  • 1. Data: 2021-12-18 00:29:12
    Temat: Re: DAB i AF
    Od: on <o...@o...no>

    W DABie jest "service following", odbiornik mobilny (np w samochodzie)
    powinien nie tylko przełączać się pomiędzy nadajnikami DAB<->DAB, ale
    również DAB<->FM. Jeśli nie ma tej samej stacji to na stację wskazaną
    przez nadawcę (w multipleksach PolskiegoRadia jest nadawana odpowiednia
    sygnalizacja, w innych nie wiem).

    "
    Rozporządzenie Ministra Cyfryzacja z dnia 14 lutego 2020r. w sprawie
    wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla urządzeń konsumenckich
    służących do odbioru cyfrowych transmisji radiofonicznych:
    - Odbiornik samochodowy przemieszczający się między różnymi obszarami
    zasięgu różnych częstotliwości automatycznie przełącza się do bloku
    częstotliwości DAB+ na sąsiednim obszarze, realizującego transmisję tej
    samej grupy programów, w celu utrzymania ciągłości odbioru wybranej usługi
    - Odbiornik samochodowy odbierający również radiofonię analogową UKF FM
    w zakresie 87,5-108 MHz i wyposażony w dekoder RDS zapewnia
    automatyczne przełączanie na odbiór UKF FM po opuszczeniu obszaru
    objętego zasięgiem sygnału DAB+ i odwrotnie.
    "

    Jeśli odbiornik tak się nie zachowuje to nie jest zgodny z krajowymi
    wymaganiami.

    U mnie, podczas jazdy przełącza się prawie niezauważalnie, a włączony w
    innym mieście chwilę pomyśli i znów gra, a nawet sam dodaje lokalne stacje.

  • 2. Data: 2021-12-19 14:51:45
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 18 Dec 2021 00:29:12 +0100, on napisał(a):

> [...]
    > również DAB<->FM. Jeśli nie ma tej samej stacji to na stację wskazaną
    > przez nadawcę (w multipleksach PolskiegoRadia jest nadawana odpowiednia

    Nie wiedziałem o tym, dzięki :)

    W Mitsubishi Outlanderze prawdopodobnie tak to działa.
    Zdziwiłem się bowiem, jadąc przez "pustynię" w eterze, że gdy przełączyłem
    FM na DAB, to mi wskoczył PR1, który był uprzednio wybrany na DABie. Ale
    klawisz przyporządkowany tej stacji nie był podświetlony tak, jak zwykle,
    gdy stacja jest w zasięgu.
    A ja się dziwiłem, skąd na pustkowiu jest DAB. Skanowanie stacji pokazywało
    pustkę.

> [...]
    > "
    >
    > Jeśli odbiornik tak się nie zachowuje to nie jest zgodny z krajowymi

    Przesukałem historię Pioneera. Model F980DAB najwcześniej znajdowałem w
    roku 2014 opisywany jako nowy model High-End.

    Natomiast mój Outlander PHEV ma system najprawdopodobniej z roku około
    2013.

    > U mnie, podczas jazdy przełącza się prawie niezauważalnie, a włączony w
    > innym mieście chwilę pomyśli i znów gra, a nawet sam dodaje lokalne stacje.

    Instrukcja do samego tylko systemu multimedialnego Outlandera PHEV to 250
    stron.
    Do Pioneera to 88 stron instrukcja obsługi + dodatkowe instrukcje
    montażowe.

    Outlander:
    Ustawienia są opisane po macoszemu - cytuję: "Użytkownik może ustawić
    automatyczne strojenie stacji radiowej" i jest pokazany ekran ustawień FM a
    nie DAB. Tyle.
    Mam to włączone.
    Jest też "DAB Link" bez objaśnienia, co to znaczy.
    Z rego, co pamiętam, też mam włączone.
    Czułość DAB w Outlanderze jest raczej niezła, jadąc A4
    Wrocław-Sosnowiec-Kraków łapało co najmniej kilkanaście czeskich
    (słowackich?) stacji.

    Może w styczniu będę jeszcze trochę jeździł po Polsce, to dokładniej się
    przyjrzę.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 3. Data: 2021-12-21 11:58:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 18 Dec 2021 00:29:12 +0100, on wrote:
> [...]
    > wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla urządzeń konsumenckich
    > służących do odbioru cyfrowych transmisji radiofonicznych:

    wow, w randze rozporzadzenia i na podstawie ustawy :-)

    J.