  • 11. Data: 2013-04-23 20:59:06
    Temat: Re: Co sie tu dzieje?...
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Tue, 23 Apr 2013 11:31:56 -0700 (PDT), Wojciech Muła
    <w...@g...com> wrote:

    >Keringhan wyjaśnia i ZTCP nie były to decyzje przy piwku.

    He says, she says...

    http://grenouille-bouillie.blogspot.com/2010/03/why-
    go-isnt-my-favourite-programming.html

    >Właśnie ta współbieżność jest wg mnie genialna. Przede wszystkim
    >każda funkcja może stać się wątkiem, nie trzeba nic robić. Do
    >tego CSP bardzo elegancko wkomponowane.

    >Myślę, że tym "czymś" jest przystępnie podana współbieżność,
    >która ma niską błędogenność (kompilator/runtime załatwia większość
    >jeżeli nie wszystko) plus, że język jest kompilowany (wydajność).
    >
    >w.

    Jako ze programowalem transputery w jezyku OCCAM, nie bylo wiekszego
    entuzjasty CSP niz ja. Do czasu gdy nie uzylem biblioteki JCSP ktora
    implementuje CSP w Javie. Biblioteka jest znakomita! Okazalo sie
    jednak w praniu, ze jezeli problem jest duzy (a ja mialem okolo 400
    procesow i ze 3 razy tyle kanalow), CSP prowadzi do mniej wiecej tak
    samo "eleganckich" programow jak GWBASIC z GOTO. Nazywam to "channel
    spaghetti". Kanaly i procesy sa kompletnie nie "ustrukturalizowane"

    CSP ma swoje problemy, na przyklad z zakonczaniem procesow czy
    traktowaniem wyjatkow. Owszem, to jest moim zdaniem poki co najlepsze
    rozwiazanie, ale nie ma sie co oszukiwac: stare jak swiat. A swiat
    zdecydowanie potzrebuje czegos lepszego.

    Jak na dzis, od niejakiego czasu studiuje jezyk zwany Erlang. Tez nie
    jest odpowiedzia na wszystko, ale na niektore pytania odpowiada
    dobrze.

    A.L.

    P.S> Link do JCSP

    http://www.cs.kent.ac.uk/projects/ofa/jcsp/

    Jak piszalem, biblioteka jest doskonala. System oparty na JCSP (duzy)
    pracowal pzrez 4 lata w ruchu ciaglym, bez zadnego problemu ze strony
    JCSP. Polecam goraco jezeli ktos sie chce zapoznac z ta technika

    Oryginalna ksiazka Hoare o CSP do sciagniecia (legallnie) tutaj

    http://www.usingcsp.com/

  • 12. Data: 2013-04-23 21:47:40
    Od: A.L. <a...@a...com>

    <w...@g...com> wrote:

> [...]
    >która ma niską błędogenność (kompilator/runtime załatwia większość
    >jeżeli nie wszystko) plus, że język jest kompilowany (wydajność).

    To ze jezyk jest kompiloany, to dzisiaj nie jest specjalna zaleta, a
    raczej wada. Wydajnosc maszyn wirtualnych i JIT wzrosla poniekad. Jak
    podaja zrodla historyczne, gdy Google zaczynal robic Chrome, ich
    zespol pod kierunkiem faceta z Niderlandow zwiekszyl sprawnosc maszyny
    wirtualnej do JavaScript 56 razy w stosunku do maszyny wirtualnej
    Microsoftu (zrodlo: ksiazka In The Plex: How Google Thinks, Works, and
    Shapes Our Lives, Steven Levy).

    Autorem tej maszyny (zwanej V8) jest Lars Bak. Jezeli kogos interesuja
    detale, to wywiad z nim jest tutaj

    http://channel9.msdn.com/shows/Going+Deep/Expert-to-
    Expert-Erik-Meijer-and-Lars-Bak-Inside-V8-A-Javascri
    pt-Virtual-Machine/

    Prosze posluchac i zastanowic sie czy "jezyk kompilowany" to zaleta
    czy wada

    A.L.

  • 13. Data: 2013-04-23 21:56:49
    Od: A.L. <a...@a...com>

    Dzieki

    A.L.

  • 14. Data: 2013-04-23 22:07:25
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu wtorek, 23 kwietnia 2013 04:20:34 UTC+2 użytkownik A. L. napisał:

    > Nei bylo mnie z pol roku. Co sie tu dzieje? Czy pisze sie o
    > programowaniu funkcyjnym? Gdzie sa entuzjasci takich rzeczy jak Scala,
    > F# czy Clojure? Czy dalej C++ jest najwazniejszy wraz z rozdwojonym
    > Pythonem w peletonie?

    Pisze sie raz lepiej, raz gorzej, tak czy inaczej, witam Panie Andrzeju
    po przerwie :D
    Pozdrawiam

  • 15. Data: 2013-04-25 18:24:23
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Tuesday, April 23, 2013 8:59:06 PM UTC+2, A. L. wrote:

    > He says, she says...
    >

    > http://grenouille-bouillie.blogspot.com/2010/03/why-
    go-isnt-my-favourite-programming.html

    Wpis na blogasku jakiegoś kolsia, który nie napisał
    żadnego programu w go... Jego krytyka jest mało wartościowa.
    Np. przecenienie generyków. Generyki są przereklamowane,
    jak 95% bullshitu w informatyce.

> [...]
    > samo "eleganckich" programow jak GWBASIC z GOTO. Nazywam to "channel
    > spaghetti". Kanaly i procesy sa kompletnie nie "ustrukturalizowane"

    No ok, ale nikt nie twierdzi, że Go jest panaceum na wszystko.

> [...]
    > rozwiazanie, ale nie ma sie co oszukiwac: stare jak swiat. A swiat
    > zdecydowanie potzrebuje czegos lepszego.

    Mógłbyś to rozwinąć? Jakaś publikacja z dyskusją problemów?

    > Jak na dzis, od niejakiego czasu studiuje jezyk zwany Erlang. Tez nie
    > jest odpowiedzia na wszystko, ale na niektore pytania odpowiada
    > dobrze.

    To też mógłbyś jakoś rozwinąć? Tzn. jakie "pytania".

    BTW znam trochę SML-a i Ocamla, ale składnia Erlanga mnie trochę przeraża. :)

    w.

  • 16. Data: 2013-04-25 18:35:09
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Tuesday, April 23, 2013 9:47:40 PM UTC+2, A. L. wrote:
    > To ze jezyk jest kompiloany, to dzisiaj nie jest specjalna zaleta, a
    > raczej wada.

    Na wstępie: nie napisałem wcześniej, że ma *statyczny* i *silny* system
    typów oraz, że jest kompilowany. To jest siłą Go, który konkuruje głównie
    z dynamicznie typowanymi językami php, pythonem i rubim.

> [...]
    > wirtualnej do JavaScript 56 razy w stosunku do maszyny wirtualnej
    > Microsoftu (zrodlo: ksiazka In The Plex: How Google Thinks, Works, and

    Tak, ale javascript jest dynamicznie typowany i to, że gdzieś się
    interpreterowi uda wyłączyć tę dynamiczność *musi dużo dać*. Nie żebym
    negował samo osiągnięcie, po prostu w tym przypadku było duże pole
    do popisu. (Ok, nie słuchałem tego wywiadu, posłucham jutro w biurze,
    bo w domu mam słabe łącze).

> [...]
    pt-Virtual-Machine/

    > Prosze posluchac i zastanowic sie czy "jezyk kompilowany" to zaleta

    Ależ są zady i walety, to jasne. Np. zaletą języka kompilowanego jest
    to, że może przeprowadzać czasochłonne optymalizacje, w tym globalne.
    JIT nie ma czasu, ma za to wyniki z profilera. :) JIT ma tę wadę, że
    każdy z użytkowników programu poświęca (nieświadomie) czas i energię
    na optymalizację.

    w.

  • 17. Data: 2013-04-25 19:15:14
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Thu, 25 Apr 2013 09:24:23 -0700 (PDT), Wojciech Muła
    <w...@g...com> wrote:

    >Mógłbyś to rozwinąć? Jakaś publikacja z dyskusją problemów?

    Publikacje Petera Welcha z Kent University (autora JCSP). Ponadto jest
    lista majlowa

    I jest tez lista majlowa 'o...@k...ac.uk' ale nie moga znalezc
    sposoby zapisania sie. Zamajluj do Welcha jak cie interesuje. tam
    rozne problemy byly walkowane.

    UWAGA: to sa listy entuzjastow CSP i OCCAMa a wiec dyskusja jest mocno
    stronnicza

    Na temat"process termination", na przykald tutaj

    http://www.abdn.ac.uk/piprg/wiki/index.php?title=JCS
    P-Poison:_Safe_Termination_of_CSP_Process_Networks

    a dalej idz po tropie.

    >To też mógłbyś jakoś rozwinąć? Tzn. jakie "pytania".

    Wspolbieznosc i sprawnosc na multicore processors

    >BTW znam trochę SML-a i Ocamla, ale składnia Erlanga mnie trochę przeraża. :)

    Fakt ze froendly nie jest.

    A.L.

    P.S> A jak idzie o GO, to minely te czasy gdy latwo bylo spzredac nosy
    jezyk opakowujacy w nowe opakowanie istniejace paradygmatu. teraz
    nanowe opakowanai raczej wzrusza sie ramionami i czeka na cos NAPARWDE
    nowego

  • 18. Data: 2013-04-25 19:19:00
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Thu, 25 Apr 2013 09:35:09 -0700 (PDT), Wojciech Muła
    <w...@g...com> wrote:

    >Na wstępie: nie napisałem wcześniej, że ma *statyczny* i *silny* system
    >typów oraz, że jest kompilowany. To jest siłą Go, który konkuruje głównie
    >z dynamicznie typowanymi językami php, pythonem i rubim.

    Jeszcze ktos mnie musi pzrekonacze to jest "SILNY" system typow

> [...]
    >JIT nie ma czasu, ma za to wyniki z profilera. :) JIT ma tę wadę, że
    >każdy z użytkowników programu poświęca (nieświadomie) czas i energię

    Optymalizacja robiona pzrez uzytkownika maniespecjalnie wiele
    wspolnego z optymalizacja robiona pzrez kompilator. Co wiecej,
    optymalziacja "po wierzchu" mzoe spowodowac bledy, na przykald zmienic
    pozadany sposob obliczania wyrazen arytmetycznych (rozstawienie
    nawiasow itede). Optymalizacja raczej jest wazniejsza na poziomie
    generowania kodu, a tam uzytkownik nei siega.

    Anyway, trend jest jak jest, i maszyny wirtualne jakos zaczynaaj
    dominowac. tak mie sie przynajmniej wydaje

    A.L.

  • 19. Data: 2013-04-26 00:03:09
    Od: Edek <e...@g...com>

    Dnia Thu, 25 Apr 2013 12:15:14 -0500 po głębokim namyśle A.L. rzekł:

    > P.S> A jak idzie o GO, to minely te czasy gdy latwo bylo spzredac nosy
    > jezyk opakowujacy w nowe opakowanie istniejace paradygmatu. teraz nanowe
    > opakowanai raczej wzrusza sie ramionami i czeka na cos NAPARWDE nowego

    Lubię Go, ma szansę nic nie wnieść do teorii języków, a wiele do praktyki
    (chociażmy model kanałów). Go wygląda na język dopasowany do środowiska
    programistów, bez ambicji rozwoju teorii.

    Co miałoby być czymś "NAPRAWDĘ" nowym? Zobaczymy jak się objawi?

    --
    Edek

  • 20. Data: 2013-04-26 02:02:02
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Thu, 25 Apr 2013 22:03:09 +0000 (UTC), Edek
    <e...@g...com> wrote:

> [...]
    >programistów, bez ambicji rozwoju teorii.
    >
    >Co miałoby być czymś "NAPRAWDĘ" nowym? Zobaczymy jak się objawi?

    Gdybym wiedzial, bylbym slawny i bogaty. Ale na pewno rozpoznam jak
    sie pojawi

    A.L.

    P.S. Jak niejaki Gabriel pisal, adaptacja jezyka nie jest procesem
    technicznym, nie jest procesem biznesowym, a jest procesem socjalnym.
    Poki co, tego procesu w kontekscie GO nie widze...