  • 11. Data: 2014-05-13 16:22:44
    Temat: Re: DDR3
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 13 May 2014 10:19:44 +0000 (UTC), Dominik & Co napisał(a):

    > No to załaduj moduł, jak Cię ładnie prosi!
    >
    > sudo modprobe eeprom
    >
    > i dopiero decode-dimms.

    Hej, czegoś tu nie rozumiem. Nie spodziewałem się że on prosi o "moduł" w
    sensie softwerowym a nie hardwerowy chip. No i program prosi o EEPROM a nie
    SDRAM a ja takiego czegoś w kompie nie mam. Tym niemniej, spróbowałem
    zaklęcia:
    ----
    Maja13 jacek # modprobe eeprom
    Maja13 jacek # decode-dimms
    # decode-dimms version 5733 (2009-06-09 13:13:41 +0200)

    Memory Serial Presence Detect Decoder
    By Philip Edelbrock, Christian Zuckschwerdt, Burkart Lingner,
    Jean Delvare, Trent Piepho and others

    Number of SDRAM DIMMs detected and decoded: 0
    ----
    Bardzo dziwne, ponieważ w ogóle usiłuje dojrzeć SDRAM a jeszcze dziwniejsze
    bo go nie widzi, choć jako żywo komp biega sobie na tym module :)

    --
    Jacek

  • 12. Data: 2014-05-13 22:01:09
    Od: Dominik & Co <D...@g...pl.invalid>

> [...]

    > sensie softwerowym a nie hardwerowy chip. No i program prosi o EEPROM a nie
    > SDRAM a ja takiego czegoś w kompie nie mam. Tym niemniej, spróbowałem

    Bez urazy, ale widać, że nie rozumiesz.
    Poczytaj:
    http://en.m.wikipedia.org/wiki/Serial_presence_detec

    Wiele wyjaśni.

    > Bardzo dziwne, ponieważ w ogóle usiłuje dojrzeć SDRAM a jeszcze dziwniejsze
    > bo go nie widzi, choć jako żywo komp biega sobie na tym module :)

    Nie widzi chipa i2c. Zwykle da się go znaleźć,
    vide: http://www.richud.com/wiki/Ubuntu_See_Live_RAM_Timin
    gs_Decode_DIMMS

    Ale robi się OT, zapraszam na pcol.

    --
    Dominik & kąpany (via debianowy slrn)
    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 13. Data: 2014-05-14 13:28:53
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 13 May 2014 20:01:09 +0000 (UTC), Dominik & Co napisał(a):

    > Bez urazy, ale widać, że nie rozumiesz.
    > Poczytaj:
    > http://en.m.wikipedia.org/wiki/Serial_presence_detec
    > Wiele wyjaśni.
    Ach, dopiero teraz mnie olśniło że dane SPD są w chipie pamięci EEPROM :)

    > Nie widzi chipa i2c. Zwykle da się go znaleźć,
    > vide: http://www.richud.com/wiki/Ubuntu_See_Live_RAM_Timin
    gs_Decode_DIMMS
    Zapuściłem decode-sensors:
    "Lastly, we can probe the I2C/SMBus adapters for connected hardware
    monitoring devices. This is the most risky part, and while it works
    reasonably well on most systems, it has been reported to cause trouble
    on some systems.
    Do you want to probe the I2C/SMBus adapters now? (YES/no): y
    Using driver `i2c-i801' for device 0000:00:1f.3: Intel 82801G ICH7
    Module i2c-i801 loaded successfully.
    Module i2c-dev loaded successfully."

    Takie pytanko - czy te moduły zostały załadowane wcześniej, kiedy system
    startował czy teraz, przez decode-sensors?
    Teraz próbuję decode-dimms:
[...]

    I kicha :) Próbowałem ładować i usuwać te moduły ręcznie, też nic. I
    kolejne pytanko - skoro jądro nic nie wie z SPD to jak obsługuje moduł
    pamięci? Bo przecież jakoś obsługuje...

    > Ale robi się OT, zapraszam na pcol.
    Oj, cierpliwości :) jak na razie nikt się nie wcina z pretensjami :)

    --
    Jacek

  • 14. Data: 2014-05-14 13:35:30
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 14 May 2014 13:28:53 +0200, Jacek Maciejewski napisał(a):

    > Takie pytanko - czy te moduły zostały załadowane wcześniej, kiedy system
    > startował czy teraz, przez decode-sensors?

    Już wiem, moduły sa usuwane na zakończenie decode-sensors, więc są raczej
    ładowane przez niego.
    --
    Jacek

  • 15. Data: 2014-05-14 14:19:01
    Od: Dominik & Co <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 14.05.2014 Jacek Maciejewski <j...@g...pl> napisał/a:

    > I kicha :) Próbowałem ładować i usuwać te moduły ręcznie, też nic. I

    Po kolei:
    (wszystko jako root)

    Ładujemy potrzebne moduły:

    modprobe i2c-i801
    (zakładając, że sensors-detect takowy zasugerowało)

    modprobe eeprom
    (wymagany przez decode-dimms)

    Szukamy kontrolera i2c:

    i2cdetect -l

    Pokazuje coś opisane jako SMBus adapter?

    Jeśli tak, to:

    i2cdetect nr_cosia.

    Znalazło jakieś urządzenia? To już można:

    decode-dimms

    Krok po kroku napisane w linku, który zapodałem poprzednio.
    Coś poszło nie tak? Na którym etapie? Jaki komunikat?

  • 16. Data: 2014-05-14 14:24:56
    Od: Dominik & Co <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 14.05.2014 Jacek Maciejewski <j...@g...pl> napisał/a:

    > kolejne pytanko - skoro jądro nic nie wie z SPD to jak obsługuje moduł
    > pamięci? Bo przecież jakoś obsługuje...

    Nie jestem specjalistą od kernela, ale pewnie po prostu korzysta z ustawień
    (auto)konfiguracji BIOSu. Dos przecież też nic "nie wie" o SPD, a działa.

  • 17. Data: 2014-05-15 14:06:57
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 14 May 2014 12:19:01 +0000 (UTC), Dominik & Co napisał(a):

> [...]
    >
    > Krok po kroku napisane w linku, który zapodałem poprzednio.
    > Coś poszło nie tak? Na którym etapie? Jaki komunikat?

    Maja13 jacek # modprobe i2c-i801
    Maja13 jacek # modprobe eeprom
    Maja13 jacek # i2cdetect -l
[...]

    Decoding EEPROM: /sys/bus/i2c/drivers/eeprom/14-0050
    Guessing DIMM is in bank 1

    ---=== SPD EEPROM Information ===---
    EEPROM CRC of bytes 0-116 OK (0x6114)
    # of bytes written to SDRAM EEPROM 176
    Total number of bytes in EEPROM 256
    Fundamental Memory type DDR3 SDRAM
    Module Type UDIMM

    ---=== Memory Characteristics ===---
    Fine time base 2.500 ps
    Medium time base 0.125 ns
    Maximum module speed 1333MHz (PC3-10666)
    Size 1024 MB
    Banks x Rows x Columns x Bits 8 x 14 x 10 x 64
    Ranks 1
    SDRAM Device Width 8 bits
    tCL-tRCD-tRP-tRAS 8-8-8-24
    Supported CAS Latencies (tCL) 10T, 9T, 8T, 7T, 6T, 5T

    ---=== Timing Parameters ===---
    Minimum Write Recovery time (tWR) 15.000 ns
    Minimum Row Active to Row Active Delay (tRRD) 6.000 ns
    Minimum Active to Auto-Refresh Delay (tRC) 49.125 ns
    Minimum Recovery Delay (tRFC) 110.000 ns
    Minimum Write to Read CMD Delay (tWTR) 7.500 ns
    Minimum Read to Pre-charge CMD Delay (tRTP) 7.500 ns
    Minimum Four Activate Window Delay (tFAW) 30.000 ns

    ---=== Optional Features ===---
    Operable voltages 1.5V
    RZQ/6 supported? No
    RZQ/7 supported? Yes
    DLL-Off Mode supported? Yes
    Operating temperature range 0-95C
    Refresh Rate in extended temp range 1X
    Auto Self-Refresh? Yes
    On-Die Thermal Sensor readout? No
    Partial Array Self-Refresh? No
    Thermal Sensor Accuracy Not implemented
    SDRAM Device Type Standard Monolithic

    ---=== Physical Characteristics ===---
    Module Height (mm) 30
    Module Thickness (mm) 2 front, 1 back
    Module Width (mm) 133.5
    Module Reference Card A

    ---=== Manufacturer Data ===---
    Module Manufacturer Micron Technology
    DRAM Manufacturer Micron Technology
    Manufacturing Location Code 0x04
    Manufacturing Date 2010-W05
    Assembly Serial Number 0xE83F100C
    Part Number 8JTF12864AZ-1G4F1
    Revision Code 0x4631

    Number of SDRAM DIMMs detected and decoded: 1
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    xxxxxxxxxxxx

    Jak widać, i2cdetect -l nic nie wykrywa ale decode-dimms już coś podaje.
    Poprzednio robiłem błąd polegający na tym że albo był załadowany moduł
    eeprom albo i2c-i801, nigdy jednocześnie :) Choć nie są to informacje o
    jakie mi chodziło. Nie tyle mi chodzi o dane techniczne modulu czy jego
    potencjalne możliwości (które można znaleźć na stronie producenta) ile o
    rzeczywiste w danym momencie parametry pracy.
    A polecenie dmidecode --type memory podaje niestety wciąż:
    Current Speed: Unknown

    --
    Jacek

  • 18. Data: 2014-05-16 09:27:48
    Od: Dominik & Co <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 15.05.2014 Jacek Maciejewski <j...@g...pl> napisał/a:

> [...]
    > potencjalne możliwości (które można znaleźć na stronie producenta) ile o
    > rzeczywiste w danym momencie parametry pracy.

    Jak się pewnie zorientowałeś, czytasz dane, które producent modułu
    RAM zapisał w pamięci EEPROM (SPD) tego modułu. A możliwości
    (zawsze potencjalne ;-) mogą być większe, lub mniejsze. Pewne moduły
    (nawet z tej samej serii) możesz sporo przetaktować (zmniejszyć
    czasy), inne mniej lub wcale. W BIOS ustawiasz albo automatykę
    (by SPD) albo ustawiasz "z palca" i wtedy raczej wiesz, co ustawiłeś ;-)

    ZTCP memtest86 podaje jakieś szczegóły taktowania pamięci,
    ale czy "live" czy dane z SPD- trzeba by poczytać dokumentację.

    Z innych narzędzi na szybko wygooglane takie coś:
    http://sourceforge.net/projects/icspll/

  • 19. Data: 2014-05-16 11:19:44
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 16 May 2014 07:27:48 +0000 (UTC), Dominik & Co napisał(a):

    > Z innych narzędzi na szybko wygooglane takie coś:
    > http://sourceforge.net/projects/icspll/

    Nie bardzo:

    this utility lets you view or set the memory
    timings on Intel's 975X Northbridge. It probably works for 965*
    chipsets, too,

    A ja mam chipset G41. Trochę za daleko :) i wolę nie próbować. Poza tym,
    pokazuje tylko timingi, i brak częstotliwości pracy.
    Dominik, nie chcę cię już wykorzystywać, i tak pomogłeś sporo, dzięki :)
    --
    Jacek