  • 1. Data: 2024-04-18 11:06:28
    Temat: (Ponownie) odkryto, że ładowanie pulsacyjne robi dobrze
    Od: Marek <f...@f...com>

    https://hackaday.com/2024/04/16/why-pulse-current-ch
    arging-lithium-ion-batteries-extends-their-useful-li
    fespan/
    Ktoś mi zarzucił, że wrzucam linki bez komentarza więc tym razem
    wyjątkowo komentarz będzie.

    Domyślam się, że celem takiego ładowania jest w miarę krótki czas
    ładowania przy zachowanej na niskim poziomie degradacji aku.
    Faktycznie te dwa wykluczające się cele są pożądane w niektórych
    przypadkach np. przy ładowaniu auta (większość chce szybko ale
    jednocześnie chce też aby bateria służyła jak najdłużej), to czy ten
    sam efekt mniejszej degradacji nie uzyska się po prostu lądując
    wolniej?
    W komentarzach padło wiele zarzutów wobec producentów, że nie
    produkuje się takich ładowarek a w odpowiedzi padły argumenty o
    planowanym postarzaniu, komplikacji układów ładowania PWM a
    przynajmniej o braku zainteresowania producentów tym, by baterie były
    trwałe (bo w końcu ich biznesem jest ich sprzedaż w jak największych
    ilościach).
    A jak komuś nie zależy na szybkości ładowania? Czyli czy lądując
    wolniej uzyskamy ten sam efekt wydłużonej trwałości? Czy lądując PWM
    *zawsze* będzie lepiej niż lądując np. 1/5C?

    Swoją drogą trudno mi sobie wyobrazić ładowanie auta z mocami kW
    modulowanymi 2kHz PWM 50/50%, da się opanować poziom zakłóceń...
    akustycznych? Przecież wszystko będzie grało...

    --
    Marek

  • 2. Data: 2024-04-18 17:58:21
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 18.04.2024 o 11:06, Marek pisze:
> [...]
    fespan/
    > Ktoś mi zarzucił, że wrzucam linki bez komentarza więc tym razem

    Dzięki o Panie, składamy dzięki, Ty wszechmogący nasz królu w niebie :-)

> [...]
    > jednocześnie chce też aby bateria służyła jak najdłużej), to czy ten sam
    > efekt mniejszej degradacji nie uzyska się po prostu lądując wolniej?

    Kiedyś była mowa np. o tym, że przemienność lepiej "odsiarcza". W
    artykule wskazano jakieś naukowe badania, chyba one uzasadniają.

> [...]
    > A jak komuś nie zależy na szybkości ładowania? Czyli czy lądując wolniej
    > uzyskamy ten sam efekt wydłużonej trwałości? Czy lądując PWM *zawsze*

    Jw

    > Swoją drogą trudno mi sobie wyobrazić ładowanie auta z mocami kW
    > modulowanymi 2kHz PWM 50/50%, da się opanować poziom zakłóceń...
    > akustycznych? Przecież wszystko będzie grało...

    Czy ja wiem ... skoro jedno można to i więcej. Dzięki tej mnogości można
    zrobić tak, by takie czy inne efekty kompensowały się.

  • 3. Data: 2024-04-19 03:18:24
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-04-18, io <i...@o...pl.invalid> wrote:
> [...]
    >
    > Kiedyś była mowa np. o tym, że przemienność lepiej "odsiarcza". W
    > artykule wskazano jakieś naukowe badania, chyba one uzasadniają.

    Pies jest pogrzebany głownie w warstwie SEI, która się tworzy w typowych
    warunkach ciągłego ładowania dużym prądem. Ta warstwa m.in. ogranicza
    przepływ ładunku. Jak już sie utworzy to jest spory kłopot i w zasadzie
    nie ma chyba obecnie dobrego rozwiązania jak ją, bez fizycznego
    naruszania baterii usunąć.

    Czemu się nie stosuje powszechnie ładowania pulsowego to nie wiem, ale
    nie dopatrywałbym się tu spisku. Pewnie są jakieś bardziej techniczne
    powody, bo trochę nie wierzę, że nikt na to wcześniej nie wpadł.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2024-04-19 10:47:28
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > modulowanymi 2kHz PWM 50/50%, da się opanować poziom zakłóceń...
    > akustycznych? Przecież wszystko będzie grało...

    Podstawowym problemem jest temperatura, która najbardziej "niszczy"
    ogniwa + oczywiście kryształkowanie dla kwasowych i zmiany chemiczne dla
    pozostałych ogniw, stąd kierunek dla PWM. Akustyka tutaj raczej nie
    wchodzi w grę bo mamy tam nawet 150kHz i raczej tego nie słychać :)
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 5. Data: 2024-04-19 11:49:52
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

> [...]
    > pozostałych ogniw, stąd kierunek dla PWM. Akustyka tutaj raczej nie
    > wchodzi w grę bo mamy tam nawet 150kHz i raczej tego nie słychać :)

    Ładowanie 150kHz? Może dławika, ale raczej nie ogniwa w samochodzie.

  • 6. Data: 2024-04-19 13:52:04
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    >>> https://hackaday.com/2024/04/16/why-pulse-current-ch
    arging-lithium-ion-batteries-extends-their-useful-li
    fespan/

    > Ładowanie 150kHz? Może dławika, ale raczej nie ogniwa w samochodzie.

    No to trochę "niżej" :) Może być 50KHz. Masz jakieś obiekcje i
    wyliczenia dla konkretnych ogniw w sensie częstotliwości PWM?
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 7. Data: 2024-04-19 15:33:59
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    arging-lithium-ion-batteries-extends-their-useful-li
    fespan/

    > No to trochę "niżej" :) Może być 50KHz. Masz jakieś obiekcje i
    > wyliczenia dla konkretnych ogniw w sensie częstotliwości PWM?

    Ja nie badam tego, oni badają ... do 2kHz. A Ty do ilu badasz?

  • 8. Data: 2024-04-19 20:35:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 19 Apr 2024 13:52:04 +0200,
    LordBluzg(R)??<m...@p...onet.pl> wrote:
    > No to trochę "niżej" :) Może być 50KHz. Masz jakieś obiekcje i
    > wyliczenia dla konkretnych ogniw w sensie częstotliwości PWM?

    No przecież w artykule stoi że 2KHz.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2024-04-19 22:36:15
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 19.04.2024 o 20:35, Marek pisze:

    > No przecież w artykule stoi że 2KHz.

    "PC shows increased improvements, though as noted by the authors, it's
    not known yet at which frequencies diminishing returns will be observed."

    Czyli chuj wie jaka częstotliwość jest graniczna :)
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 10. Data: 2024-04-20 06:30:05
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 19 Apr 2024 22:36:15 +0200,
    LordBluzg(R)??<m...@p...onet.pl> wrote:
    > Czyli chuj wie jaka częstotliwość jest graniczna :)

    Ale eksperymentalna potwierdzająca zjawisko była 2kHz:

    The authors examined the damage to the electrodes after multiple CC
    and PC cycles using Raman and X-ray absorption spectroscopy along
    with lifecycle measurements for CC and PC charging at 100 Hz
    (Pulse-100) and 2 kHz (Pulse-2000).

    więc nie wiem po co wyciągasz jakiś spekulacyjny akapit.

    --
    Marek