  • 31. Data: 2009-04-28 22:49:12
    Temat: Re: Da się jakoś stwierdzić czy syfki są na matrycy czy obiektywie?
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Mateusz Ludwin:

    > Znajomy ma taki problem, a nie ma innego szkła do sprawdzenia. Da się jakoś
    > rozstrzygnąć czy to problem szkła czy matrycy?

    Dobra, okazało się że w środku obiektywu jest włosek. Czy to sie kwalifikuje
    do wymiany?

  • 32. Data: 2009-04-28 23:41:07
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <g...@t...hamstera.pl>,
    Mateusz Ludwin <n...@s...org> wrote:

    > Rzecze Mateusz Ludwin:

    > Dobra, okazało się że w środku obiektywu jest włosek. Czy to sie kwalifikuje
    > do wymiany?

    A obiektyw na gwarancji?

    TA

  • 33. Data: 2009-04-29 00:36:22
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze T...@s...in.the.world:

    > A obiektyw na gwarancji?

    Tak, kupiony był jakieś dwa tygodnie temu.

  • 34. Data: 2009-04-29 05:48:54
    Od: j...@a...at

    On 29 Apr., 00:13, T...@s...in.the.world wrote:
    > In article
    > <0...@y...go
    oglegroups.com>,

    > A ty znowu swoje.
    > OK
    > Tu masz kilka zdjec. Kilkoma obiektywami robione, ale glownie Tamronem
    > 18-250, ktory ma jeden-dwa pylki na tylnej soczewce:
    >
    > http://www.tinyurl.pl/?THXMjG5V
    >
    > Teraz popatrz na zdjecie 17 nad dziob prawej narty. Obok jest druga
    > podobna plamka.
    > I teraz popatrz na zdjecia 12, 13, 15, 18, 24, 25, 26.
    >
    > TA

    w riposcie jesli przyjdzie mi opchota zamieszcze dwa zdjecia raz z
    zalozona nitka za obiektywem raz bez nitki

    roznic nie zobaczysz.
    zawsze mowilem ze tamron nadaje sie do kosza.
    kup przyzwoity obiektyw to plamek nie zobaczysz nawet na tylnej
    soczewce.

  • 35. Data: 2009-04-29 07:25:11
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Mateusz Ludwin pisze:

    > Nie o takie megaplamy mi chodzi. O "syfki".

    Paproszek 0.5x1mm (na obrazku powyżej) daje dość dokładnie umiejscowioną plamę.
    Mniejszy, owszem, będzie trudno zauważalny, ale wcale nie dlatego,
    że jakoby "rozkłada się i tak na całe pole obrazowe" - bo to po prostu nieprawda.

  • 36. Data: 2009-04-29 07:39:15
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Mateusz Ludwin pisze:

    > A ty zrobiłeś?
    > To o czym piszesz dotyczy przedniej soczewki. To tam każdy punkt
    > przenosi światło dla całego pola obrazowego.

    Nie - czego dowód masz przecież podany. Inaczej paproch nie dałby plamy.

    Albo inaczej - dla maksymalnego otworu przysłony możesz mieć "prawie"
    rację, ale dla małego - nie. Tak jak piszesz, jest zwykle tylko w okolicy
    przysłony. Zastanów się, gdzie jest ona umiejscowiona i dlaczego.

    > Miałem kiedyś syfka na zdjęciach, taka mała nitka. Okazało się że to
    > włosek na tylnej soczewce. Wyglądał dokładnie jak przy zabrudzonej matrycy.

    Przypominacie mi dwóch takich co się kłócą, czy nóż hirurgiczny
    to "skalpel" czy "lancet". Obie sytuacje są możliwe, a która lokalizacja
    zanieczyszczenia jest bardziej widoczna, zależy od konstrukcji
    konkretnego obiektywu. Przecież teoretycznie można wyobrazić sobie obiektyw
    którego tylna soczewka niemal dotyka matrycy - i oczywiście syfek na niej
    będzie mocno widoczny. Na obiektywie z makro od 0cm syfy na przedniej
    będą widoczne również doskonale. Z kolei prosty obiektyw z pojedynczej
    soczewki nie da efektu z żadnej strony.

  • 37. Data: 2009-04-29 08:11:55
    Od: j...@a...at

    On 29 Apr., 09:39, Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
    wrote:

> [...]
    > przysłony. Zastanów się, gdzie jest ona umiejscowiona i dlaczego.

    > Przypominacie mi dwóch takich co się kłócą,

    ja sie nigdy nie kloce ,
    co najwyzej jestem altruistycznie szermierzem prawdy.

    czy nóż hirurgiczny
    > to "skalpel" czy "lancet". Obie sytuacje są możliwe, a która lokalizacja
    > zanieczyszczenia jest bardziej widoczna, zależy od konstrukcji
    > konkretnego obiektywu.

    masz racje to zalezy od obiektywu i nastwien .
    ale generalnie Drobne syfki w obiektywie , czy pecherzyki powietrza w
    soczewkach , ktore nie powinny ale czasami wystepuja nie sa
    identyfikowalne pojedynczo.
    jasne , ze jesli siadzie np mucha na soczewce to na zdjeciu pozostawi
    po sobie plame ( mowi sie przeciez plama po musze :-) )

    tutaj zdjecie:

    http://picasaweb.google.de/fotografie25/DivTesty#533
    0019410153996578

    przez srodek obiektywu 50 mm w poprzek umiescielem pod bagnetem nitke
    krawiecka ciemnoszara.
    przechodzi przez cala szerokosc klatki. zdjecie nieba , mozna na dole
    dopatrzec sie ksiezyca.
    ni huhu. sladu takiej poteznej nitki nie mozna sie dopatrzec.

    Kto chce moze nie wierzyc , ale tak jest.

    Jesli ktos pisze , ze ma wlosek w obiektywie i widzi jego slad na
    zdjeciu , to ja w to tez wierze , tylko to sie ma nijak do tego co
    przeczytalem w ksiazkach i do moich doswiadczen.

    To co moge juz organoleptycznie zauwazyc to na filtrze UV jesli jest
    zapaskudzony jakimis nieco wiekszymi plamkami ( powiedzmy ok 1 mm
    max) przy obiektywie od 20 mm w dol pojedyncze rozmazania / rozmycia ,
    ktore rozmiekczaja obraz.

    XXX

  • 38. Data: 2009-04-29 10:52:58
    Od: j...@a...at

    > Przypominacie mi dwóch takich co się kłócą,

    ja sienigdy ie kloce. jestem altruistycznie szermierzem prawdy.

    tutaj jest zdjecie nieba .
    pod obiektyw poprzez bagnet wlozylem nitke krawiecka
    przebiega na calej szerokosci obrazu mniej wiecej w polowie.
    nie huhu nie moge sie jej dopatrzec,

  • 39. Data: 2009-04-29 11:10:30
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <g...@t...hamstera.pl>,
    Mateusz Ludwin <n...@s...org> wrote:

    > Rzecze T...@s...in.the.world:

    > Tak, kupiony był jakieś dwa tygodnie temu.

    No wlasnie dzis bede w sklepie z moimi plamkami.
    Napisze wieczorem jak mnie potraktowali.

    TA

  • 40. Data: 2009-04-29 17:39:21
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <T...@n...onet.pl>,
    T...@s...in.the.world wrote:

    > No wlasnie dzis bede w sklepie z moimi plamkami.
    > Napisze wieczorem jak mnie potraktowali.

    W moim przypadku - sklep (BTFoto z Al. AL z W-wy) nawet nie wysylal
    obiektywu do dystrybutora, tylko na miejscu usunal - jak sie okazalo -
    paproch (byl po wewetrznej stronie tylnej soczewki). I dobrze, bo
    obawialem sie ze to moze byc pecherzyk w tej soczewce...

    Przy okazji dalem im do przedmuchania aparat, bo kilka paprochow dostalo
    sie pod matowke - na zdjeciach oczywiscie nie wychodzilo, ale irytowalo
    podczas robienia zdjec.
    Ta operacja kosztowala mnie raptem 10zl.

    Generalnie - brawa za szybka i kompetentna obsluge.

    TA