  • 111. Data: 2018-07-19 08:35:50
    Temat: Re: Przedwojenne automaty telefoniczne
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > Czy ja dobrze widzę, że taśma zapylała tam ponad metr na sekundę?
    > Toż to prawie magnetowid z nieruchomą głowicą.

    Chyba niedobrze -- napisali, że dokładnie metr na sekundę. Metryczne
    prędkości jakoś się nie przyjęły, magnetofony po kres swoich dni
    ciągnęły taśmę z prędkościami calowymi. Zaczęło się od 60 cali/s,
    czyli ponad półtora metra na sekundę. Potem zredukowano to o połowę.
    Następnie jeszcze raz na pół, co dało 15"/s, czyli 38,1 cm/s. To była
    podstawowa prędkość w magnetofonach studyjnych. Przetrwała do samego
    końca, czyli do początków XXI wieku. W domowych magnetofonach ciachnięto
    jeszcze na pół 7,5" (19cm) i znów na pół (3,75", 9,5cm). A nawet kolejny
    raz -- 1 7/8 cala (4,75 cm/s). Ta prędkość stała się standardem w kasetach.
    Ale w dyktafonach korzystano też z dalszych redukcji -- 15/16 i 15/32 cala.

    --
    Jarek

  • 112. Data: 2018-07-19 09:59:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan Adam napisał:

    >Chyba niedobrze -- napisali, że dokładnie metr na sekundę. Metryczne
    >prędkości jakoś się nie przyjęły, magnetofony po kres swoich dni
    >ciągnęły taśmę z prędkościami calowymi. Zaczęło się od 60 cali/s,

    Ale to wyglada na jeden z pierwszych produktow.
    Wiec moze zaczelo sie od cm/s.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Reel-to-reel_audio_tap
    e_recording#History

    Tu co prawda pisza o koprodukcji niemiecko-brytyjskiej.

    Wczesniej bylo na drucie
    https://en.wikipedia.org/wiki/Wire_recording#History

    Jakos w kazdym badz razie w 1930 Niemcy nie zadbali o wyskalowanie w
    calach/s.
    Zreszta Amerykanie by pewnie wprowadzili stopy na minute :-)

    J.

  • 113. Data: 2018-07-19 10:11:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale to wyglada na jeden z pierwszych produktow.
    > Wiec moze zaczelo sie od cm/s.
    >
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Reel-to-reel_audio_tap
    e_recording#History

    Chodziło mi wyłącznie o ten standard, który przetrwał do samego końca.
    I o pokazanie w jaki sposób zmieniała się prędkość -- zagęszczenie
    zapisu stale wzrastało wraz z rozwojem technologii, co jakiś czas ktoś
    wstawał i mówił: no to teraz ciachnijmy prędkość na pół.

    > Zreszta Amerykanie by pewnie wprowadzili stopy na minute :-)

    Bazowe było 5 stóp na sekundę, czyli 300 stóp na minutę. Całkiem dobra
    liczba do binarnych podziałów (choć można wyobrazić sobie lepsze).

    --
    Jarek

  • 114. Data: 2018-07-19 20:50:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 19 Jul 2018 10:11:06 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    e_recording#History

    > Chodziło mi wyłącznie o ten standard, który przetrwał do samego końca.

    A mnie fascynuje, ze Niemcy dali sie wypchnac z tego interesu.
    Okupacja zatrzymala rozwoj ?

    A moze nie calkiem dali sie wypchnac
    https://de.wikipedia.org/wiki/Magnetophon

    No i troche mnie ciekawi, dlaczego u nich takie urzadzenie nazywa sie
    inaczej (Tonbandgerate).

    J.

  • 115. Data: 2018-07-19 22:01:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A mnie fascynuje, ze Niemcy dali sie wypchnac z tego interesu.
    > Okupacja zatrzymala rozwoj ?

    Dali się wypchnąć?! Mnie taki Uher kojarzy się dobrze, w swoim czasie
    była to jedna z lepiej postrzeganuch marek. Pewnie trzecie miejsce na
    pudle, wyżej tylko Nagra i Stellavox.

    > A moze nie calkiem dali sie wypchnac
    > https://de.wikipedia.org/wiki/Magnetophon

    A to już bardziej boczny tor.

    > No i troche mnie ciekawi, dlaczego u nich takie urzadzenie nazywa
    > sie inaczej (Tonbandgerate).

    W niemieckim jestem raczej słaby, ale ta nazwa zgadz mi się z duchem
    tego języka. Wyjaśnia wszystko jak chłop krowie w rowie, bez użycia
    zapożyczeń z innych języków. Za to "Magnetophon" pasuje na nazwę
    własną, taką trochę poetycką.

    --
    Jarek

  • 116. Data: 2019-01-27 20:33:45
    Od: ń <k...@t...sie>

    Ty też?
    Może do tego samego liceum chodziliśmy?

    -----

  • 117. Data: 2019-02-18 20:05:19
    Od: ń <k...@t...sie>

    A pamiętacie napisy 'Solid State Radio' ?

    -----
    > Na pierwszych odbiornikach tranzystorowych, przeważnie japońskich, były dumne
    napisy w rodzaju "6 transistors", a nawet "8

  • 118. Data: 2019-02-18 20:08:48
    Od: ń <k...@t...sie>

    "Adapter" o adapterze ;-)

    -----

  • 119. Data: 2019-02-18 20:10:09
    Od: ń <k...@t...sie>

    Na wsiach mówili "taksówka" na każdy samochód osobowy.

    -----
    > "Taryfę" wprowadzili do języka ludzie, którzy znali już wcześniej słowo "taksówka"
    -- oznaczało ono po prostu samochód osobowy,

  • 120. Data: 2019-02-18 20:11:27
    Od: ń <k...@t...sie>

    Mam dyktafon firmy 'Dictaphone' (kanadyjska chyba?).