    From: Myjk <m...@n...op.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Ciekawy film o samochodach elektrycznych
    Date: Mon, 28 Nov 2022 09:19:13 +0100

    Sat, 26 Nov 2022 20:10:22 +0100, robot

    > Ten niepokojący trend, o którym mówisz już dawno zauważyłem.

    Zauważyłeś, i co? Przeanalizowałeś, zastanowiłeś się może,
    przeliczyłeś może skąd ten "trend" nadchodzi?

    > Nie dlatego, że jestem taki spostrzegawczy sokół i się chwale teraz.
    >
    > Zauważyłem, bo w mojej branży, czyli "grafik konputerowy 3d",
    > to się wczesniej zaczęło.
    >
    > Mam na mysli kupowanie oprogramowania do tego.
    > Teraz nie da się kupić na własnosć programu.
    > Nie ma takiej opcji.
    > Można tylko kupić prawa do użytkowania programu.
    > Ale nie na czas nieokresolny, tylko na rok na przykład.
    > Ogólnie program możesz tylko wynająć, i płacić miesiecznie,
    > za prawa do użytkowania go.
    >
    > Kupić na własnosć nie da się.

    Zawsze tak było że kupowało się tylko prawa do użytkowania. ZAWSZE.
    To że to prawo do użytkowania było dożywotnie (choć to też nie zawsze
    prawda), to już inna sprawa. Zresztą miało to też swoje wady, ponieważ nie
    było aktualizacji do takiego oprogramowania, jak wychodził nowszy pakiet to
    nie było to zazwyczaj w pełni kompatybilne wstecznie i aby być na czasie z
    szybkością pracy (bo aktualizacje to także nowe narzędzia, usprawenienia
    itd.) i tak się kupowało nową wersję.

    > Ale to nie jest jeszcze smutne.
    > Smutne jest to, że nikt na to nie narzeka.

    Smutne? Praktyczne widać i bardziej opłacalne. Jako DTPowiec kupowałem
    Creative Suite CS1 za ponad 8000 zł, podobnie kosztował CS6 i nie był to
    absolutnie pełen pakiet, a tylko AI, PS i ID.

    Zresztą patrzę sobie własnie na taki zdzierczy MS Office. Wersja wieczysta
    H&B 1200 zł. Wersja P 12 miesięcy 300 zł. Ale ja mam jakiś program rodzinny
    i mnie Personal kosztuje AFAIR poniżej 100 zł rocznie.

    > Z samochodami probują zrobic to samo.

    Bo jak wyżej -- i nie ONI (kimkolwiek ONI są), tylko sami użytkownicy. Do
    pełni szczęścia brakuje jeszcze autonomii. Nic mnie bardziej nie irytuje
    jak mój samochód który przez 3/4 doby stoi i się smaży na słońcu albo
    marznie. Gdyby był autonomiczny to by mnie kosztował 3x mniej w zakupie
    (czy tam najmie) i tyleż samo razy mniej samochodów by musiało być
    wyprodukowanych.

    --
    Pozdor
    Myjk