    From: titanus <t...@g...kom>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Czy jest na pokładzie jakiś elektryk?
    Date: Sun, 28 May 2023 16:58:39 +0200

    W dniu 2023-05-08 o 12:13, Piotr Gałka pisze:
    > Ja uważam, że wszelkie połączenia kabli w instalacji w mieszkaniu
    > powinny być w jakoś dostępnym miejscu (nie powinny być po prostu
    > zatynkowane).
    > Czy moje przypuszczenie znajduje potwierdzenie w jakichś
    > przepisach/normach?
    > Jeśli tak to gdzie to jest konkretnie zapisane?
    >
    > Znaleźliśmy firmę (wykończenie mieszkania) o dobrych referencjach.
    > Właściciel wydaje się bardzo 'do rzeczy'. Robotą zarządza jakiś inny
    > gość (nie wiem, czy pracownik, czy osobna firma - podwykonawca), a
    > fizycznie robi słabo mówiący po polsku Iwan z kolegami.
> [...]

    O ile chodzi o developerke, to tam są ogólne normy dot. rodzajów
    przewodów, zabezpieczeń i umiejscowienia punktów końcowych. Co do
    sposobu prowadzenia przewodów już nie.

    Robota w przypadku jednorodzinnego to jeszcze dalej posunięta
    "liberalizacja" - w sumie wszystko powinno być w projekcie budowlanym za
    który odpowiada projektant, ale... jako "inwestor" masz możliwość
    wprowadzenia - o ile mnie pamięć nie myli - do 40% zmian w projekcie.
    Zmiany tak wykonane ustala się z kierownikiem budowy i on odpowiada
    później za ich wprowadzenie do projektu powykonawczego.

    Ogólnie rzecz biorąc nic nie zakazuje zatynkowywania przewodów o ile są
    do tego przeznaczone - np. podwójna izolacja.
    Kwestią drugorzędną jest wykonywanie instalacji elektrycznych w oparciu
    o tzw "dobre praktyki": dostęp do puszek łączeniowych, kładzenie
    przewodów w rurach lub peszlach, czy dobór przewodów i zabezpieczeń na
    podstawie tzw bilansu energetycznego z zapasem.

    Sam obecnie wykonuję na zlecenie "inwestora" remont w biurowcu gdzie do
    1 punktu, który ma 4 podwójne gniazda 230V zażyczył sobie tylko jeden
    przewód YDY 3x2,5mm2 8-D. Na moją uwagę, że to raczej zdecydowanie za
    mało przewodów, stwierdził, że najemca otrzyma informację, że nie może
    podłączać do danego punktu odbiorów o większym obciążeniu niż 1 kW. I tyle.

    Co do złącz: wykonywałem już połączenia/przedłużenia przewodów w
    ścianach ale zawsze to było: skręcane + lutowane, do tego taśma
    izolacyjna i termokurczki z klejem na każdy przewód, a na koniec
    termokurczka z klejem na to wszystko. I na to dopiero tynk.

    Jeśli tak zrobili to nawet "siła" powinna wytrzymać w ścianie.

    Cóż najlepiej to by był zrobić zdjęcie RTG i wtedy spróbować ocenić
    jakość wykonania takiego złącza u Ciebie.
    Innym rozwiązaniem jest użycie jakiejkolwiek kamery FLIR i obciążenie
    przewodu prądem znamionowym przez ok 30 sek do 1 min i podgląd kamerą
    czy się ściana nie grzeje.

    --
    Pozdrawiam - titanus