wziąć brata auto)

    Lukasz

  • 8. Data: 2021-07-09 12:42:24
    Od: K <n...@e...com>

    On 09/07/2021 11:23, ddddddddddddd wrote:

> [...]
    > Można szukać w innych firmach, ale tam tak tanio nie jest (swego czasu
    > taniej mi było wypożyczyć w wypożyczalni niż wziąć brata auto)

    Przy zmianie adresu jest zwyzka za wieksza ilosc szkod zglaszanych pod
    nowym kodem pocztowym ;) JEszcze nie slyszalem, zeby komus obnizyli. W
    sierpniu sie przeprowadzam do nowego domu pod nowy kod pocztowy, ktory
    kilka miesiecy temu jeszcze nie istnial i tez dostane zwyzke. Ta cena za
    dodatkowa osobe ubezpieczona na samochodzie zalezy od wieku i stazu za
    kolkiem. Za mojego ojca placilem z tego co pamietam ?5, a za brata chyba
    z ?30, to bylo w Avivie. Ale to bylo potrzebne tylko na kilka dni.

  • 9. Data: 2021-07-09 12:53:55
    Od: Ewa <E...@c...com>

    W dniu 09.07.2021 o 12:23, ddddddddddddd pisze:

    > (swego czasu
    > taniej mi było wypożyczyć w wypożyczalni niż wziąć brata auto)

    Czy możesz napisać dlaczego? Na jakim okres wypożyczałeś?

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 10. Data: 2021-07-09 16:38:25
    Od: Ewa <E...@c...com>

    W dniu 09.07.2021 o 12:53, Ewa pisze:

    > Czy możesz napisać dlaczego? Na jaki okres wypożyczałeś?

    Znalazłam w necie, że wypożyczenie małego samochodu na dobę kosztuje
    5 funtów, na lotnisku Heartrow i na lotnisku w Leeds.
    Czy to jest aktualna cena?
    Czy gdzieś są ceny zdecydowanie wyższe lub zdecydowanie niższe?

    Pozdrawiam
    Ewa