  • 111. Data: 2014-05-07 14:27:33
    Temat: Re: Przyszlosc energetyki
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 07.05.2014 14:18, Jarosław Sokołowski wrote:

    > "Lufa jest to nagwintowany słup powietrza oblany żelazem"
    > -- jakoś tak mi się skojarzyło.

    Żeby ten słup jeszcze się tak nie rozwiewał jak się
    próbujemy na niego wspinać;-)

    pzdr
    bartekltg

  • 112. Data: 2014-05-07 15:46:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan bartekltg napisał:

    > Żeby ten słup jeszcze się tak nie rozwiewał jak się
    > próbujemy na niego wspinać;-)

    Najlepiej by było nakręcić się na ten gwint.

    --
    Jarek

  • 113. Data: 2014-05-08 08:04:26
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-05-07 14:26, bartekltg pisze:

    > Są koncepcyjne plany rejsowego(!) samolotu o przelotowej 30km:)

    O! Ciekawe. Czy duże korzyści to może dać?

    --
    MN

  • 114. Data: 2014-05-08 09:16:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 08 May 2014 08:04:26 +0200, Marcin N napisał(a):
    > O! Ciekawe. Czy duże korzyści to może dać?

    Dac to by duzo dalo (na dlugich trasach), ale przypominam Concorde -
    za szybko, za drogo. I za glosno.

    J.

  • 115. Data: 2014-05-08 13:04:27
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 08.05.2014 08:04, Marcin N wrote:

    > O! Ciekawe. Czy duże korzyści to może dać?

    Miało to trochę 'balistycznie' latać:)

    Poządnego artykułu nie mogę znaleść, ale kilku
    z tym kombinuje
    http://tech.wp.pl/kat,1009779,title,W-Europie-powsta
    je-samolot-pasazerski-przyszlosci,wid,14135264,wiado
    mosc.html?ticaid=112b04
    Ten ma tylko 20km
    http://en.wikipedia.org/wiki/Reaction_Engines_A2

    Ten 30km chyba był japoński. Wstawiali tam jakaś
    gadkę o ekologicznym paliwie (wodór z dobrych chęci
    czy coś:) Może potem znajdę.

    Jakie korzyści? Większa prędkość bez nadmiaru spalania
    paliwa. Opór i siłą nośna są ze sobą powiązane,
    przy większych prędkościach opór koszmarnie rośnie,
    ale jak przeniesiemy się w rzadsze powietrze zmaleje,
    a siły nośnej (oczywiście przy odpowiedniej konstrukcji)
    wystarczy.

    A, uwaga na doskonałość aerodynamiczną, im szybciej tym gorzej:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Lift-to-drag_ratio#Supe
    rsonic.2Fhypersonic_lift_to_drag_ratios
    dla mach 5 doskonałosc 6.4. O ile wzorek znów się nie łamie.

    Warszawa - NY - 3h.
    Warszawa - Jelenia Góra - 10h
    ;-)

    pzdr
    bartekltg

  • 116. Data: 2014-05-08 13:16:48
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Thursday, 8 May 2014 13:04:27 UTC+2, bartekltg wrote:
> [...]

    Koncepcyjnych planów jest jak psów, np. amerykański S-512 albo ruski Tu-444. Nikt nie
    podaje konkretnej wysokości przelotowej, bo to wszystko z czapy. Znajdzie się
    inwestor, zaczną projektować na poważnie.

  • 117. Data: 2014-05-08 13:29:05
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 08.05.2014 13:16, Konrad Anikiel wrote:

> [...]
    > Tu-444. Nikt nie podaje konkretnej wysokości przelotowej, bo to
    > wszystko z czapy. Znajdzie się inwestor, zaczną projektować na

    Oczywiście racja, dlatego nazwałem je koncepcyjnymi.

    Do naszej dyskusji nie musimy ich budować. Pojawiły
    się w kontekście zastanawiania, do jakiej wysokości
    silnik używający powietrza atmosferycznego jest
    użyteczny. Skoro rzucają tymi 20-30km, to zapewne
    proste szacowanie zrobili, że we wlot wpadnie im
    wystarczająco powietrza, by pokonać zgrubnie oszacowane
    opory.

    pzdr
    bartekltg

  • 118. Data: 2014-05-08 13:49:11
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Thursday, 8 May 2014 13:29:05 UTC+2, bartekltg wrote:

> [...]
    > proste szacowanie zrobili, że we wlot wpadnie im
    > wystarczająco powietrza, by pokonać zgrubnie oszacowane

    No ale to wszystko turbiny. Myślisz że przy scramjecie wyjdzie tak samo?

    Konrad

  • 119. Data: 2014-05-08 14:13:56
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 08.05.2014 13:49, Konrad Anikiel wrote:

    > No ale to wszystko turbiny.

    Wspominane przez Ciebie Tu444 czy S-512.
    I mają one też ~ 2machów.

    Linkowany A2
    http://en.wikipedia.org/wiki/Reaction_Engines_A2
    (japończyka nadal nie poszulkałem)
    miałby mieć ramjet i mach 5.

    To trochę następna kategoria. Jeszcze bardziej oddalona
    w ewentualnej realizaji:)
    S-512 szumnie zapowiadają na 2018 (nie wiem czyu zapowiedź
    aktualna). A2 to " a chyba w 25 lat zrobimy, po tym, jak
    ktoś wyrazi zapotrzebowanie na taki samolot", raczej pokazówka
    na papierze, że fizyka nie ma za dużo przeciwko takim samolotom:)

    BTW, nie wiem, na ile ta tabelka jest dokładna i aktualna,
    ale turbotentylator ma być oplacalniejszy od
    ramjeta do jakich mach3.
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Specific-impulse-k
    k-20090105.png

    > Myślisz że przy scramjecie wyjdzie tak samo?

    Trochę ciężko je porównać, bo to nieco inne prędkości.
    Nie mam też pojęcia, jak mocno zasysa ramjet/scramjet.
    Ale co do rzędów wielkości otrzymyanego tlenu przy tej
    samej prędkości chyba się nie będą różnić?

    Zbieramy całe powietrze z walca o średnicy
    wlot powietrza * nie tak duża liczba.

    pzdr
    bartekltg

  • 120. Data: 2014-05-08 14:55:04
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Thursday, 8 May 2014 14:13:56 UTC+2, bartekltg wrote:
    > Zbieramy całe powietrze z walca o średnicy
    > wlot powietrza * nie tak duża liczba.

    No i tu podobieństwa się kończą. Turbina podgrzewa powietrze do niższej temperatury i
    jest cięższa. Czyli potrzeba więcej powierzchni nośnej, czyli wychodzi większy opór,
    czyli może się rozpędzić do niższej prędkości, czyli musi latać w gęstszym powietrzu
    żeby nałapać dość powietrza. Czyli w kosmos nie poleci :-)