eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingCo robi permuted congruential generator XSL-RR-RR? Próbuję zrozumieć scheamt działania. › Re: Co robi permuted congruential generator XSL-RR-RR? Próbuję zrozumieć scheamt działania.
    From: Mateusz Viste <m...@x...invalid>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Co robi permuted congruential generator XSL-RR-RR? Próbuję zrozumieć
    scheamt działania.
    Date: Sat, 2 Jan 2021 17:15:07 +0100

    2021-01-02 o 07:25 -0800, o...@g...com napisał:
    > Może napiszę jak ja to rozumiem na chłopski rozum.
    >
    > 1. count = (int)(x >> 122)
    >
    > Weź jakąś 128-bitową liczbę startową X i zrób right shift o 122
    > miejsca. 6 najbardziej znaczących bitów trafia w miejsce najmniej
    > znaczących i wychodzi nam jakaś mała 6-bitowa liczba.

    Zgadza się. I tutaj, zakładając, że count zostało wcześniej zdefiniowane
    jako int, kompilator może się poskarżyć "uważaj, bo próbujesz przypisać
    zmienną 128-bitową (x) do zmiennej o mniejszej szerokości (count)".
    Dlatego programista wykonuje cast wyniku do (int), aby powiedzieć
    kompilatorowi "spokojnie, wiem co robię, to naprawdę ma być int".

    > Swoją drogą dlaczego autor wymyślił tego shifta akurat o 122 bity
    > (być może z jakichś powodów daje najlepsze wyniki)?

    To już należałoby jego zapytać. Ew. poczytać publikacje dot. tego
    algorytmu.

    > 2. low64 = rotr64((uint64_t)(x ^ (x >> 64)), count)
    >
    > Oblicz pierwszą połówkę jako low64. Najpierw policz X XOR X >> 64.
    > Wychodzi mi tu 128-bitowa liczba, ale rozumiem, że uint64_t zawęża ją
    > tylko do 64 najmniej znaczących bitów?

    Tak. 64 najbardziej znaczące bity zostają usunięte, za sprawą castu
    (castingu? nie mam pewności jak to się mówi po polskiemu) do uint64_t.

    > Teraz liczymy na niej rotr64 z przesunięciem o count.

    Warto tu zaznaczyć, że rotr64 to nie C. Po nazwie mogę tylko
    przypuszczać, co robi, ale dla pełnej jasności należałoby doczytać
    dokumentację danej implementacji.

    > 3. high64 = rotr((uint64_t)(x >> 64), low64 & 63)
    >
    > Tu liczymy wyższą połówkę. Tutaj otrzymujemy 64-bitową liczbę poprzez
    > X >> 64 i robimy na niej rotr. Nadal nie rozumiem dlaczego nie możemy
    > tu zrobić i zapisać również rotr64?

    Też nie wiem. Tym bardziej, że autor wyszczególnił cast do uint64_t, a
    prototyp rotr() który podaje mi google wskazuje że rotr() oczekuje
    inta. Nie mam pewności, co autor miał na myśli, ale wygląda mi to na
    pomyłkę.

    Na platformie, na której sizeof(int) == 8, wynik będzie identyczny w
    obu przypadkach.

    > 4. return (uint128_t)high64 << 64 | low64
    >
    > Tutaj rozumiem, że robimy shift na high64 i doklejamy do tego low64?
    > low64 to będą bity najmniej znaczące.

    Tak. A cast do uint128_t jest tutaj konieczny, bo bez niego high64
    by się po prostu wyzerował (wyshiftował).

    Mateusz