  • 1. Data: 2010-03-01 20:01:51
    Temat: Prosty problem optymalizacyjny
    Od: XYZ <j...@m...bin>

    Cześć

    Mam do rozwiązanie prosty(?) problem polegający na zmaksymalizowaniu
    pewnej funkcji. Mianowicie, trzeba znaleźć wartości zmiennych
    {a_1...a_n} dla max(sum_{i=1}^n f_n(a_n)) przy ograniczeniu sum_{i=1}^n
    a_n = const
    Niestety f_n są funkcjami nieliniowymi (m.in funkcja podłoga).

    Czy są jakieś narzędzia, które pozwolą mi na optymalizację zmiennych a?
    Nie mam na myśli samodzielnego pisania, chodzi o coś przeznaczonego do
    rozwiązywania podobnych problemów.

  • 2. Data: 2010-03-02 00:46:49
    Temat: Re: Prosty problem optymalizacyjny
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 1 Mar, 20:01, XYZ <j...@m...bin> wrote:
    > Cze
    >
    > Mam do rozwi zanie prosty(?) problem polegaj cy na zmaksymalizowaniu
    > pewnej funkcji. Mianowicie, trzeba znale warto ci zmiennych
    > {a_1...a_n} dla max(sum_{i=1}^n f_n(a_n)) przy ograniczeniu sum_{i=1}^n
    > a_n = const

    Może zoptymalizować max(sum_{i=1}^n f_n(a_n)) - wsp * ((sum_{i=1}^n
    a_i) - const)^2
    dla wystarczającego dużego wsp ?

  • 3. Data: 2010-03-06 00:18:06
    Od: XYZ <j...@m...bin>

    On 02.03.2010 01:46, Mariusz Marszałkowski wrote:

    > Może zoptymalizować max(sum_{i=1}^n f_n(a_n)) - wsp * ((sum_{i=1}^n
    > a_i) - const)^2
    > dla wystarczającego dużego wsp ?

    Hej,

    Dzięki za odpowiedź. Przyznam się, że nie za bardzo widzę, jak
    proponowana optymalizacja miałaby zadziałać. Może źle napisałem: mam za
    zadanie zmaksymalizować sum_{i=1}^n f_n(a_n) przy warunku sumy stałej
    sumy zmiennych a_n. Poza tym czytająć mój post zorientowałem się, że nie
    napisałem chyba dwóch najważniejszych informacji: a_n i f_n(a_n) są
    liczbami naturalnymi, a w dodatku można założyć, że sum_{i=1}^n a_n < 1E7.
    Poza tym, szukam przede wszystkim narzędzia, do którego mogę podać takie
    warunki. Nie miałem nigdy styczności z NLP, ale czy służy do
    rozwiązywania tego typu problemów czy raczej nie?

  • 4. Data: 2010-03-06 06:15:57
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    XYZ<j...@m...bin>  wrote:

> [...]
    > proponowana optymalizacja mia aby zadzia a . Mo e le napisa em: mam za
    > zadanie zmaksymalizowa sum_{i=1}^n f_n(a_n) przy warunku sumy sta ej
    > sumy zmiennych a_n. Poza tym czytaj m j post zorientowa em si , e nie
    > napisa em chyba dw ch najwa niejszych informacji: a_n i f_n(a_n) s
    > liczbami naturalnymi, a w dodatku mo na za o y , e sum_{i=1}^n a_n < 1E7.
    > Poza tym, szukam przede wszystkim narz dzia, do kt rego mog poda takie
    > warunki. Nie mia em nigdy styczno ci z NLP, ale czy s u y do
    > rozwi zywania tego typu problem w czy raczej nie?

    Mozesz napisac bez polskich znakow? I tak ich nie widze.
    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2010-03-06 23:54:27
    Od: XYZ <j...@m...bin>

    XYZ<j...@m...bin> wrote:

    > Mozesz napisac bez polskich znakow? I tak ich nie widze.

    Jasne. Nie wiem dlaczego nie widzisz, deklaruje kodowanie poprawnie.

    Hej,

    Dzieki za odpowiedz. Przyznam sie, ze nie za bardzo widze, jak
    proponowana optymalizacja mialaby zadzialac. Moze zle napisalem: mam za
    zadanie zmaksymalizowac sum_{i=1}^n f_n(a_n) przy warunku stalej sumy
    zmiennych a_n. Poza tym czytajac moj post zorientowalem sie, ze nie
    napisalem chyba dwoch najwazniejszych informacji: a_n i f_n(a_n) sa
    liczbami naturalnymi, a w dodatku mozna zalozyc, ze sum_{i=1}^n a_n < 1E7.
    Poza tym, szukam przede wszystkim narzedzia, do ktorego moge podac takie
    warunki. Nie mialem nigdy stycznosci z NLP, ale czy sluzy do
    rozwiazywania tego typu problemow czy raczej nie?

  • 6. Data: 2010-03-07 12:41:44
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 7 Mar, 00:54, XYZ <j...@m...bin> wrote:

    > Jasne. Nie wiem dlaczego nie widzisz, deklaruje kodowanie poprawnie.

    Guugiel je psuje.

> [...]
    > warunki. Nie mialem nigdy stycznosci z NLP, ale czy sluzy do
    > rozwiazywania tego typu problemow czy raczej nie?

    To wszytko zalezy od postaci tych funkcji.
    Moze da sie wykorzystac cos z minimalizacji dla zmiennych
    ciaglych (znalesc okolice, skad zaczac sszukac rozwiazania)
    Ogolnie moze byc dowolnie zle;)

    BTW, sum_{i=1}^n a_n < 1E7.
    iosc przypadkow roznie niewiele wolniej niz (1E7)^n,
    to nie jest malo.

    pozdrawiam
    bartekltg

  • 7. Data: 2010-03-07 18:05:02
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    XYZ<j...@m...bin>    wrote:

> [...]
    > proponowana optymalizacja mialaby zadzialac. Moze zle napisalem: mam za
    > zadanie zmaksymalizowac sum_{i=1}^n f_n(a_n) przy warunku stalej sumy

    Chyba powinno byc: sum_{i=1}^{i=n} f_i(a_i)
    Przy warunku stalej sumy a_i.

> [...]
    > warunki. Nie mialem nigdy stycznosci z NLP, ale czy sluzy do
    > rozwiazywania tego typu problemow czy raczej nie?

    NLP czasami bywa pomocne w zadaniach calkowitoliczbowych, a czasami
    kompletnie sie nie nadaje, zalezy od szczegolow zadania.

    Od strony kombinatorycznej sume X ze z N zmiennych naturalnych mozna
    zakodowac jako ciag X jedynek i N-1 zer.

    Np. na ile sposobow mozna uzyskac sume X=5 z N=3 zmiennych.
    Sume 3+1+1 kodujemy jako: 1110101. Jedynki sa unarnym kodowaniem
    skladnikow sumy, a zera te kodowania rozdzielaja. Czyli sume X z N
    skladnikow mozemy wyrazic dwumianem newtona gdzie n=X+N a k=X.

    W wielu zadaniach optymalizacyjnych na liczbach calkowitych jedynym
    sposobem gwarantujacym optymalnosc rozwiazania jest przejrzenie
    wszystkich mozliwości. W przypadku sumy 1E7 nawet dla trzech
    zmiennych na domowym komputerze nie da rady, a dla czterech nawet
    nawet na super komputerze nie da rady. Wiec moze bedzie potrzebna
    jakas metoda montecarlo, albo jakis algorytm genetyczny. Wszystko
    zalezy od tego jakie sa funkcje f_i.

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2010-03-08 07:11:17
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    XYZ pisze:

    > Jasne. Nie wiem dlaczego nie widzisz, deklaruje kodowanie poprawnie.

    Nie do końca... Na polskich grupach usnetu preferowane jest kodowanie w
    iso, Ty masz w UTF...

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 9. Data: 2010-03-08 07:18:10
    Od: Jędrzej Dudkiewicz <j...@g...com>

    Tomasz Kaczanowski pisze:

    > Nie do końca... Na polskich grupach usnetu preferowane jest kodowanie w
    > iso, Ty masz w UTF...

    A to nie jest zalecenie sprzed 15 lat, wynikające z bardzo słabego
    supportu dla UTF w ówczesnych programach, problemu, który obecnie można
    uważać za nieistniejący?

    JD

  • 10. Data: 2010-03-08 07:55:13
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 8 Mar, 08:18, Jędrzej Dudkiewicz <j...@g...com>
    wrote:

    > A to nie jest zalecenie sprzed 15 lat, wynikające z bardzo słabego
    > supportu dla UTF w ówczesnych programach, problemu, który obecnie można
    > uważać za nieistniejący?

    Mam ustawione UTF8 i w tamtych postach nie widze polskich znaczkow, z
    ISO592
    tez nie widze, z win1250 tez nie :)