  • 1. Data: 2009-01-05 21:12:56
    Temat: Prośba o nakierowanie na właściwy algorytm (Drzewo, hierarchia, historia)
    Od: James Blond <t...@g...com>

    Witam
    Potrzebuję pomocy w sprawie następującej

    mam zaimplementować strukturę organizacyjną w firmie
    najlepiej myślę że w formie drzewa
    ale bonusem jest to że ma być to drzewo z przechowywaniem historii

    jeżeli chodzi o strukturę drzewa , to implementacje jest trywialna
    ale zachowanie historii ( w sensie struktura na dany dzień) to już dla
    mnie zagwozdka

    czy może mnie ktoś nakierować na jakieś rozwiązania
    jakiś algorytm albo przynajmniej gdzie szukać rozwiązań

    Z góry dzięki

    JB

  • 2. Data: 2009-01-05 21:23:23
    Od: Michał 'Khorne' Rzechonek <k...@g...com>

    On 5 Sty, 22:12, James Blond <t...@g...com> wrote:
> [...]
    >
    > jeżeli chodzi o strukturę drzewa , to implementacje jest trywialna
    > ale zachowanie historii ( w sensie struktura na dany dzień) to już dla

    Zmieniacie hierarchię służbową co pare dni? Podkręć jasność
    w pytaniu, bo WTF się ciśnie na usta.

    pozdr
    Khorne

  • 3. Data: 2009-01-06 05:34:34
    Od: James Blond <t...@g...com>

    (...)
    > Zmieniacie hierarchię służbową co pare dni? Podkręć jasność
    > w pytaniu, bo WTF się ciśnie na usta.
    >
    > pozdr
    > Khorne

    no niestety :/
    co prawda nie jest to "co parę dni"
    ale w ciągu roku tych zmian troszkę jest
    struktura ma obecnie około ~14k obiektów
    i w ciągu roku takich drobnych zmian jest kilka - kilkanaście
    a raz na dwa - trzy lata .... zmiany są "drastyczne"
    taka permanentna reorganizacja :/

  • 4. Data: 2009-01-06 09:47:47
    Od: Michał 'Khorne' Rzechonek <k...@g...com>

    On 6 Sty, 06:34, James Blond <t...@g...com> wrote:
> [...]
    > i w ciągu roku takich drobnych zmian jest kilka - kilkanaście
    > a raz na dwa - trzy lata .... zmiany są "drastyczne"

    Cóż, możesz trzymać albo "na pałę" kopie poprzedniej struktury
    drzewa, albo bawić się w przyrostowe liczenie zmian.

    Niestety w przypadku drzew nie jest to takie proste.
    http://www.cs.wisc.edu/niagara/papers/xdiff.pdf

    pozdr
    Khorne

  • 5. Data: 2009-01-06 10:02:32
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    James Blond pisze:
    > (...)

    > no niestety :/
    > co prawda nie jest to "co parę dni"
    > ale w ciągu roku tych zmian troszkę jest
    > struktura ma obecnie około ~14k obiektów
    To nie mała firma.... (Juz mi się cisnęło na usta XML + wersjonowanie,
    ale nie ta wielkość.).

    Tak sobie myślę, to twoje drzewo rozumiem nie jest sobie a muzom, ma
    ktoś/coś tego drzewa używać, sugeruję coś standardowego. A jak drzewo
    zwłaszcza duże i standard to LDAP i okolice (ActiveDirectory, eDirectory
    czy coś z Open Soursów), i koło tego głęboko poszukać w dokumentacji
    (zwłaszcza w rozszerzeniach komercyjnych), poszukać wartości dodanej.
    Wielość narzędzi do edycji drzewa, dostępność ze wszystkich prawie
    środowisk programistycznych itd. wiadomo, wszystko co idzie za standardem.

    Z serwerów zainteresował mnie Apache Directory (jestem z nim na poziomie
    lektury dokumentacji), dość nowy projekt, jest kompatybilny z LDAP a
    extra potrafi podobno trzymać w drzewie nie literki i cyferki, a żywe
    obiekty Javy. To mnie zainteresowało.

    Co nie oznacza że mam na temat historii/wersji w drzewie LDAP gotową radę.

  • 6. Data: 2009-01-06 15:34:06
    Od: James Blond <t...@g...com>

    (ciach)
    LDAP wydaje się świetnym pomysłem ... i też go rozważałem ale
    problemem może się okazać to że reszta danych jest w bazie
    relacyjnej ... i do z tej bazy będzie większość zapytań o
    strukturę ...
    więc obawiam się niestety że muszę zaimplementować to na "płaskich
    strukturach"

    troszku "poradziliśmy" w firmie...
    i wyłoniła się koncepcja następująca (mam nadzieję że uda mi się w
    miarę jasno przedstawić)

    stanem wyjściowym jest struktura drzewa (dziecko pokazuje na rodzica
    R1)

    każda edycja dziecka D1 powoduje
    1) D1 zostaje "zamknięte"
    2) tworzone jest nowe dziecko D1' pokazujące na rodzica R1
    3) wszystkie "poddzieci" D1 (DD1 - DDX) rekurencyjnie w dół są
    "zamykane" oraz tworzona jest kopia ich z D1 jako rodzicem
    4) wszystkie obiekty powiązane z D1 muszą zostać zaktualizowane aby
    pokazywały na D1'

    jeżeli następowało by przeniesienie w strukturze to postępowanie było
    by podobne z tym że D1' pokazywało by na nowego rodzica R2

    ... jeszcze nie jestem na fazie implementacji więc kolejność
    niekoniecznie taka ;)

    wielkim minusem rozwiązania jest pkt 4 bo tych obiektów powiązanych
    jest dużo i w różnych miejscach :/
    innym minusem edycja "dzieci" które są wysoko w strukturze spowoduje
    utworzenie praktycznie całej kopii drzewa - ale tu mam nadzieję że
    najwięcej edycji będzie jednak na dole drzewa

    jest jeszcze jedna koncepcja
    a mianowicie robienie kopi całego drzewa do tablicy "archiwum" przed
    każdą zmianą ... ale nie wydaje się to być eleganckim rozwiązaniem :/
    ( za to jest proste w implementacji :D )

    uwagi mile widziane

  • 7. Data: 2009-01-06 15:37:26
    Od: James Blond <t...@g...com>

    wkradł sie mały błąd pkt powinien brzmieć następująco
    3) wszystkie "poddzieci" D1 (DD1 - DDX) rekurencyjnie w dół są
    "zamykane" oraz tworzona jest kopia ich z D1' jako rodzicem

    D1' a nie D1 na końcu wiersza
    sorki za zamieszanie

  • 8. Data: 2009-01-06 20:05:31
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    James Blond pisze:
> [...]
    > problemem może się okazać to że reszta danych jest w bazie
    > relacyjnej ... i do z tej bazy będzie większość zapytań o
    Sam nie używałem, ale widocznie nie jesteś odosobniony w potrzebach
    skoro ktoś robi drivery ODBC do LDAP-a (Np. Novell). Jednak łatwiej
    dostać się do danych po standardowcyh protokołach niż wynalazkami, np.
    kwerendami sql o długości dwóch ekranów.
    > więc obawiam się niestety że muszę zaimplementować to na "płaskich
    > strukturach"
    >
    > troszku "poradziliśmy" w firmie...
    Gadałem kiedyś z gościem który 'radził' sobie ulepszając z czasem
    SQL-ową implementację drzewa tag go ulepszył, ze wynalazł 'prawie
    ldap-a' tyle że się orobił i nie uzyskał tej jakości

    Z innej strony backendem pod niektóre serwery LDAP bywa SQL (rzadko bo
    może chodzić o wydajność?). Sprawdź, co ma pod spodem Apache Directory
    (nie pamietam)