  • 1. Data: 2016-12-01 16:22:01
    Temat: Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Mam od niedawna butlę CO2 z reduktorem i mam ochotę spróbować pompowania
    kół tym właśnie gazem. Czy są jakieś przeciwwskazania?
    Jedyny minus, jaki mi się nasuwa to duża rozpuszczalność CO2 w wodzie,
    więc ciśnienie może być niestabilne. Z drugiej strony są "pompki"
    rowerowe na naboje CO2 i najwidoczniej to działa.
    Jak sądzicie? Dwutlenek nadaje się do opon?
    Jacek

  • 2. Data: 2016-12-01 16:38:57
    Temat: Re: Pompowanie kół dwutlenkiem węgla
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2016-12-01 o 16:22, Jacek pisze:
> [...]
    > rowerowe na naboje CO2 i najwidoczniej to działa.
    > Jak sądzicie? Dwutlenek nadaje się do opon?

    Tak na pierwszy wzgląd.
    Jak chcesz częściej dopompowywać koła to stosuj.
    Przecież możesz wozić butle w samochodzie.
    Tu masz pokazane współczynniki dla azotu, tlenu i CO2.
    http://www.pan-ol.lublin.pl/wydawnictwa/TBud2/Michal
    ska.pdf
    Wprawdzie nie przez gumę, ale nie ma powodu aby się proporcje znacząco
    różniły.

  • 3. Data: 2016-12-01 16:42:24
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Pompuje przede wszystkim azotem i jest dobrze. Zastanawiales sie nad tym ze zeby
    napompowac co2 azotem, helem itd to najpierw musisz zrobic w oponie proznie bo jak
    nie zrobisz prozni to i tak bedziesz mial prede wszystkim powietrzem napompowane. W
    roznych uszczelniaczach w plynie do opon gazem pewno jest propan albo butan i dziala.

  • 4. Data: 2016-12-01 16:50:47
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 01.12.2016 o 16:38, t-1 pisze:

> [...]
    ska.pdf
    > Wprawdzie nie przez gumę, ale nie ma powodu aby się proporcje znacząco
    Tego się nie spodziewałem. CO2 ma przecież większą cząsteczkę, od
    cząsteczki tlenu i azotu a szybciej ucieka. Ciekawe.
    Tabela też tłumaczy wyższość azotu nad powietrzem.
    Swoją drogą, czy przy oponach bezdętkowych różnica będzie zauważalna, to
    nie wiem. Przy dętkach na pewno.
    Jacek

  • 5. Data: 2016-12-01 17:34:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ska.pdf
    >Tego się nie spodziewałem. CO2 ma przecież większą cząsteczkę, od
    >cząsteczki tlenu i azotu a szybciej ucieka. Ciekawe.

    Jakas kompatybilnosc musi tam zachodzic. Dobre rozpuszczanie czy co -
    w i tym momencie dla gumy moze byc byc inaczej.
    Choc wszystkie podane tworzywa CO2 dobrze przenika, a guma tez
    weglowodorowy polimer.

    >Tabela też tłumaczy wyższość azotu nad powietrzem.

    Nie calkiem. Mozna z niej wywnioskowac, ze jak sie nadmucha powietrzem
    o zawartosci 78% azotu, to w miare schodzenia % bedzie jeszcze rosl.
    Wiec po co przeplacac, skoro po pierwszym dopompowaniu bedzie juz z
    90% :-)

    >Swoją drogą, czy przy oponach bezdętkowych różnica będzie zauważalna,
    >to nie wiem. Przy dętkach na pewno.

    No, jesli dobrze odczytuje te jednostke, to przy cisnieniu 1atm przez
    1cm2 folii o grubosci 1cm przenika w ciagu sekundy ~10^-10 cm3 N2.

    to zakladajac ze detka ma 1mm grubosci, powierzchnie 10 tys cm2,
    cisnienie 2 atm, to wyjdzie 1.7cm3/dobe.
    A w tej detce ok 30 litrow powietrza, czyli 30 tys cm3, to nam po ok
    200 dniach zejdzie 1%.
    Albo i po 600 dniach, bo chyba mowa o przeniknieciu 1cm3 w warunkach
    normalnych, a w detce gestosc 3x wieksza.

    I nie pamietam, aby detki sie jakos czesto pompowalo.
    A przeciez ta detka dobrze docisnieta do opony i felgi, wiec przeplyw
    utrudniony.

    Wiecej schodzi przez neiszczelnosci bezdetkowej :-)

    J.

  • 6. Data: 2016-12-01 17:57:48
    Od: z <...@...pl>

> [...]
    roznych uszczelniaczach w plynie do opon gazem pewno jest propan albo butan i dziala.

    Cholera. A ja myślałem że w XXI wieku ludzie którzy cokolwiek liznęli
    fizyki nie zadają już takich pytań :-)

    Startujecie w F1 może? :-)

  • 7. Data: 2016-12-01 18:04:33
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 01.12.2016 o 17:34, J.F. pisze:

    > I nie pamietam, aby detki sie jakos czesto pompowalo.
    > A przeciez ta detka dobrze docisnieta do opony i felgi, wiec przeplyw
    > utrudniony.
    >
    > Wiecej schodzi przez neiszczelnosci bezdetkowej :-)
    Absolutnie się nie zgodzę. Moją przygodę z motoryzacją zaczynałem, jak
    mało kto słyszał o oponach bęzdętkowych i normą było pompowanie co 2-3
    miesiące. Dociśnięcie dętki do wnętrza opony nic nie wnosi do sprawy.
    A jakie nieszczelności ma opona bęzdętkowa Twoim zdaniem?
    Jacek

  • 8. Data: 2016-12-01 19:18:14
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    Nie będę Ciebie wyśmiewał - po prostu daruj sobie ten eksperyment.

  • 9. Data: 2016-12-01 21:34:01
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 01.12.2016 o 19:18, sirapacz pisze:
    > Nie będę Ciebie wyśmiewał - po prostu daruj sobie ten eksperyment.
    A coś merytorycznie?
    Jacek

  • 10. Data: 2016-12-01 21:56:11
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > A coś merytorycznie?

    daruj sobie CO2 i wtłocz tam hel. Długo nie pojeździsz bez dopełniania,
    ale za to jak ci zużycie paliwa spadnie;)