    From: A.L. <l...@a...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Ada 95 - darmowa ksi żka po polsku
    Date: Mon, 05 Jul 2010 12:02:25 -0500

    On Sun, 4 Jul 2010 13:13:02 -0700 (PDT), Maciej Sobczak
    <s...@g...com> wrote:

    >Dla mnie niszowy jest język do programowania maszyn tkackich, bo
    >nadaje się tylko do tych maszyn tkackich. Niszowy jest też język do
    >programowania tokarek numerycznych, bo nadaje się tylko do tych
    >tokarek. Itd.

    Dla mnie niszowy jest jezyk jezeli uzywa go dostatecznie mala ilosc
    programistow do dostatecznie malej ilosci projektow, a zalety tego
    jezyka czyniace go trudnym w uzyciu nei sprawdzaja sie w wiekscosci
    aplikacji. Gdzie stosowane sa inne jezyki.

    >Natomiast Ada nie jest "do czegoś", więc nie ma jak być niszowa.
    >Zrobiono w tym zarówno portal internetowy dla fotografów, jak i
    >program wspomagający muzyków, parę enterprajsowych systemów dla banków
    >albo urzędów, IDE, system filtrujący spam, jakieś systemy do obsługi
    >stacji telewizyjnych, itd.

    No to co? A ile jest tych projektow w porownaniu z projektami w Javie?

    >Biorąc pod uwagę istniejące projekty, rozpiętość tematyczna Ady jest
    >większa, niż Javy i C# razem wziętych. Co to znaczy w takim razie
    >"niszowy język"?

    Powyzej podalem definicje.

    >A może chodzi o dostępność na różnych platformach? Znowu pudło, bo Ada
    >ma implementacje na większą liczbę platform, niż Java. Od 8-bitowego
    >AVR w górę, a wiodący kompilator jest dostępny za friko na wszystkie
    >mainstreamowe platformy desktopowo-serwerowe. Co to znaczy w takim
    >razie "niszowy język"?

    Powyzej podalem definicje. Doatakowo, Ada nei bedzie "niszowa" jak
    bedzie miala takie wsparcei jak ma Java. Kiedy bedzie AdaEE,
    odpowiednij JavaEE i prodobnych? Jakos nei widac.

    Poza tym tak idrobiazg: ogolnie dostepne kompilatory Ady kompiluja do
    GCC. Dosyc prymitywne programiki kompiluja sie wiele godzin, nad
    dodatek mam takie sobie zaufanie do publicznego kompilatora GNAT. Czy
    Kolega gdzies widzial darmowy certyfikowany GNAT?

    >Ale jaki to ma związek z czyjąkolwiek decyzją, czy się tego warto
    >uczyć?

    Alez mi nic do tego. To jest osobista decyzja Pana KAzia.

    >Albo jaki ma związek z czyjąkolwiek decyzją, czy warto tego użyć w
    >swoim projekcie?

    WW "moim projekcie"?... No, jak ktos jest hobbysta-amatorem to moze
    uzywac czego chce. ja nei jestem hobbysta-amatorem a pracuje w
    prezmysle. I tutaj programista nei decyduje w czym bedzie programowal.
    Za niego decyduja.

    A.L.