  • 1. Data: 2014-05-12 12:50:00
    Temat: DDR3
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Cześć

    To mój pierwszy kontakt z DDR3 i mam parę pytań i wątpliwości:

    1. Są wykonania DDR3: PC3, PC3L i PC3U różniące się napięciem zasilania.
    Jak to jest we współczesnych płytach - trzeba w BIOS ustawiać napięcie
    zasilania ręcznie czy wystarczy wszędzie opcja Auto i napięcie samo się
    dobierze?

    2. CPU-Z pod XP wykrywa moduł jako Micron Technology 1024 MB, PC3-10700
    (667) a przecież specyfikacja DDR3 nie przewiduje 10700 :) Moduł jest
    PC3-10600. Ktoś wie co jest grane z tym 10700?

    3. W BIOS (płyta Asrock G41C-GS) moduł daje się ustawić jako 1024/533 MHZ,
    DDR3_1066. A dlaczego 533 a nie 1066? :)

    4. Zna ktoś metodę pod linuksa do odczytu co najmniej na tyle dobrych
    informacji o module pamięci ile jest z CPU-Z? Conky, hardinfo czy CPU-G
    podają tylko elementarne informacje.

    --
    Jacek

  • 2. Data: 2014-05-12 15:04:52
    Temat: Re: DDR3
    Od: Dominik & Co <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 12.05.2014 Jacek Maciejewski <j...@g...pl> napisał/a:

    > 4. Zna ktoś metodę pod linuksa do odczytu co najmniej na tyle dobrych
    > informacji o module pamięci ile jest z CPU-Z? Conky, hardinfo czy CPU-G
    > podają tylko elementarne informacje.

    A co mówi dmidecode?>

    --
    Dominik & kąpany (via debianowy slrn)
    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 3. Data: 2014-05-12 15:22:14
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 12 May 2014 13:04:52 +0000 (UTC), Dominik & Co napisał(a):

    > dmidecode

    Mówi:

    Handle 0x0009, DMI type 6, 12 bytes
    Memory Module Information
    Socket Designation: DIMM0
    Bank Connections: 0 1
    Current Speed: Unknown
    Type: DIMM SDRAM
    Installed Size: 1024 MB (Single-bank Connection)
    Enabled Size: 1024 MB (Single-bank Connection)
    Error Status: OK

    Brak mi info o producencie, częstotliwości pracy, timingu...
    --
    Jacek

  • 4. Data: 2014-05-12 22:13:05
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 2014-05-12 12:50, Jacek Maciejewski napisał/a:

    > 3. W BIOS (płyta Asrock G41C-GS) moduł daje się ustawić jako 1024/533 MHZ,
    > DDR3_1066. A dlaczego 533 a nie 1066? :)

    Bo to jest to samo:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/DDR2#Oznaczenia_chip.C3
    .B3w_i_modu.C5.82.C3.B3w

    --
    Czarek

  • 5. Data: 2014-05-13 08:45:12
    Od: Dominik & Co <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 12.05.2014 Jacek Maciejewski <j...@g...pl> napisał/a:

    > Brak mi info o producencie, częstotliwości pracy, timingu...

    [root@100-00664 dominik]# dmidecode --type memory
    # dmidecode 2.12
    SMBIOS 2.3 present.

    Handle 0x1000, DMI type 16, 15 bytes
    Physical Memory Array
    Location: System Board Or Motherboard
    Use: System Memory
    Error Correction Type: Single-bit ECC
    Maximum Capacity: 8 GB
    Error Information Handle: Not Provided
    Number Of Devices: 4

    Handle 0x1100, DMI type 17, 27 bytes
    Memory Device
    Array Handle: 0x1000
    Error Information Handle: Not Provided
    Total Width: 64 bits
    Data Width: 64 bits
    Size: 512 MB
    Form Factor: DIMM
    Set: None
    Locator: DIMM_1
    Bank Locator: Not Specified
    Type: DDR
    Type Detail: Synchronous
    Speed: 667 MHz
    Manufacturer: CE00000000000000
    Serial Number: F2031135
    Asset Tag: 020721
    Part Number: M3 78T6553EZS-CE6

    (itp)

  • 6. Data: 2014-05-13 09:07:25
    Od: Dominik & Co <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 12.05.2014 Jacek Maciejewski <j...@g...pl> napisał/a:

    > Brak mi info o producencie, częstotliwości pracy, timingu...

    I spróbuj jeszcze decode-dimms.
    https://wiki.archlinux.org/index.php/lm_sensors#Read
    ing_SPD_values_from_memory_modules_.28optional.29

  • 7. Data: 2014-05-13 09:44:40
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 13 May 2014 07:07:25 +0000 (UTC), Dominik & Co napisał(a):

    > I spróbuj jeszcze decode-dimms.
    > https://wiki.archlinux.org/index.php/lm_sensors#Read
    ing_SPD_values_from_memory_modules_.28optional.29

    Po zainstalowaniu paczki i2c-tools, decode-dimms zwraca:
    No EEPROM found, are you sure the eeprom module is loaded?
    Co jest poniekąd słuszne :) ale nic mi z tego :)

    --
    Jacek

  • 8. Data: 2014-05-13 09:48:10
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 13 May 2014 06:45:12 +0000 (UTC), Dominik & Co napisał(a):

    > [root@100-00664 dominik]# dmidecode --type memory
    A u mnie jest tak:

    Maja13 jacek # dmidecode --type memory
    # dmidecode 2.11
    SMBIOS 2.5 present.

    Handle 0x0008, DMI type 5, 20 bytes
    Memory Controller Information
    Error Detecting Method: 64-bit ECC
    Error Correcting Capabilities:
    None
    Supported Interleave: One-way Interleave
    Current Interleave: One-way Interleave
    Maximum Memory Module Size: 4096 MB
    Maximum Total Memory Size: 8192 MB
    Supported Speeds:
    Other
    Supported Memory Types:
    DIMM
    SDRAM
    Memory Module Voltage: 3.3 V
    Associated Memory Slots: 2
    0x0009
    0x000A
    Enabled Error Correcting Capabilities:
    None

[...]

    Handle 0x000A, DMI type 6, 12 bytes
    Memory Module Information
    Socket Designation: DIMM1
    Bank Connections: 4 5
    Current Speed: Unknown
    Type: DIMM SDRAM
    Installed Size: Not Installed
    Enabled Size: Not Installed
    Error Status: OK

    Handle 0x000F, DMI type 16, 15 bytes
    Physical Memory Array
    Location: System Board Or Motherboard
    Use: System Memory
    Error Correction Type: None
    Maximum Capacity: 4 GB
    Error Information Handle: Not Provided
    Number Of Devices: 2

    Handle 0x0011, DMI type 17, 27 bytes
    Memory Device
    Array Handle: 0x000F
    Error Information Handle: Not Provided
    Total Width: 64 bits
    Data Width: 64 bits
    Size: 1024 MB
    Form Factor: DIMM
    Set: None
    Locator: DIMM0
    Bank Locator: BANK0
    Type: SDRAM
    Type Detail: Synchronous
    Speed: Unknown
    Manufacturer: Manufacturer00
    Serial Number: SerNum00
    Asset Tag: AssetTagNum0
    Part Number: ModulePartNumber00

    Handle 0x0013, DMI type 17, 27 bytes
    Memory Device
    Array Handle: 0x000F
    Error Information Handle: Not Provided
    Total Width: Unknown
    Data Width: 64 bits
    Size: No Module Installed
    Form Factor: DIMM
    Set: None
    Locator: DIMM1
    Bank Locator: BANK1
    Type: Unknown
    Type Detail: Unknown
    Speed: Unknown
    Manufacturer: Manufacturer01
    Serial Number: SerNum01
    Asset Tag: AssetTagNum1
    Part Number: ModulePartNumber01

    Jak widać, jedyne info to że jest moduł SDRAM w banku 0 i ma 1024. Wsio...
    :)
    --
    Jacek

  • 9. Data: 2014-05-13 12:19:44
    Od: Dominik & Co <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 13.05.2014 Jacek Maciejewski <j...@g...pl> napisał/a:

    > Po zainstalowaniu paczki i2c-tools, decode-dimms zwraca:

    > No EEPROM found, are you sure the eeprom module is loaded?
    > Co jest poniekąd słuszne :) ale nic mi z tego :)

    No to załaduj moduł, jak Cię ładnie prosi!

    sudo modprobe eeprom

    i dopiero decode-dimms.

  • 10. Data: 2014-05-13 12:27:23
    Od: Dominik & Co <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 13.05.2014 Dominik & Co <D...@g...pl.invalid> napisał/a:

    > i dopiero decode-dimms.

    Dla przykładu z takiej jednej workstacji:

    [root@100-00664 yum.repos.d]# modprobe eeprom
    [root@100-00664 yum.repos.d]# decode-dimms
    # decode-dimms version 5929 (2011-02-16 14:58:38 +0100)

    Memory Serial Presence Detect Decoder
    By Philip Edelbrock, Christian Zuckschwerdt, Burkart Lingner,
    Jean Delvare, Trent Piepho and others

    Decoding EEPROM: /sys/bus/i2c/drivers/eeprom/5-0050
    Guessing DIMM is in bank 1

    ---=== SPD EEPROM Information ===---
    EEPROM Checksum of bytes 0-62 OK (0x78)
    # of bytes written to SDRAM EEPROM 128
    Total number of bytes in EEPROM 256
    Fundamental Memory type DDR2 SDRAM
    SPD Revision 1.2

    ---=== Memory Characteristics ===---
    Maximum module speed 666MHz (PC2-5300)
    Size 512 MB
    Banks x Rows x Columns x Bits 4 x 14 x 10 x 64
    Ranks 1
    SDRAM Device Width 8 bits
    Module Height 30.0 mm
    Module Type UDIMM (133.25 mm)
    DRAM Package Planar
    Voltage Interface Level SSTL 1.8V
    Refresh Rate Reduced (7.8 us) - Self Refresh
    Supported Burst Lengths 4, 8
    tCL-tRCD-tRP-tRAS 5-5-5-15
    Supported CAS Latencies (tCL) 5T, 4T, 3T
    Minimum Cycle Time 3.00 ns at CAS 5 (tCK min)
    3.75 ns at CAS 4
    5.00 ns at CAS 3
    Maximum Access Time 0.45 ns at CAS 5 (tAC)
    0.50 ns at CAS 4
    0.60 ns at CAS 3
    Maximum Cycle Time (tCK max) 8.00 ns

    ---=== Timing Parameters ===---
    Address/Command Setup Time Before Clock (tIS) 0.20 ns
    Address/Command Hold Time After Clock (tIH) 0.27 ns
    Data Input Setup Time Before Strobe (tDS) 0.10 ns
    Data Input Hold Time After Strobe (tDH) 0.17 ns
    Minimum Row Precharge Delay (tRP) 15.00 ns
    Minimum Row Active to Row Active Delay (tRRD) 7.50 ns
    Minimum RAS# to CAS# Delay (tRCD) 15.00 ns
    Minimum RAS# Pulse Width (tRAS) 45.00 ns
    Write Recovery Time (tWR) 15.00 ns
    Minimum Write to Read CMD Delay (tWTR) 7.50 ns
    Minimum Read to Pre-charge CMD Delay (tRTP) 7.50 ns
    Minimum Active to Auto-refresh Delay (tRC) 60.00 ns
    Minimum Recovery Delay (tRFC) 105.00 ns
    Maximum DQS to DQ Skew (tDQSQ) 0.24 ns
    Maximum Read Data Hold Skew (tQHS) 0.34 ns

    ---=== Manufacturing Information ===---
    Manufacturer Samsung
    Manufacturing Location Code 0x02
    Part Number M3 78T6553EZS-CE6