- 
 11. Data: 2011-03-29 21:10:32
 Temat: Re: Carnegie-Mellon przestaje uczyc programowania obiektowego
 Od: Paweł Kierski <n...@p...net>
 W dniu 2011-03-29 22:15, Grzegorz Krukowski pisze: 
 > On Tue, 29 Mar 2011 14:40:43 -0500, A.L.<l...@a...com> wrote:
 >
 >> No i znow wracamy do syskusji "czy Pascal jest dobrym jezykiem do
 >> nauczania"
 >
 > Wracając do tej dyskusji
 >
 >> OO nie jest paradygmatem UNIWERSALNYM, nei wszystko jest obiektem, nie
 >> wszystko daje sie naturalnie odwzorowac jako hierarchia obiektow. Sa
 >> inne paradygmaty, na przykald "logic programming" ktore sie nijak do
 >> OO nie ma, a problemy ktore sie tam rozwiazuje nijak sie nie maja do
 >> OO.
 >>
 >> Poza tym, mowa jest o kursach dla POCZATKUJACYCH. Poczatkujacy musi
 >> umiec napisac algorytm, a nie "grupowac funkcjonalnosc" w Koncu OO
 >> siedzi na programowaniu imperatywnym - aby napisac wnetrze metody
 >> trzeba wiedziec jak sie pisze zwyczajne, nie obiektowe programy.
 >> Wciskanie poczaktujacym OO na poczatek to tak jak, pardon, konsumpcja
 >> jablka odbytem
 >>
 >> Poza tym, byla mowe o MODULARNOSCI. Wszyscy programisci OO spod znaku
 >> C++ i pochodnych o modularnosci nie maja zielonego pojecia. Wiec jak
 >> najbardziej tzreba studentow tego uczyc, i to jak najlepiej z dala od
 >> OO.
 
 Wszyscy "ortodoksyjni" 8-) Czyli trochę z klapkami na oczach.
 
 > warto również zauważyć, że dzięki modułom Pascalowym można bardzo
 > ładnie pokazać przejście od programowania strukturalnego, poprzez
 > modularyzację aż do konceptu programowania obiektowego.
 
 Właśnie zdałem sobie sprawę, że tę drogę przechodziłem nawet od jeszcze
 prostszych elementów - ciągu przetwarzanych instrukcji w BASCICu
 i asemblerze. Strukturalizacja (danych i programu) to już był pierwszy,
 ważny krok. Nb w Pascalu właśnie 8-)
 
 > Możliwe jest
 > bowiem pokazanie, że programowanie strukturalne wraz z modularyzacją
 > dają efekty takie jak podejście obiektowe. I to wszystko w sposób
 > jasny i uporządkowany, co ma niebagatelne znaczenie w procesie
 > dydaktycznym.
 
 Tak naprawdę to wszystko sprowadza się do stanu, sposobu jego
 reprezentowania i modyfikacji lub (komplementarnie) przetwarzania
 danych przez funkcje. Tego warto nauczyć jak najprostszymi narzędziami.
 
 Obiekty dość dobrze nadają się do reprezentowania sporej części
 problemów. Ale uczenie w ten sposób np. rekurencji to trochę jak nauka
 jazdy od razu na ciężarówce z przyczepą. Stąd pomysł przesunięcia
 nauczania OOP "na później" wygląda dla mnie sensownie.
 
 --
 Paweł Kierski
 n...@p...net
 
- 
 12. Data: 2011-03-30 05:51:30
 Temat: Re: Carnegie-Mellon przestaje uczyc programowania obiektowego
 Od: Adam Przybyla <a...@r...pl>
 Szyk <s...@o...pl> wrote: 
 > Jednym słowem to muszą być świry!!!
 > Bo oczywiste jest, że programowanie obiektowe odzwierciedla naturalne i
 > intuicyjne metody radzenia sobie ludzi ze złożonością otaczającego
 > świata. Ludzie po prostu grupują sobie funkcjonalności i atrybuty w
 ... taa, tylko kompilator nie jest w stanie potem zrobic z tego
 wlasciwego kodu;-) Zwlaszcza takiego ktory mozna urownoleglic. IMHO,
 to tropche tak jak z gadaniem do komputera w jezyku naturalnym, dla ludzi
 to naturalne ale komputery nie lubia niejednoznacznosci. Widzisz analogie?;-)
 Z powazaniem
 Adam Przybyla
 
- 
 13. Data: 2011-03-30 11:45:30
 Temat: Re: Carnegie-Mellon przestaje uczyc programowania obiektowego
 Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>
 On 29 Mar, 18:58, A.L. <l...@a...com> wrote: 
 
 > jeden z najlepszych amerykanskich uniwersytetow, Carnegie-Mellon
 > oglosil ze pzrestaje uczyc programwoania obiektowego na wstepnych
 > kursach programwoania
 
 Nie przestaje uczyć, tylko usuwa z wymaganego zbioru i to tylko z
 "introductory course". Uczy nadal, co sam nawet zacytowałeś.
 
 Poza tym chyba trochę się ktoś rozpędził w interpretacjach. Wywalenie
 OO bo jest niemodularne (albo raczej: nie mają związku z
 modularnością) to debilizm. To nie OO jest niemodularne, tylko pewne
 jego realizacje takie są. W szczególności Java, C++ też. Samo OO nic
 do modularności nie ma.
 
 Sam w innym poście napisałeś, że są języki, w których pojęcia "klasy"
 i "modułu" są rozdzielone (chociaż nie do końca są ortogonalne). W
 takim razie, zamiast wywalać OO jako cały paradygmat i w ten sposób
 wylewać dziecko z kąpielą należało raczej zmienić język na taki, w
 którym OO i modularność ze sobą nie kolidują.
 
 Czyli chaos. Nie przejmowałbym się tym i pewnie to chwilowa anomalia.
 
 > "Object-oriented programming is eliminated entirely from the
 > introductory curriculum,
 
 Przecież "introductory curriculum" to nie całe studia.
 
 Tłumaczenie: studenci i tak nauczą się wszystkiego, tylko w innej
 kolejności.
 Czyli proszę się rozejść, nie ma na co patrzeć.
 
 --
 Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com
 
- 
 14. Data: 2011-03-30 12:52:30
 Temat: Re: Carnegie-Mellon przestaje uczyc programowania obiektowego
 Od: A.L. <l...@a...com>
 On Wed, 30 Mar 2011 04:45:30 -0700 (PDT), Maciej Sobczak 
 <s...@g...com> wrote:
 
 >Sam w innym poście napisałeś, że są języki, w których pojęcia "klasy"
 >i "modułu" są rozdzielone (chociaż nie do końca są ortogonalne). W
 >takim razie, zamiast wywalać OO jako cały paradygmat i w ten sposób
 >wylewać dziecko z kąpielą należało raczej zmienić język na taki, w
 >którym OO i modularność ze sobą nie kolidują.
 
 Na przyklad?... Jakie?... Nie pytam "w ogolnosci" a w kontekscie
 nauczania.
 
 A.L.
 
 P.S. A tak na marginesie, to jeszcze raz sie zgodze z koncepcja ze OO
 nie jest tematem na POCZATKOWE nauczanie
 
- 
 15. Data: 2011-03-30 13:08:10
 Temat: Re: Carnegie-Mellon przestaje uczyc programowania obiektowego
 Od: Paweł Kierski <n...@p...net>
 W dniu 2011-03-30 13:45, Maciej Sobczak pisze: 
 [...]
 > Tłumaczenie: studenci i tak nauczą się wszystkiego, tylko w innej
 > kolejności.
 > Czyli proszę się rozejść, nie ma na co patrzeć.
 
 Właśnie chyba o kolejność idzie. Jak kogoś masz nauczyć kompletnych
 podstaw, to tłumaczenie mu, że mnożenie to wysłanie komunikatu multiply
 z parametrem do obiektu klasy int, to jednak overkill 8-)
 
 --
 Paweł Kierski
 n...@p...net
 
- 
 16. Data: 2011-03-30 13:08:51
 Temat: Re: Carnegie-Mellon przestaje uczyc programowania obiektowego
 Od: A.L. <l...@a...com>
 On Wed, 30 Mar 2011 04:45:30 -0700 (PDT), Maciej Sobczak 
 <s...@g...com> wrote:
 
 >Tłumaczenie: studenci i tak nauczą się wszystkiego, tylko w innej
 >kolejności.
 
 Niekoniecznie. Cytuje:
 
 " A proposed new course on object-oriented design
 methodology will be offered at the sophomore level for those students
 who wish to study this topic."
 
 O ie jest traktowane jako "swiety obowiazek" a jako rzecz opcjonalna
 
 A.L.
 
- 
 17. Data: 2011-03-30 15:00:22
 Temat: Re: Carnegie-Mellon przestaje uczyc programowania obiektowego
 Od: Michoo <m...@v...pl>
 W dniu 29.03.2011 22:15, Grzegorz Krukowski pisze: 
 > On Tue, 29 Mar 2011 14:40:43 -0500, A.L.<l...@a...com> wrote:
 >> Poza tym, byla mowe o MODULARNOSCI. Wszyscy programisci OO spod znaku
 >> C++ i pochodnych o modularnosci nie maja zielonego pojecia. Wiec jak
 >> najbardziej tzreba studentow tego uczyc, i to jak najlepiej z dala od
 >> OO.
 Widzę, że A.L. znowu głosi prawdy objawione - w c++ nikt nigdy nie pisał
 systemu pluginowego gdzie wszystko jest zbiorem modułów spinanych przez
 określone api? Tak, pewnie.
 
 --
 Pozdrawiam
 Michoo
 
- 
 18. Data: 2011-03-30 21:31:01
 Temat: Re: Carnegie-Mellon przestaje uczyc programowania obiektowego
 Od: "Wiktor Zychla" <w...@n...com>
 > oglosil ze pzrestaje uczyc programwoania obiektowego na wstepnych 
 > kursach programwoania
 
 Jezeli celem "wstepnych kursów programowania" jest przeglad koncepcji
 programowania, to usuwanie z niego któregokolwiek z paradygmatów jest
 dyskusyjne. Mozna dyskutowac o "wyrównywaniu proporcji", jesli z jakiegos
 powodu nauczanie mialo charakter zbyt "inzynierski" i opieralo sie na
 przyklad wylacznie o jezyki obiektowe. Ale usuwac? To pachnie podejsciem
 dogmatycznym, zamiast oczekiwanym - praktycznym.
 
 Z wlasnego podwórka - w Instytucie Informatyki UWr, gdzie pracuje, od dawna
 programowania nie uczy sie na przykladzie zadnego konkretnego jezyka -
 zamiast tego studenci uczeszczaja na "Programowanie", gdzie
 
 "Celem zajec jest przedstawienie studentom mozliwie szerokiego kregu
 zagadnien zwiazanych z programowaniem komputerów, ze szczególnym
 uwzglednieniem podstawowych konstrukcji wystepujacych w jezykach
 programowania i zwiazanych z nimi technik tworzenia programów."
 
 Program obejmuje:
 
 Podstawy inzynierii oprogramowania. (3 godz.)
 Definicje indukcyjne, rekursja i dowody przez indukcje strukturalna. (1
 godz.)
 Gramatyki regularne i bezkontekstowe. Analiza leksykalna i skladniowa.
 Lekser. Parser. Konkretne i abstrakcyjne drzewa rozbioru. (3 godz.; Teoria
 informatyki)
 Metody opisu semantyki jezyków programowania. Strukturalna semantyka
 operacyjna. Semantyka denotacyjna. Definicje rekurencyjne i funkcje
 czesciowe. (5 godz.; Wstep do semantyki jezyków programowania)
 Logika Hoare'a i dowodzenie poprawnosci programów. Metoda niezmienników.
 Synteza programów metoda wstepujaca i zstepujaca. (5 godz.; Wstep do
 semantyki jezyków programowania)
 Struktura wspólczesnych jezyków programowania. Nazwy, komórki i wartosci,
 struktury sterujace, funkcje i procedury, dynamiczne struktury danych,
 wyjatki. Typy danych, mocna typizacja, rekonstrukcja typów. (7 godz.)
 Pojecie translatora. Zasieg zmiennych, wywolywanie funkcji i zarzadzanie
 pamiecia. Jezyki o strukturze blokowej, rekordy aktywacji, metody przydzialu
 pamieci dla zmiennych lokalnych i globalnych. Funkcje wyzszego rzedu, funarg
 problem. Automatyczne zarzadzanie pamiecia i odsmiecanie. (6 godz.;
 Translatory)
 Algebraiczne specyfikacje typów danych. Typy definiowane indukcyjnie (listy,
 drzewa, stosy, kolejki itd.) Indukcyjne dowody ich wlasnosci. (4 godz.;
 Algorytmy i struktury danych)
 Moduly, rodzajowosc i abstrakcja danych. Ukrywanie (encapsulation) danych.
 Rozwiazania w konkretnych jezykach (moduly, pakiety w Adzie, klastery w
 Clu). Rodzajowosc (funktory, pakiety rodzajowe, wzorce (templates) w C++).
 (6 godz.; Algorytmy i struktury danych)
 Programowanie funkcjonalne. Programowanie deklaratywne a imperatywne. Skutki
 uboczne. Porzadek wartosciowania. (4 godz.; Programowanie funkcjonalne)
 Programowanie obiektowe, metodologia OO, obiekty i klasy, abstrakcyjne typy
 danych a klasy, podtypowanie a dziedziczenie, jezyki bezklasowe, Smalltalk.
 Obiektowy styl programowania w C++. Java. (6 godz.; Programowanie obiektowe)
 Wspólbieznosc. Elementarne metody synchronizacji: semafory, monitory, rejony
 krytyczne. CSP. CCS. Model asynchroniczny. Programowanie rozproszone.
 Kanaly, watki, coroutines. Mechanizmy wspólbieznosci w Adzie i innych
 jezykach programowania. Pieciu filozofów itp. Obliczenia sterowane
 przeplywem danych. (6 godz.; Obliczenia równolegle i rozproszone, Systemy
 operacyjne)
 Programowanie w logice. Prolog. (4 godz.; Programowanie logiczne)
 
 Mozna spierac sie o szczególy, ale jest tu dokladnie to, co daje podstawe do
 studiowania wielu dalszych zagadnien zwiazanych z programowaniem.
 
 I gdyby mój Szanowny Kolega prowadzacy wyklad oglosil wszem i wobec, ze z
 programu nauczania usunal zagadnienia zwiazane z programowaniem obiektowym,
 bo "it is both anti-modular and anti-parallel by its very nature, and hence
 unsuitable for a modern CS curriculum" to - podobnie jak tam - zwyczajnie
 "zubozylby" ten wyklad.
 
 Jezyki funkcjonalne bronia sie same, nie trzeba im pomagac na sile usuwajac
 z programu nauczania Jave. Efekt moze byc odwrotny od zamierzonego. W
 kontekscie polskim nie mamy sie kompletnie czego wstydzic - zalaczony wyzej
 przyklad pokazuje, ze tam gdzie sie chce, tam mozna.
 
 pozdrawiam uprzejmie,
 Wiktor Zychla
 
 
- 
 19. Data: 2011-03-31 05:29:23
 Temat: Re: Carnegie-Mellon przestaje uczyc programowania obiektowego
 Od: p...@p...onet.pl
 
 
 > I gdyby mój Szanowny Kolega prowadzacy wyklad oglosil wszem i wobec, ze z
 > programu nauczania usunal zagadnienia zwiazane z programowaniem obiektowym,
 > bo "it is both anti-modular and anti-parallel by its very nature, and hence
 > unsuitable for a modern CS curriculum" to - podobnie jak tam - zubzoylby ten wyklad
 
 >
 
 raczej chodzi o to: "staramy sie nauczyc
 metod rozwiazywania problemow i pisania
 programow, uwazamy ze objektowy paradygmat
 programowania nie jest wcale taki specjalnie dobry
 zeby warto go bylo tak promowac moze warto
 wlasnie skupic sie na czyms innym"
 
 od zawsze powtarzam ze mnie obiektowka
 odrzuca - modularnosc tak ,ale powinno to
 byc raczej nieco inaczej robione i trzeba sie
 zastanowic jak; ciekawe jest czemu uwazaja
 ze o-o jest z natury anty rownolegle i anty modulowe -
 byc moze moglbym przedefiniowac i poprawic je
 by bylo i 'rownolegle' i 'modulowe' - klaruja mi sie
 tu pewne rzeczy wiec moglbym zapodac jakis 'esej'
 
 
 
 
 --
 Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
 
- 
 20. Data: 2011-03-31 05:45:16
 Temat: Re: Carnegie-Mellon przestaje uczyc programowania obiektowego
 Od: p...@p...onet.pl
 jest cos takiego jak jakis miesiecznik czy 
 kwartalnik dla profesorow informatyki teoretycznej
 ktory czytaja na Harwardzie w Mit itd
 w ktorym sie zapodaje prace naukowe?
 pytam nieco zartobliwie ale ciekaw jestem
 
 --
 Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
 


 do góry
 do góry![Ranking najlepszych kont osobistych [© wygenerowane przez AI] Ranking najlepszych kont osobistych](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/konto-osobiste/Ranking-najlepszych-kont-osobistych-267141-150x100crop.png) 
![13 najczęstszych błędów przy wysyłaniu mailingu [© taramara78 - Fotolia.com] 13 najczęstszych błędów przy wysyłaniu mailingu](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/mailing/13-najczestszych-bledow-przy-wysylaniu-mailingu-228007-150x100crop.jpg) 
![Linki sponsorowane, dofollow, nofollow. Jak wykorzystać linkowanie w reklamie? [© bf87 - Fotolia.com] Linki sponsorowane, dofollow, nofollow. Jak wykorzystać linkowanie w reklamie?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/linki-sponsorowane/Linki-sponsorowane-dofollow-nofollow-Jak-wykorzystac-linkowanie-w-reklamie-216282-150x100crop.jpg) 
![Podatek od nieruchomości 2025 - czy właściciele i najemcy centrów handlowych zapłacą więcej? [© Dimitris Vetsikas z Pixabay] Podatek od nieruchomości 2025 - czy właściciele i najemcy centrów handlowych zapłacą więcej?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/podatek-od-nieruchomosci/Podatek-od-nieruchomosci-2025-czy-wlasciciele-i-najemcy-centrow-handlowych-zaplaca-wiecej-263510-150x100crop.jpg) 
 Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei 
 
 
 
![Milion na koncie? Wystarczyło inwestować po około 2 tysiące miesięcznie [© wygenerowane przez AI] Milion na koncie? Wystarczyło inwestować po około 2 tysiące miesięcznie](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/oszczedzanie-pieniedzy/Milion-na-koncie-Wystarczylo-inwestowac-po-okolo-2-tysiace-miesiecznie-269397-150x100crop.jpg) 
![Wynajem mieszkania w Warszawie pochłania 44% pensji. Zobacz, jak wypadamy na tle Europy [© pixabay] Wynajem mieszkania w Warszawie pochłania 44% pensji. Zobacz, jak wypadamy na tle Europy](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/rynek-najmu/Wynajem-mieszkania-w-Warszawie-pochlania-44-pensji-Zobacz-jak-wypadamy-na-tle-Europy-269391-150x100crop.jpg) 
![Lot z niespodzianką - jak overbooking zmienia podróż i jakie prawa mają pasażerowie? [© wygenerowane przez AI] Lot z niespodzianką - jak overbooking zmienia podróż i jakie prawa mają pasażerowie?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/prawa-pasazera/Lot-z-niespodzianka-jak-overbooking-zmienia-podroz-i-jakie-prawa-maja-pasazerowie-269384-150x100crop.jpg) 
![Lider z sercem: empatia i zaufanie jako klucz do sukcesu zespołu [© wygenerowane przez AI] Lider z sercem: empatia i zaufanie jako klucz do sukcesu zespołu](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/lider/Lider-z-sercem-empatia-i-zaufanie-jako-klucz-do-sukcesu-zespolu-269133-150x100crop.png) 
![Bańka AI za 5 bilionów dolarów: Kiedy inwestorzy powiedzą: sprawdzam? [© wygenerowane przez AI] Bańka AI za 5 bilionów dolarów: Kiedy inwestorzy powiedzą: sprawdzam?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/AI/Banka-AI-za-5-bilionow-dolarow-Kiedy-inwestorzy-powiedza-sprawdzam-269382-150x100crop.png) 
 


