  • 1. Data: 2019-07-07 00:01:28
    Temat: Projektowanie stron WWW - jak po nowemu tego dokonać?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Witam,

    Na grupie PHP dowiedziałem się, że współcześnie projektuje się serwisy
    WWW poprzez grzebanie w kodzie HTML/CSS/PHP/JS w jakimś frameworku i
    oglądanie zmian w przeglądarce. Tworzenie layoutu za pomocą narzędzi
    wizualnych (Adobe Dreamweaver) świadczy ponoć o zatrzymaniu się w epoce
    kamienia łupanego.

    Osobiście z dystansem podchodzę do takich opinii. Więc spróbuję tutaj
    zasięgnąć języka. Otóż załóżmy, że klient zaakceptował graficzny layout
    serwisu. Teraz czas na pocięcie grafiki i utworzenie szablonu HTML/CSS
    na podstawie tegoż layoutu. Do tej pory robiłem takie rzeczy właśnie w
    Dreamweaverze. Fantastycznie składa się w nim strukturę HTML/CSS. Efekty
    tego widać natychmiast w podglądzie. Jeśli potrzebne są jakieś panele,
    sekcje itp. to również je projektuję w ten sam sposób. Potem kawałki
    kodu przenoszę do frameworka.

    Moje pytania są następujące:
    1. Dlaczego tego typu podejście jest naganne?
    2. Jakie podejście stosujecie do tworzenia kodu HTML/CSS "po współczesnemu"?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2019-09-04 02:30:21
    Od: Martin Bischoop <V...@M...J13>

    On 2019-07-06, Marek S <p...@s...com> asked:

    > Moje pytania są następujące:
    > 1. Dlaczego tego typu podejście jest naganne?
    Sa tacy co tak uwazaja, a czy jest to sluszne? zalezy od nich.

    > 2. Jakie podejście stosujecie do tworzenia kodu HTML/CSS "po współczesnemu"?

    Co znaczy po wspolczesnemu?
    Nie ma slusznej metody, podejscia. Najlepsze jest takie jakie uzywasz i
    ktore udoskonalasz. W Twojej pracy, Twoje podejscie jest
    najsluszniejsze. Nie sugeruj sie prosze czyjas opinia, wyrob wlasna.
    Czyli, miej swoje podejscie, ucz sie i udoskanaj je.

    Zycze powodzenia

  • 3. Data: 2022-02-08 02:08:45
    Od: Freja Draco <f...@p...fm>

    W dniu 2019.07.07 o 00:01, Marek S pisze:

    > Moje pytania są następujące: 1. Dlaczego tego typu podejście jest
    > naganne?

    Narzędzia graficzne generują html/css z durzym narzutem (aczkolwiek
    obecne frejmłorki generują narzuty równie duże jeśli nie większe, więc
    ten argument jest aktualnie akurat średnio mocny).

    Kluczowym słowem przy projektowaniu www od czasów dominacji urządzeń
    mobilnych jest responsywność. Narzędzie graficzne koduje grafikę w
    html/css. Wątpię, by było w stanie wygenerować stronę zdolną dynamicznie
    dostosowywać się do rozmiarów ekranu (no chyba, że istnieją tu obecnie
    jakieś genialne narzędzia).

    > 2. Jakie podejście stosujecie do tworzenia kodu HTML/CSS "po
    > współczesnemu"?

    Ja tam sobie dłubię bezpośrednio w html/css/js bez żadnych megabajtowych
    frejmłorków. W efekcie powstają szybkie i lekkie strony. Ino powstają
    wolniej niż te tłuczone z gotowców.

    --
    Freja Draco

    Szkarłatnych karłów taniec dogasa
    Scena płonie świtem
    A ja - z oczu zmywam sen

  • 4. Data: 2022-02-08 23:52:56
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 8 Feb 2022 02:08:45 +0100, Freja Draco napisał(a):

> [...]
    > html/css. Wątpię, by było w stanie wygenerować stronę zdolną dynamicznie
    > dostosowywać się do rozmiarów ekranu (no chyba, że istnieją tu obecnie

    W programach, które używam można ustawić kilka, kilkanaście czy nawet
    kilkadziesiąt różnych rozdzielczości dla tych samych grafik. A później
    serwer dopasowuje i wysyła najbadziej przystające do danego klienta.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2022-02-11 01:00:00
    Od: Freja Draco <f...@p...fm>

    W dniu 2022.02.08 o 23:52, Adam pisze:
> [...]
    > kilkadziesiąt różnych rozdzielczości dla tych samych grafik. A
    > później serwer dopasowuje i wysyła najbadziej przystające do danego

    Ha! No to się właśnie dowiedziałam, skąd się biorą takie dziwaczne
    strony, które zamiast zdefiniować widok responsywny i ew. 1-2
    graniczne szerokości ekranu, definiują ich kilkanaście i dla każdej
    osobno opisują wygląd wszystkiego.

    Niby działa, ale próba przerobienia później czegoś w takim kombinacie,
    jak dysponujesz tylko kodem wynikowym, to czarna rozpacz.

  • 6. Data: 2022-02-11 11:00:34
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 11 Feb 2022 01:00:00 +0100, Freja Draco napisał(a):

> [...]
    >
    > Niby działa, ale próba przerobienia później czegoś w takim kombinacie,
    > jak dysponujesz tylko kodem wynikowym, to czarna rozpacz.

    Ja w ogóle z rozrzewnieniem wspominam czasy "normalnego" HTML, czyli wersje
    3.x a może wczesne 4, gdzie spokojnie jednym edytorem można było zapisać
    całą witrynę, a innym otworzyć i przeredagować.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2022-02-12 11:17:46
    Od: Freja Draco <f...@p...fm>

    W dniu 2022.02.11 o 11:00, Adam pisze:
    > Ja w ogóle z rozrzewnieniem wspominam czasy "normalnego" HTML, czyli
    > wersje 3.x a może wczesne 4, gdzie spokojnie jednym edytorem można
    > było zapisać całą witrynę, a innym otworzyć i przeredagować.

    No w zasadzie dzisiaj też tak możesz.
    Najpierw zapisać w Notepad++ a później edytować w Atomie albo Visual
    Studio Code.

    Też mi się kiedyś marzył edytor graficzny, w którym da się tworzyć
    strony, ale ostatnio ze 20 lat temu w taki sposób stronę robiłam.

  • 8. Data: 2022-02-12 11:51:20
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 12 Feb 2022 11:17:46 +0100, Freja Draco napisał(a):

> [...]
    >
    > Też mi się kiedyś marzył edytor graficzny, w którym da się tworzyć
    > strony, ale ostatnio ze 20 lat temu w taki sposób stronę robiłam.

    Ja bardzo rzadko robiłem w edytorze tekstowym - w zasadzie tylko do
    zrobienia np. tabelki wewnątrz już zrobionej strony.

    Korzystałem najczęściej z Dreamweava i czasem FrontPage. Były jeszcze
    Pajączki i inne, raczej nie używałem.
    Do ściągania całych witryn na dysk lokalny był program mający w nazwie wolf
    - nie pamiętam dokładnie. Drugi taki, to Teleport.

    Później przez wiele lat korzystałem z EzGenerator.

    Ostatnio Website, ale już niewiele. Nie wiem nawet, czy już mi się licencja
    zwróciła, bo nie lubię się podejmować każdej roboty, a niektórzy klienci
    chcą jakieś dziwolągi podobne do facebooków czy innych, ciągnących się w
    nieskończoność w dół.
    Ale i tak czasem poprawiam coś bezpośrednio w html czy innych php.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam