  • 1. Data: 2017-11-11 22:10:37
    Temat: Przetwornica UPS
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Witajcie,

    poradźcie proszę, bo się słabo na tym znam(y).
    Ojciec ma taką oto przetwornicę:

    http://barway.pl/przetwornica.jpg

    Generalnie wygląda to dla mnie jak UPS (ma kabel do sieci 220, oraz wyjście
    na 220), dodatkowo kable do podpięcia akumulatora.

    Akumulatory ojciec ma z padnietego UPSa komputerowego, tj. 2x 12v 7Ah.
    Można te dwie (albo więcej) baterie zestawić równolegle i swobodnie podpiąć
    do tego wynalazku zostawić na stałę w roli UPSa do monitoringu? Będzie to
    działać jak klasyczny UPS, że przy zaniku zasilania sieciowego przeskoczy
    na baterie, a po powrocie sieciowego doładuje baterie i się odstawi
    automatycznie aby ich nie przeładować, jednocześnie dbając aby się nie
    rozładowały?

    TIA

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 2. Data: 2017-11-11 22:16:08
    Temat: Re: Przetwornica UPS
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 11 Nov 2017 22:10:37 +0100, Myjk napisał(a):

    > Można te dwie (albo więcej) baterie zestawić równolegle i swobodnie podpiąć
    > do tego wynalazku zostawić na stałę w roli UPSa do monitoringu?

    No niby można ale te aku by musiały być dosyć jednakowe. W sensie nowe
    albo jednakowo wyeksploatowane. Zawsze lepiej użyć jednego aku o
    potrzebnej pojemności.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2017-11-12 14:44:33
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 2017-11-11 o 22:10, Myjk pisze:
> [...]
    > na baterie, a po powrocie sieciowego doładuje baterie i się odstawi
    > automatycznie aby ich nie przeładować, jednocześnie dbając aby się nie

    Teoretycznie powinno to działać tak jak napisałeś. Akumulatory żelowe
    lubią padać nagle w ten sposób, że ma mniejsze napięcie - zwarcie celi
    czy coś takiego. Po zaniku sieci może się okazać, że sprawny akumulator
    będzie większością prądu zasilał ten padnięty, a nie przetwornicę.
    Lepiej dawać akumulatory pojedynczo, albo sprawdzać je co miesiąc.

    yabba

  • 4. Data: 2017-11-12 16:20:53
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 12 Nov 2017 14:44:33 +0100, yabba

> [...]
    > będzie większością prądu zasilał ten padnięty, a nie przetwornicę.
    > Lepiej dawać akumulatory pojedynczo, albo sprawdzać je co miesiąc.

    Odpowiem wspólnie yabba i Jacek (dziękuję za poradę).

    Zakładam, że akumulatory wydłubane z UPSa zużywały się podobnie -- jak nie,
    to dowiozłem dwa całkiem nowe aku Yuasa (myśląc, że problem z UPSem wynika
    z padniętych aku, po czym się okazało, że to sam UPS jest trzepnięty --
    brzęczy pomimo braku obciążenia czy ładowania, na wyjściu daje 280V).

    Może jednak zamiast tych dwóch aku lepiej podpiąć jeden akumulator
    samochodowy? Ojciec ma coś pojemności ~60Ah. Tylko coś mi się kołacze po
    głowie, że te aku o ile dobrze sobie dają radę z mocnym chwilowym
    obciążeniem, tak nie nadają się do stałego obciążenia...

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 5. Data: 2017-11-12 17:25:15
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 12 Nov 2017 16:20:53 +0100, Myjk napisał(a):

> [...]
    > głowie, że te aku o ile dobrze sobie dają radę z mocnym chwilowym
    > obciążeniem, tak nie nadają się do stałego obciążenia...

    Trwałość aku mierzymy np. w ilości cykli. Aku rozruchowe na pewno bedzie
    miało mniejszą trwałość niż takie do pracy polegającej na wykonywaniu
    pełnych cykli ładowanie/rozładowanie. Ale zapewne tych cykli przy
    współpracy z UPS będzie bardzo mało, no chyba że wam codziennie prąd
    wyłączają. Tak że ja bym raczej dał aku saochodowe niż dwie 7 Ah od
    pracy buforowej.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 6. Data: 2017-11-14 11:59:30
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 12 Nov 2017 17:25:15 +0100, Jacek Maciejewski

> [...]
    > współpracy z UPS będzie bardzo mało, no chyba że wam codziennie prąd
    > wyłączają. Tak że ja bym raczej dał aku saochodowe niż dwie 7 Ah od

    Raczej miałem na myśli sprawność, tj. czy taki samochodowy aku 60Ah
    wytrzyma te powiedzmy 40Ah ze stabilnymi parametrami napięcia (i
    natężenia?) jeśli przez dłuższy czas będzie jednostajnie drenowany.

    BTW Skoro już jesteśmy w temacie UPS to jeszcze zapytam, brzęczenie czy też
    buczenie, jeśli nie pochodzi od rezonansu obudowy czy innego elementu
    (sprawdziłem), o czym może świadczyć? Mój UPS podbiurkowy (EVER DUO 500),
    trzymający monitory, sobie zaczął cicho brzęczeć nawet bez ładowania aku
    czy podtrzymania -- przy bezgłośnym komputerze stojącym akurat u mnie w
    sypialni jest to trochę irytujące. Do tego stopnia, że dzisiaj go wypiąłem
    i stoi tylko drugi UPS (CyberPOWER 1200, który jest, póki co, bezgłośny)
    trzymający kompa i jest w końcu cisza podczas pracy.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 7. Data: 2017-11-14 12:35:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >wytrzyma te powiedzmy 40Ah ze stabilnymi parametrami napięcia (i
    >natężenia?) jeśli przez dłuższy czas będzie jednostajnie drenowany.

    Raz wytrzyma, o ile prad nie bedzie zbyt duzy.

    A wiecej razy ... Centra kiedys pisala o 50 cyklach pelnego
    wyladowania.

> [...]
    >aku
    >czy podtrzymania -- przy bezgłośnym komputerze stojącym akurat u mnie

    Musisz obsluchac. Transformator, przekazniki - ma tam co buczec.
    Niekoniecznie swiadczy o jakiejs awarii.

    P.S. Z ciekawostek - radio ciuchutko gra. Tylko ze z odlaczonymi
    glosnikami gra :-)
    Wzmacniacz wyjsciowy na UL1440 lub podobnym, i nie udalo nam sie
    namierzyc co tak gra.

    Podejrzanych w zasadzie niewielu - elektrolit wyjsciowy ... tylko on w
    szereg z glosnikiem, a glosnika brak, i byl tam taki "gasik" na
    wyjsciu, z kondensatorem ~100nF ...

    J.

  • 8. Data: 2017-11-14 19:26:07
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    (...)

> [...]
    >
    > Podejrzanych w zasadzie niewielu - elektrolit wyjsciowy ... tylko on w
    > szereg z glosnikiem, a glosnika brak, i byl tam taki "gasik" na wyjsciu, z

    Może jakiś MLCC? Skoro ma dość znaczną zmianę pojemności w funkcji napięcia,
    to pachnie mi to zjawiskiem piezoelektrycznym. Które, od zapodanego audio,
    dźwięczy. Albo rzeczywiście, jakieś siły elektrostatyczne w kondziołku z
    luźnym dielektrykiem (pamiętacie doświadczenie fizyczne z podstawówki, z
    małą kulką styropianową na nitce, gdzie ładowano płytki z maszyny
    elektrostatycznej, a następnie trącano kulkę i ona ileś-tam razy obijała się
    naprzemian o płytki?)...? Młody Technik, w notce "Sędziwy technik", czyli
    zdarzenia techniczne sprzed wielu (w końcowym okresie 100) lat, opisywał,
    jak śpiewane było do mikrofonu, a kondensator to odtworzył tak, że było
    slychać. A nie stosowano wzmacniaczy, więc pewnie węglowy i bateria...
    Kiedyś macałem pewną płytę, niezbyt szybką, o pracy dysku wiedziałem lepiej,
    niż z lampki kontrolnej, bo każda jego aktywność w sensie idą dane/pracuje
    pozycjoner, wywoływała z płyty dość głosny szum... Albo cewki
    magnetostrykcyjnie, albo chu^Hałowe kondzioły... Ale działało, więc nie
    próbowałem naprawiać, lepsze jest wrogiem dobrego.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 9. Data: 2017-11-14 20:58:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup
    (...)

    >Może jakiś MLCC?

    To za PRL bylo ... ale moze i jego ceramika piezoelektryczna byla.

    J.

  • 10. Data: 2017-11-14 22:02:41
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 14 Nov 2017 11:59:30 +0100, Myjk napisał(a):

    > Raczej miałem na myśli sprawność, tj. czy taki samochodowy aku 60Ah
    > wytrzyma te powiedzmy 40Ah ze stabilnymi parametrami napięcia (i
    > natężenia?) jeśli przez dłuższy czas będzie jednostajnie drenowany.
    Jeśli masz na myśli pojemność użyteczną to jest tym większa im mniejszy
    prąd rozładowania. A spadek napięcia na aku jest bez trudu ogarniany
    przez przetwornicę więc tym się nie kłopocz.

    > BTW Skoro już jesteśmy w temacie UPS to jeszcze zapytam, brzęczenie czy też
    > buczenie, jeśli nie pochodzi od rezonansu obudowy czy innego elementu
    > (sprawdziłem), o czym może świadczyć?
    Ciężka sprawa. Bez zdjęcia obudowy i dokładnego obmacania i odsłuchania
    ani rusz :)

    --
    Jacek
    I hate haters.