  • 1. Data: 2018-06-17 12:38:09
    Temat: RAID 3 teoretycznie wymiana 3/3 dysków
    Od: "Roger(OS)" <s...@z...hell>

    Cześć

    Szukam w internecie, ale jakoś nie ma tego co mnie interesuje. Mianowicie
    przyjmijmy, iż macierz ma 3 dyski, a każdy ma poj. 50MB i jest to RAID 3.
    Zatem pojemość macierzy to 100MB (N-1)

    Awarii ulega dysk nr1 i wymieniam go na nowy 100MB
    Poźniej awarii ulega dysk 2, następnie HDD 3 i jak poprzednio wymieniam
    dyski jeden po drugim na większe np. 100MB

    Czy RAID 3 po wymianie kolejnych dysków, a docelowo wszystkich na większe
    zwiększy swoją pojemność ze 100MB (N-1) na 100+100-100 = 200MB?
    Czy może jednak, by zmienić poj. dla danych należy zbudować całą macierz od
    nowa na większych dyskach?

    Jak się zachowa powyższy przykład dla RAID 3/4/5/1+0(10) i
    a) Kontroler na płycie gł. PC
    b) Kontroler sprzętowy

  • 2. Data: 2018-06-17 15:55:01
    Temat: Re: RAID 3 teoretycznie wymiana 3/3 dysków
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-06-17 o 12:38, Roger(OS) pisze:
> [...]
    > nowa na większych dyskach?
    >
    > Jak się zachowa powyższy przykład dla RAID 3/4/5/1+0(10) i

    OIMW - macierz zwiększy się tylko wtedy, gdy kontroler "umie"
    przeprowadzić taką operację. Ale znam tylko kilkanaście czy
    kilkadziesiąt kontrolerów, z których tylko niewielka część miała
    bardziej zaawansowane opcje migracji.
    Poza tym RAID-3 jest bardzo starą konstrukcją, już praktycznie nie
    używaną. Od dawna używa się RAID-5 (szybkość) lub RAID-6 (bezpieczeństwo
    - oczywiście w pewnym uproszczeniu tematu).

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 3. Data: 2018-06-17 16:58:30
    Od: "Roger(OS)" <s...@z...hell>

    Dnia Sun, 17 Jun 2018 15:55:01 +0200, Adam napisał(a):

> [...]
    > używaną. Od dawna używa się RAID-5 (szybkość) lub RAID-6 (bezpieczeństwo
    > - oczywiście w pewnym uproszczeniu tematu).

    Tak zdaję sobie sprawę ze wszystkiego co napisałeś, mnie interesuje tylko
    czysto teoretyczne rozwiązanie problemu dla RAID 3/4/5/6/1+0 ponieważ:

    Zdaje sobie tez sprawę, iż takie "przeprowadzanie" migracji jest koszmarem
    szczególnie przy dużych macierzach ze względu na czas odbudowy po wymianie
    dysku (kilkanaście godzin dla jednego przy średniej wielkości HDD, a co
    dopiero trzech), ale czas tu nie będzie problemem - ponieważ macież będzie
    używana sporadycznie przy praktycznie zerowym obciążeniu. Dyski
    wolnoobrotowe, jakieś "Green"... W przyszłości jak potanieją to SDD.

    Urodził mi się ten pomysł w głowie ponieważ myślę nad serwerem multimediów
    w domu na jakimś energooszczęgnym sprzęci (dużo RAM, bez monitora i Linux)
    i właśnie RADID 5 lub 10(1+0) o ile za np. 5-10lat nie wejdą jakieś
    kwantowe procesory i Wi-Fi 10Gbit (komputer by został ten sam) w końcu
    dyski wszystkie zostana wymienione jeden po drugim, a poprzednie mniejsze
    na allegro lub jako pendrive lub na badania dla dzieci by pokazać co jest w
    środku ;-)
    Tak by historia rodziny (zdjęcia, filmy rodzinne były w miarę bezpieczne, a
    jednocześnie systematycznie wrzucane nowe i zwiększana pojemność macierzy).
    Trzymał bym też filmy i bajki dla dzieciaków, kopie zapasowe z PC itd.

    Dlaczego kombinuję z dokładaniem dysków?
    Co nieco programuję, buduje sam sterowanie kamerami (mam już zrobiony
    monitoring domu i okolicy), uruchomie też na tym "serwerze" zapisa danych z
    kamer więc przestrzeń będzie regularnie potrzebna coraz to większa i
    większa... Wolał bym, by uprościć to maksymalnie, podmienić dysk zostawić
    na dwa dni. Za tydzień/miesiąc/rok podmienić kolejny itd. Później tylko
    utworzyć nową partycje z wolnej przestrzeni, scalić i za pewien czas znów
    powtórzyć proces. Bez kopiowania danych tworzenia RAID od nowa, wymiany
    dysków, przenoszenia danych i konfigurowania serwera od podstaw (chyba, że
    przywrócić backup na nowy RAID, choć to wiąże się z poświęconym czasem tak
    czy siak), wymiana pojedyńczych dysków i tworzenie/scalenie pratycji to
    proces o niebo szybszy.

    No i ponawiam pytanie:
    Czy dokładanie większych HDD niż pierwotnie zbudowana macierz na
    powszechnych kontrolerach zintegrowanych w PC pozwoli utworzyć kolejną
    pratycję i scalenie jej później do istniejącej co pozwoli z kolei zwiększyć
    przestzeń dla danych??
    Jaka płyta sobie z tym poradzi? Kto ma sprawdzone modele i kontrolery?

  • 4. Data: 2018-06-18 23:01:58
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 17/06/2018 15:58, Roger(OS) wrote:

> [...]
    > pratycję i scalenie jej później do istniejącej co pozwoli z kolei zwiększyć

    Zapomnij o partycjach - wszelkie operacje na partycjach to proszenie się
    o kłopoty. Tylko LVM (na soft-RAIDie zarządzanym z Linuxa, no chyba, że
    masz już jakiś sprzętowy RAID) a jeżeli masz (albo planujesz)
    wystarczająco dużo RAM to jeszcze lepiej ZFS RIADZ (sam sobie wybierzesz
    który). Oba te rozwiązania zapewnią Ci łatwe (w porównaniu do innych
    rozwiązań) zarządzanie (snapshoty jako bonus), śmiesznie łatwą migrację
    czy rozbudowę (znowu w stosunku do innych rozwiązań, bo by było łatwo to
    trzeba wiedzieć jak odpowiednio ogarnąć to już w fazie projektu - tu mam
    na myśli ogólny wybór rozwiązań).
    To samo tyczy RAID5 - zapomnij, jest dobry jak braknie miejsca na
    "pornusy" inaczej to tylko RAID10. Już na pewno zapomnij o RAID3.

    > Jaka płyta sobie z tym poradzi?

    Zapomnij też o RAID w "kontrolerach" z płyt głównych. To następne
    proszenie się o kłopoty. Kup płytę, która zapewni Ci wydajność i będzie
    miała wystarczająco portów jakie potrzebujesz a RAIDZ ogarnie wszystko o
    wiele elastyczniej i bezpieczniej niż soft-RAID z płyty.

    > Kto ma sprawdzone modele i kontrolery?

    Sęk w tym, że z tych zintegrowanych w płyty SOHO to żaden się nie
    sprawdził jako RAID. ;P

    Poczytaj i srawdź ZFS - gdybym tak jak Ty nie miał sprzętowego RAIDa to
    zacząłbym od niego i pewnie też bym na nim zakończył.
    Nie pytałem o OS na jakim planujesz server bo jeśli planujesz Windows
    Server to pewnie i tak go zwirtualizujesz, "obok" pewnie zwirtualizujesz
    sobie jakiegoś Linuxa czy BSD i docelowo zrezygnujesz z Windows. ;D
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 5. Data: 2018-08-06 12:01:03
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2018-06-17 o 16:58, Roger(OS) pisze:

> [...]
    > przestzeń dla danych??
    > Jaka płyta sobie z tym poradzi? Kto ma sprawdzone modele i kontrolery?

    Kup sobie NASa na 2 lub 4 dyski i masz, co chciałeś.

  • 6. Data: 2018-08-06 13:16:47
    Od: ń <ń@ń.ń>

    Do domu i zdjęć polecam używanego Synka DS416, ma tę zaletę że umie uśpić system co
    ogranicza zużycie energii.

    -----