  • 1. Data: 2010-05-11 10:31:17
    Temat: Pytanie o bezpieczeństwo FTP w Total Commanderze
    Od: Marek <b...@e...com>

    Witam,

    Wiele włamań na serwery odbywało się w ten sposób, że jakiś wirus lub
    kumpel z biura odczytywał plik konfiguracyjny Total Commandera i otrzymywał
    dostęp do wszystkich kont. Od pewnego czasu program ten używa wspólnego
    hasła głównego do otwierania profili FTP. Czy przyglądaliście się tematowi?
    Czy nadal przechowywanie haseł w tym programie jest skrajnie niebezpieczne
    i łatwe do przechwycenia? Mam na myśli możliwość wykorzystania haseł do
    wszystkich profili tam zapisanych. Nie analizujmy w rozważaniach
    nieżyciowej zasady pamiętania haseł zamiast ich zapisywania.

  • 2. Data: 2010-05-11 10:41:52
    Od: Robert Kusmierz <r...@p...onet.pl>

    W dniu 10-05-11 12:31, Marek pisze:

> [...]

    > hasła głównego do otwierania profili FTP. Czy przyglądaliście się tematowi?

    Tak, zdarzało się kilku klientom.

    > Czy nadal przechowywanie haseł w tym programie jest skrajnie niebezpieczne
    > i łatwe do przechwycenia? Mam na myśli możliwość wykorzystania haseł do

    Filezilla przechowuje dane jawnym tekstem w pliku.

    > wszystkich profili tam zapisanych. Nie analizujmy w rozważaniach
    > nieżyciowej zasady pamiętania haseł zamiast ich zapisywania.

    1. Używać programów antywirusowych
    2. Używać Linukas, MacOS innych systemów bez wirusów
    3. Używać nietypowych programów FTP (mała szansa iż wirus "je zna")

    Tak IMO.

    --
    Robert Kusmierz
    www.visitubud.com | Ubud: Travel, Hotels, Restaurants, Maps

  • 3. Data: 2010-05-11 11:42:20
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    On 2010-05-11 12:41, Robert Kusmierz wrote:
    > 1. Używać programów antywirusowych
    > 2. Używać Linukas, MacOS innych systemów bez wirusów
    > 3. Używać nietypowych programów FTP (mała szansa iż wirus "je zna")

    4. Korzystać z KeePass.

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 4. Data: 2010-05-11 12:26:28
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Tue, 11 May 2010 12:41:52 +0200, Robert Kusmierz napisał(a):

> [...]
    > 2. Używać Linukas, MacOS innych systemów bez wirusów
    > 3. Używać nietypowych programów FTP (mała szansa iż wirus "je zna")

    A total commander teraz nie szyfruje już tych haseł? Słyszałem że po tych
    licznych wpadkach coś mięli zrobić, ale nie orientuję się jaki jest stan
    faktyczny.

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net

  • 5. Data: 2010-05-11 12:35:33
    Od: Robert Kusmierz <r...@p...onet.pl>

    W dniu 10-05-11 14:26, Kapsel pisze:

    > A total commander teraz nie szyfruje już tych haseł? Słyszałem że po tych
    > licznych wpadkach coś mięli zrobić, ale nie orientuję się jaki jest stan
    > faktyczny.

    Jeśli mnie pytasz, to nie wiem. Windowsa używam jako konsoli do gier ;),
    do pracy MacOS i Ubuntu. Z tego co pamiętam konta zapisywał w
    c:\windows\wcx_ftp.ini i były w jakiś sposób szyfrowane. Jak silnie -
    nie wiem.
    Tak na szybko: http://bit.ly/aM0Rgv

  • 6. Data: 2010-05-11 17:39:34
    Od: Marek <b...@e...com>

    Dnia Tue, 11 May 2010 14:26:28 +0200, Kapsel napisał(a):

    > A total commander teraz nie szyfruje już tych haseł? Słyszałem że po tych
    > licznych wpadkach coś mięli zrobić, ale nie orientuję się jaki jest stan
    > faktyczny.

    No właśnie o to "zrobienie czegoś" pytam. Do niedawna był to jawny tekst. W
    tej chwili TT ponoć zabezpiecza (nie wiem czy szyfruje) plik z hasłami a ja
    pytam się na ile to skuteczne rozwiązanie. Czy np. nie da się zabrać
    takiego zaszyfrowanego pliku i odpalić go na innej maszynie itp. Pytam o to
    na ile jest bezpieczny ten program i czy znowu czegoś w nim nie
    przewidziano co wygeneruje kolejną wpadkę twórców.

    Pomińmy kwestie antywirusów itp. Załóżmy, ze świadomie zabezpieczamy
    komputer przed włamem w przeciętny sposób (cokolwiek to znaczy). Zdarza
    się, ze przeniknie czasem komuś jakiś wirus no i pytanie - czy jeśli jego
    celem byłoby wykradzenie pliku konfiguracyjnego TT lub danych z niego, to
    czy dałby temu radę w nowej wersji.

  • 7. Data: 2010-05-11 17:57:05
    Od: Robert Kusmierz <r...@p...onet.pl>

    W dniu 10-05-11 19:39, Marek pisze:

    > No właśnie o to "zrobienie czegoś" pytam. Do niedawna był to jawny tekst. W

    Nie pamiętam by był jawny, ale ok.

    > tej chwili TT ponoć zabezpiecza (nie wiem czy szyfruje) plik z hasłami a ja
    > pytam się na ile to skuteczne rozwiązanie. Czy np. nie da się zabrać

    Wcale jak widać na przykładach.

    > takiego zaszyfrowanego pliku i odpalić go na innej maszynie itp. Pytam o to

    Da się. I konfigurację innych ftp także się da. Autor np. FileZilli
    tłumaczy że hasła zapisuje jawnie bo problem bezpieczeństwa plików to
    nie problem programu tylko systemu i jego użytkownika. Trochę w tym
    racji jest.
    Pomyśl o szyfrowaniu (TrueCrypt), zabezpieczeniu lub zmianie systemu.
    Unikniesz tego co planujesz obecnie, że "jakoś to będzie byle FTP nie
    wyciekło".

    > na ile jest bezpieczny ten program i czy znowu czegoś w nim nie
    > przewidziano co wygeneruje kolejną wpadkę twórców.

    Jest popularny, wiec jest atakowany. Największe pole rażenia, że tak ujmę.

    > Pomińmy kwestie antywirusów itp. Załóżmy, ze świadomie zabezpieczamy

    Mając Windows nie pomijaj tego.

    > komputer przed włamem w przeciętny sposób (cokolwiek to znaczy). Zdarza
    > się, ze przeniknie czasem komuś jakiś wirus no i pytanie - czy jeśli jego

    To przeczy temu co piszesz. Od 2001 nie miałem wirusa.

    > celem byłoby wykradzenie pliku konfiguracyjnego TT lub danych z niego, to
    > czy dałby temu radę w nowej wersji.

    W nowej wersji = szukaj roadmap i czytaj jakie będą zmiany. Nie sądzę by
    przy takiej polityce program sam się obronił (albo łatwe przenoszenie
    konfiguracji, pamiętanie haseł itp. albo...).

  • 8. Data: 2010-05-11 20:55:11
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    On 2010-05-11 19:57, Robert Kusmierz wrote:
    > Pomyśl o szyfrowaniu (TrueCrypt)

    O ile korzystanie z TrueCrypta to ogólnie dobry pomysł, to w tym
    przypadku niewiele pomoże. Żeby skorzystać z tak zaszyfrowanych danych
    musisz podpiąć wolumin TrueCrypta, a po zamontowaniu takowego działa on
    przezroczyście, czyli zarówno użytkownik jak i trojan mają doń dostęp
    jak do normalnego dysku.
    Lepszym rozwiązaniem jest porządny manager haseł (np. KeePass), ale to
    niestety mniej wygodne jest :/

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 9. Data: 2010-05-11 22:51:28
    Od: Norbert <n...@r...no>

    Dnia Tue, 11 May 2010 19:39:34 +0200, Marek napisał(a):

    > No właśnie o to "zrobienie czegoś" pytam. Do niedawna był to jawny tekst. W
    > tej chwili TT ponoć zabezpiecza (nie wiem czy szyfruje) plik z hasłami a ja

    Jesli TT to TC ;-) to nigdy nie byl jawny, byl szyfrowany zawsze, choc inna
    metoda.

    > pytam się na ile to skuteczne rozwiązanie. Czy np. nie da się zabrać
    > takiego zaszyfrowanego pliku i odpalić go na innej maszynie itp. Pytam o to

    Nie da sie... znaczy sie da, ale nic to nie da.

> [...]

    > celem byłoby wykradzenie pliku konfiguracyjnego TT lub danych z niego, to

    Obecnie jest cos takiego jak haslo glowne, ktore nie jest nigdzie
    zapamietywane, wiec nie da sie go odczytac "na lewo". Haslo to sluzy do
    odkodowywania hasel do kont FTP, uzytkownik jest o nie proszony przed
    polaczeniem z FTPem.
    IMHo jedyna metoda wlamu (rozkodowania hasel do kont) to brute force, ale
    zapodanie odpowiednio niebanalnego i dlugiego hasla glownego skutecznie ten
    procedere moze ograniczyc.

    --
    pozdrawiam
    Norbert

  • 10. Data: 2010-05-12 06:43:09
    Od: Robert Kusmierz <r...@p...onet.pl>

    W dniu 10-05-11 22:55, Paweł Piskorz pisze:

> [...]
    > musisz podpiąć wolumin TrueCrypta, a po zamontowaniu takowego działa on
    > przezroczyście, czyli zarówno użytkownik jak i trojan mają doń dostęp

    Wiem jak działa TrueCrypt ;). Pisałem to odnośnie bezpieczeństwa całego
    systemu (dane, poczta, hasła). W tym przypadku jednak jest też opcja:
    - skanuje system czy nie ma wirusów
    - montuje dysk z ważnymi danymi
    Też jakieś rozwiązanie. Wirus przeważnie startuje z systemem, wiec nie
    będzie miał okazji uszkodzić danych nim nie zamontujesz dysku.

    Opcja iż TC wprowadzi główne hasło jest ok, ale czy nie będzie opcji
    takiej, że:
    - wirus działa w tle
    - odpalasz TC, podajesz hasło
    - laczysz sie FTP, hasło musi byc zdekodowane by je przesłać do serwera
    i tu bym szukał słabego miejsca (jak bym pisał wirusy).

    > Lepszym rozwiązaniem jest porządny manager haseł (np. KeePass), ale to
    > niestety mniej wygodne jest :/

    Zdecydowanie tak, nie wiedziałem iż jest takowe na Windows. Dzięki za
    informacje.