  • 1. Data: 2012-07-22 20:00:16
    Temat: Raw w tanich kompaktach Canona
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Może kogoś zainteresuje. Większość kompaktów Canona, w tym te najtańsze
    za nieco ponad 200zł mogą współpracować z nakładką programową chdk,
    która daje dostęp m.in. do rawa. Jeśli ktoś szuka taniego i małego
    aparatu, a zależy mu na jakości zdjęć - polecam.
    Tak wygląda naświetlenie raczej trudniejszej sceny w trybie auto:
    http://as.elte-s.com/temp/a3200/jpg.jpg
    A tak raw po obróbce:
    http://as.elte-s.com/temp/a3200/raw.jpg
    Zyskujemy oczywiście wszystko, co z rawem jest związane: panowanie nad
    wb, większą dynamikę itd. Nie przeskoczymy niskiej jakości optyki
    (niestety ograniczającej ujęcia praktycznie do hd; optyka tanich
    kompaktów ostatnich serii raczej podupadła), choć w centrum kadru nieźle
    sobie radzącej. W części przypadków dostajemy także znacznie szerszy kąt
    o olbrzymim zniekształceniu (prawie rybie oko) i winiecie, które możemy,
    ale nie musimy korygować.
    http://as.elte-s.com/temp/a3200/wide.jpg
    Jeśli chodzi o szczegóły w centrum, także można zyskać:
    http://as.elte-s.com/temp/a3200/crop.jpg
    (różnice: trawnik, żywopłot).
    W tym konkretnym a3200, ale pewnie w całej serii, histogram jest
    przeskalowany w dół (dla jotpegów), mamy zapas około 1 ev w światłach,
    co jest bardzo istotne, bo to jest 1 ev dynamiki więcej względem wskazań
    przy bardzo niewielkiej dynamice czystego sygnału (na oko 5ev max). Nie
    ominie się też wspomnianej korekcji poduszki (do eq. 50mm włącznie) i
    walki ze sporą ac. Ale i tak warto.

    --
    pozdrawia Adam
    /choć wydaje się to niemożliwe, nie jestem nieomylny/

  • 2. Data: 2012-07-22 20:38:01
    Temat: Re: Raw w tanich kompaktach Canona
    Od: a...@g...com

    W dniu niedziela, 22 lipca 2012 20:00:16 UTC+2 użytkownik Janko Muzykant napisał:
    > Może kogoś zainteresuje. Większość kompaktów Canona, w tym te najtańsze
    > za nieco ponad 200zł mogą współpracować z nakładką programową chdk,
    > która daje dostęp m.in. do rawa.
    [...]
    Ale i tak warto.

    > --
    > pozdrawia Adam
    > różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam
    > /choć wydaje się to niemożliwe, nie jestem nieomylny/

    Hej!

    Z powodzeniem stosuję CHKDK od dawna. Oto efekt jaki daje RAW w IXUSie 750:

    (z lewej JPG z aparatu, z prawej konwersja z RAW)
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/841695aece5a38f3
    .html

    CHKDK pomoże też nam w pozbyciu się przepaleń z twarzy fotografowanych modeli (to już
    model "tytanowy" IXUS 900):

    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/945baaca24bd63db
    .html

    Tak więc podpisuje się obiema rękami pod tym co piszesz! CHDK to potężne narzędzie i
    nie ma odpowiednika w sprzęcie konkurencji.

    Pozdrawiam!

    Adameck

  • 3. Data: 2012-07-22 21:01:54
    Od: a...@g...com

> [...]
    > różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam
    > /choć wydaje się to niemożliwe, nie jestem nieomylny/

    Z powodzeniem stosuję CHDK od dawna. Oto efekt jaki daje RAW w IXUSie 750:

    (z lewej JPG z aparatu, z prawej konwersja z RAW)
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/841695aece5a38f3
    .html

    CHDK pomoże też nam w pozbyciu się przepaleń z twarzy fotografowanych modeli (to już
    model "tytanowy" IXUS 900):

    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/d5ef5189444e0a6a

  • 4. Data: 2012-07-22 21:02:36
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-07-22 20:38, a...@g...com pisze:
    > CHKDK pomoże też nam w pozbyciu się przepaleń z twarzy fotografowanych modeli (to
    już model "tytanowy" IXUS 900):
    > http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/945baaca24bd63db
    .html

    To właśnie jest związane z większą dynamiką, którą to jpg ogranicza bez
    kompresji - ze względu na oczekiwania statystycznego Kowalskiego, który
    tam przepalenia ma gdzieś, ale lubi jak ocean ma ciemnogranatowy kolor.
    Skompresować jasne tony można by bez psucia ''efektu Kowalskiego'', ale
    widać - jeszcze na to nie czas. Walka z szumem chrominancji, wyjątkowo
    prostym do redukcji już na początku ery cyfrowej trwała bodajże do lat
    2007-08, kiedy nagle skończyły się czasy niebiesko-czerwonych ciapek na
    każdym zdjęciu wprost z puszki powyżej 200iso.

    --
    pozdrawia Adam
    /wymyśliłem znak narzekania, narzekacz 'oj', tylko nie ma go na

  • 5. Data: 2012-07-23 22:43:03
    Od: EMPI <e...@p...onet.pl>

    Hej !

> [...]
    > która daje dostęp m.in. do rawa. Jeśli ktoś szuka taniego i małego
    > aparatu, a zależy mu na jakości zdjęć - polecam.

    Używam chdk już chyba z 5 lat z Canonem S2IS (S3IS). Rewelacja. Tyle, że
    ja głównie korzystam z histogramu na żywo wskazań dot. odległości
    ostrzenia i głębi ostrości oraz z lepszego oznaczenia zużycia baterii.

    EMPI
    http://www.empi.art.pl

  • 6. Data: 2012-07-24 19:18:58
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    W dniu 2012-07-22 20:00, Janko Muzykant pisze:
> [...]
    > która daje dostęp m.in. do rawa. Jeśli ktoś szuka taniego i małego
    > aparatu, a zależy mu na jakości zdjęć - polecam.

    Bawiłem się tym kiedyś i nawet używałem do promocji Twojej techniki
    ciągnięcia cieni oraz ostrzenia z małym promieniem.
    Np. tym zdjęciem:
    http://tinyurl.com/7yy5u7d dla wrażliwych:
    https://picasaweb.google.com/lh/photo/w4AcReGIkMHzDe
    y6q-u4_dcZG7_XakhS-ATwzOg5nPs?feat=directlink
    Ale zarzucano mi że przeostrzone i photoszopa ;).

    Pozdrawiam,
    B.