  • 1. Data: 2011-11-10 15:04:39
    Temat: Proste jezyki kwerendowania
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Jaki powinien być fajny "język" kwerendowania dla zwykłego śmiertelnika?
    Czy co pisać w okienku 'Szukaj' ?
    Czy jest jakaś przeciwwaga dla narodu urobionego googlem?

    słowo - wyszukiwanie tego słowa - pytanie: pełnego czy substringu *)
    =słowo - wyraźne wskazanie na TYLKO dokładne słowo (lub tylko na
    początku pola?, lub tylko równość pola a nie zawieranie)
    słowo drugie - połączone AND (co wcale nie jest oczywiste, kiedyś
    defautem było OR). Skoro defaultem jest AND, to jak pisać OR?
    słowo* - elementy wyrażeń regularnych (raczej notacja gwiazdka niż
    SQL-owy procent)
    [słowo] - podpatrzone na stackoverflow wyszukiwanie tag'u - oczywiście
    da się łączyć z wyszukiwaniem zwykłego słowa.
    (,) - podpatrzone na ebay'u do notacji AND, OR i ich złączenia. To jakoś
    tak działa, ze lista z przecinkami w nawiasach to OR, a za nawiasem to AND
    JAK by pisać nazwisko=Mickiewicz (tzn eliminować ulicę Mickiewicza)

    Dla ciekawskich, podsystemy będę zaimplementowane na gruncie Lucene, ale
    nie wszystkie.
    *) Rzecz raczej na gruncie języka polskiego, ale że chodzi w znacznym
    stopniu o realia firmowe (notatki w CRM, słowa z branży, nie z
    literackiego języka itd, dane adresowe i różne różności), synonimy mile
    widziane i sposoby na typowe błędne zapisanie słowa, ale nie wiem jak
    się uda.

  • 2. Data: 2011-11-10 16:47:55
    Temat: Re: Proste jezyki kwerendowania
    Od: " " <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Jacek Czerwinski <...@...z.pl> napisał(a):

> [...]
    > literackiego języka itd, dane adresowe i różne różności), synonimy mile
    > widziane i sposoby na typowe błędne zapisanie słowa, ale nie wiem jak

    trudno powiedziec, mozna by sprobowac wyszukiwane ciagi
    oznaczac w cudzyslowie "sssdd" a wszystkie slowa poza cudzyslowami
    traktowac jako kontrolne przy czym zdefiniowac je w jezyku
    naturalnym np

    "aaa" i "bbb"
    "aaa" bez "cc"
    "aa" na poczatku lini
    "aaa" przed "bb"

    strony z "aaa" przed "bb"
    wiersze z "xxz" na poczatku lini

  • 3. Data: 2011-11-10 17:49:26
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Thu, 10 Nov 2011 16:04:39 +0100, Jacek Czerwinski <...@...z.pl> wrote:

> [...]
    >literackiego języka itd, dane adresowe i różne różności), synonimy mile
    >widziane i sposoby na typowe błędne zapisanie słowa, ale nie wiem jak

    http://www.ijcsi.org/papers/IJCSI-8-2-600-608.pdf
    http://www.cosc.canterbury.ac.nz/research/reports/Ho
    nsReps/1999/hons_9904.pdf
    http://turing.cs.washington.edu/papers/nli-iui03.pdf

    Plizzzz. Nie odkrywaj kola. Pogogluj na "natural language interface to
    SQL" i cos podobnego

  • 4. Data: 2011-11-10 18:18:35
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2011-11-10 18:49, A.L. pisze:
> [...]
    > http://turing.cs.washington.edu/papers/nli-iui03.pdf
    >

    > Plizzzz. Nie odkrywaj kola. Pogogluj na "natural language interface to

    Dzięki za linki, już rzuciłem i jeszcze dłużej przeczytam. Zwrócę jednak
    uwagę na "drobne" róznice bo art pochodzą z ok 2000.

    a) Nie jesteśmy w środowisku uniwersyteckim (gdzie mimo bezstresowości
    nauki, jeszcze nie zaniknęła umiejętność wyszukiwania np. książek)
    W l. 1980-tych student kierunku 'zaganianie, wyganianie i język
    rosyjski' miał zajęcia bilioteczne, uczyli go jak systematycznie ma
    sobie książkę znaleźć.
    b) wśród milionów użytkowników komputerów nastąpił straszliwy zjazd
    ŚREDNIEGO poziomu sensownego używania IT. Ani moja wina, ani twoja, ale
    jak już przeglądarki są bez adresu URL - tylko w wyszukiwarką, to o
    czymś świadczy. Umiejętność klasyfikowania informacji jest de facto
    żadna. Na naszych oczach zaczyna umierać oznaczanie przez 'tag'-i, co
    miało być zbawienne, obecnie coraz częściej są one nadawanie
    półautomatycznie, bez refleksji żywego użytkownika - a wtedy ich wartość
    dramatycznie spada.
    c) są w r 2011 pewne de facto standardy (nie dyskutuję dobre czy złe),
    ale w funkcjonalności tego rodzaju nie da się od tego zupełnie uciec.
    Można podchwycić podstawowy sposób kontaktu, i na nim zbudować.

    Z drugiej strony mój mechanizm nie będzie "śmietnikogrzebcą" jak
    popularna wyszukiwarka, będzie działał na informacji częściowo
    sklasyfikowanej.

  • 5. Data: 2011-11-10 18:19:15
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2011-11-10 17:47, f...@g...SKASUJ-TO.pl pisze:

    > trudno powiedziec, mozna by sprobowac wyszukiwane ciagi
    > oznaczac w cudzyslowie "sssdd" a wszystkie slowa poza cudzyslowami
    > traktowac jako kontrolne

    Default by musiał byc blondie-friendly, czyli wpisane słowo jest >jakoś<
    wyszukiwane. Dopiero na tym można zakładać wzrost "komputerowego"
    oblatania użytkownika.

  • 6. Data: 2011-11-10 18:34:54
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2011-11-10 19:18, Jacek Czerwinski pisze:

    Bardziej bym szukał czegoś, co ludzie "kupią" w tej okolicy:

    http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff394471.asp
    x?ppud=4
    http://blogs.fluidinfo.com/fluidinfo/2009/09/10/the-
    myriad-benefits-of-a-simple-query-language/
    http://sourceforge.net/apps/trac/lemur/wiki/Basic%20
    use%20of%20the%20Indri%20Query%20Language
    (takie 'simple query search language' ma co trzeci silnik webowy CMS,
    Wiki itp)

    z elementami 'semantic web' czy 'semantic wiki' ...
    na razie głośno myślę

  • 7. Data: 2011-11-10 22:03:16
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Thu, 10 Nov 2011 19:34:54 +0100, Jacek Czerwinski <...@...z.pl> wrote:

> [...]
    >Wiki itp)
    >
    >z elementami 'semantic web' czy 'semantic wiki' ...

    jak ma to czemu nie wezmiesz gotowego?...

    neistety, nie uciekniesz od tego aby miec JAKAS framatyke i JAKAS
    analize syntaktyczna. Wyrazenia regularne to tez gramatyka.

    Sporo jest rozwiazan bazunacych na analizie slow kluczowych, niestety,
    literatura jest w ksiazkach, i to w ksiazkach o Prologu.

    Zobacz starozytny program Eliza. na tej bazie cos mozna zrobic. Eliza
    jest w sieci w wielu egzemplarzach.

    A.L.

  • 8. Data: 2011-11-10 22:06:19
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Thu, 10 Nov 2011 19:19:15 +0100, Jacek Czerwinski <...@...z.pl> wrote:

    >Default by musiał byc blondie-friendly, czyli wpisane słowo jest >jakoś<
    >wyszukiwane. Dopiero na tym można zakładać wzrost "komputerowego"
    >oblatania użytkownika.

    "slowo" ma byc wyszukiwane, czy tez tekst wpisany przez blondynke:
    "Znajdz mi wszystkich facetow mlodszych niz 30 lat, wazacych mniej niz
    mniej wiecej 80 kilo i z majatkiem wiekszym niz 100 tysiecy. Acha,
    maja byc single"

    Musisz to przetlumaczyc na SQL, a do tego JAKAS gramatyka jest
    potzrebna.

    A.L.

  • 9. Data: 2011-11-11 08:20:52
    Od: " " <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Jacek Czerwinski <...@...z.pl> napisał(a):

    > Default by musiał byc blondie-friendly, czyli wpisane słowo jest >jakoś<
    > wyszukiwane. Dopiero na tym można zakładać wzrost "komputerowego"
    > oblatania użytkownika.

    mozna by sprawdzac czy cudzyslow jest w wyrazeniu i jak nie ma
    to wstawiac jeden przed i jeden po, ale poniewaz zablokowalo
    by to mozliwosc uzywania samych slow kontrolnych, np

    programy
    muzyka
    teksty

    to lepiej mz zwracac uzytkownikowi komunikat o tym zeby
    wstawil poszukiwany ciag w cudzyslow vel by uzyl slow
    kontrolnych - warto tez pokazac jakas stronke helpa
    z przykladami

    "CPU"
    teksty z "CPU" w tytule
    teksty z "CPU" w tresci
    akapity z "CPU" i bez "GPU"
    akapity z "CPU" lub bez "GPU"
    zdania z "CPU" na koncu
    pliki z "sonic youth" w tytule
    pliki z "sonic youth" w tytule i "mp3" w tytule
    empetrojki z "sonic youth" w tytule mniejsze niz 8MB
    empetrojki z "sonic youth" w tagu artysta z "pattern recognition" w tytule
    mniejsze niz 8MB

    (dosyc proste do zakodowania mz)

    itd

  • 10. Data: 2011-11-11 08:42:37
    Od: " " <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    <f...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

> [...]
    > empetrojki z "sonic youth" w tytule mniejsze niz 8MB
    > empetrojki z "sonic youth" w tagu artysta z "pattern recognition" w tytule

    i tak nie wiadomo czy ktos chcialby z tego korzystac, bo to
    jest wlasnie jakos za bardzo 'out', gdy moze wlasnie fajniejsze
    bylo by cos bardziej 'in' wlasnie - ale ja sie na tym nie znam