  • 1. Data: 2023-04-14 23:39:10
    Temat: RGB/VGA 555, jaki DAC?
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Sytuacja: VGA 800x600 555, czyli 15 bitów, po pięć na każdy kolor.

    Brak pixel-clocka, dane są wystawione na 15 drutów i zmieniaja się na
    nich synchronicznie.

    Normalnie jest tam drabinka rezystorowa x3.

    Jest jakiś DAC, przeznaczony do video, który mi to ogarnie lepiej, niż
    te kilka rezystorów?

    Obajrzałem kilka, które wypluwa google, ale z tego co widzę zazyczaj
    mają wiecej bitów i clock.

    No i żeby się kupić dało, bo z tym teraz różnie.

    Ma ktoś jakiś pomysł?

  • 2. Data: 2023-04-15 09:11:27
    Temat: Re: RGB/VGA 555, jaki DAC?
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 14 kwietnia 2023 o 23:39:19 UTC+2 heby napisał(a):
> [...]
    > mają wiecej bitów i clock.
    >
    > No i żeby się kupić dało, bo z tym teraz różnie.

    Hmm, a widziałeś kiedyś DAC inny niż {drabinka rezystorowa albo PWM}+wzm.op.?
    Różnica ew. że scalony lub dyskretny.
    Chyba że są inne, byłoby ciekawie.

    Ciekawe, że mają clock - ale obstawiłbym, że jest to po prostu sygnał enable do
    zatrzasku - jak w DAC0832 (w tym są nawet 2 zatrzaski szeregowo).

  • 3. Data: 2023-04-15 10:17:58
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/04/2023 09:11, Dawid Rutkowski wrote:
    > Hmm, a widziałeś kiedyś DAC inny niż {drabinka rezystorowa albo PWM}+wzm.op.?

    Tak. Widziałem takie, w których nie muszę dobierać rezystorów z
    aptekarską dokładnością, bo dobrał je już producent, włącznie z
    kompensacją prądów sterujących i precyzyjnym wzmacniaczem.

    O to mniej więcej biega.

  • 4. Data: 2023-04-15 13:33:41
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 15 kwietnia 2023 o 10:18:06 UTC+2 heby napisał(a):
> [...]
    > aptekarską dokładnością, bo dobrał je już producent, włącznie z
    > kompensacją prądów sterujących i precyzyjnym wzmacniaczem.

    To weź ze starej karty graficznej.

  • 5. Data: 2023-04-15 14:06:09
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/04/2023 13:33, Dawid Rutkowski wrote:
    > To weź ze starej karty graficznej.

    Przy tych cenach starych gfx to to samo co wymiana silnika w Lanosie
    poprzez wyjęcie silnika z Maybacha.

  • 6. Data: 2023-04-15 16:13:44
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 14/04/2023 22:39, heby wrote:
> [...]
    >
    > Normalnie jest tam drabinka rezystorowa x3.
    >
    > Jest jakiś DAC, przeznaczony do video, który mi to ogarnie lepiej, niż

    nie ogarnie. Jak dasz 1% rezustory to nie bedzie roznicy.
    Polecam obejrzenie: https://youtu.be/nhAisp4dWq8

  • 7. Data: 2023-04-15 16:31:17
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 15 kwietnia 2023 o 14:06:17 UTC+2 heby napisał(a):
    > Przy tych cenach starych gfx to to samo co wymiana silnika w Lanosie
    > poprzez wyjęcie silnika z Maybacha.

    Do syrenek montowało się silniki od mercedesa.
    Nawet w jednym filmie było.

    A to jest takie vintage?
    Ale karta nie musi być sprawna, byle nie całkiem spalona.
    Chyba że ceny takiego dekoru też masakryczne.

  • 8. Data: 2023-04-15 17:20:32
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/04/2023 16:31, Dawid Rutkowski wrote:
    > A to jest takie vintage?

    Trochę nie. Pi pico ma machać drutami i generować VGA, ale ma to
    generować w spręcie retro. Okazuje się, że ze względu na różną wydajnośc
    pinów i inne zjawiska, dobieranie tych rezystorów jest kłopotliwe i
    niestety, dobranie bardziej typowych jest widoczne w obrazie. Oczywiśćie
    można dobrać byle jak, ale może wlaśnie da się tanio nie dobierać wcale,
    tylko wsadzić gotowy scalak - o ile istnieje jakiś zapomniany i tani.

    > Ale karta nie musi być sprawna, byle nie całkiem spalona.

    Chyba ostatnio nie sprawdałeś cen retro ;) Nie ma już znaczenia, czy
    działa czy spalone. Liczy się sztuka. Rynek "lubiących retro" zamienia
    się w "komercyjnych kolekcjonerów retro" którzy traktują to jako element
    wystawowy albo fant inwestycyjny. Ich działanie nie obchodzi.

    > Chyba że ceny takiego dekoru też masakryczne.

    A i owszem, ceny VooDoo czy innych okolic 15 bitowego koloru osiągają
    absurdalne ceny.

  • 9. Data: 2023-04-15 17:22:29
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/04/2023 16:13, Cezar wrote:
    > nie ogarnie.  Jak dasz 1% rezustory to nie bedzie roznicy.

    Też tak uważałem. Poskładałem na rezystorach 1%, odpaliłem i niestety
    widać, że gradient ma wzorek.

    Do wyświetlania tekstu/grafiki pixelart jest spoko, ale do gradiendów
    niestety nie.

  • 10. Data: 2023-04-15 18:37:09
    Od: Ceat <c...@a...net>

    W dniu 15.04.2023 o 17:22, heby pisze:

    > Też tak uważałem. Poskładałem na rezystorach 1%, odpaliłem i niestety
    > widać, że gradient ma wzorek.
    >
    > Do wyświetlania tekstu/grafiki pixelart jest spoko, ale do gradiendów
    > niestety nie.

    Przy 5 bitach na kolor masz 32 wartości - co 3%. Nie ma możliwości
    uzyskania gładkiego gradientu, zawsze będzie banding niezależnie od
    jakości DACa. Można trochę oszukiwać ditheringiem, ale widoczny wzorek i
    tak będzie.