  • 1. Data: 2010-02-08 22:47:02
    Temat: Re: Dysk SSD jako systemowy C:\ - czy to dobry pomysł?
    Od: Lisciasty <l...@g...com>

    On 8 Lut, 17:56, Tomasz Bątor <m...@k...pl> wrote:
    > Nie. Nigdy więcej nie będziesz chciał mieć systemu na HDD.

    Podczepię się na sępa pod dyskusję. Mam problem z decyzją
    co kupić teściowi do kompa biurowego/cadowskiego.
    Moim priorytetem jest cisza, jak również szybka praca
    (ale bez przesady, zdecydowany nacisk na ciszę).
    Myślałem o 2 cichych dyskach w raid0, ale być może
    lepszym rozwiązaniem jest SSD?
    Nie mam bladego pojęcia praktycznego o SSD i trochę
    boję się komuś coś takiego proponować ale może niesłusznie?

    Pzdr.
    L.

  • 2. Data: 2010-02-09 06:37:31
    Od: Tomasz Bątor <m...@k...pl>

    Dnia Mon, 8 Feb 2010 14:47:02 -0800 (PST), Lisciasty napisał(a):

> [...]
    > Nie mam bladego pojęcia praktycznego o SSD i trochę
    > boję się komuś coś takiego proponować ale może niesłusznie?

    Też bym się bał. Połączenie W7 i SSD drugiej generacji (kontrolery Indilinx
    i Intel) powinno być dosyć bezpieczne, ale trzebaby się upewnić, że działa
    TRIM i/lub garbage collecting (co w praktyce oznacza odpowiednio nowy
    firmware dysku)

    Chyba bym jednak zaryzykował.

    t.

    --
    _______ _______ ____ ____ _______ _______
    _\__ __/___\ /___\ _\/ /__\ __)___\ __/_

  • 3. Data: 2010-02-09 08:37:07
    Od: "Latet" <l...@s...pl>

> [...]
    > i Intel) powinno być dosyć bezpieczne, ale trzebaby się upewnić, że działa
    > TRIM i/lub garbage collecting (co w praktyce oznacza odpowiednio nowy

    A jak sie w praktyce objawia brak działąnia TRIM? Nie zwalnia sie miejsce po
    skasowanych plikach, czyli co? Dysk się przepełnia i amen?

    latet

  • 4. Data: 2010-02-09 16:14:39
    Od: Tomasz Bątor <m...@k...pl>

    Dnia Tue, 9 Feb 2010 09:37:07 +0100, Latet napisał(a):

    > A jak sie w praktyce objawia brak działąnia TRIM? Nie zwalnia sie miejsce po
    > skasowanych plikach, czyli co? Dysk się przepełnia i amen?

    Nie przepełnia się, ale wydajność *znacznie* spada. Związane jest to z tym,
    że zapisu można dokonać tylko na pustych komórkach, a samo skasowanie pliku
    usuwa tylko link do danych, nie zaś fizycznie same dane (stąd zresztą
    różnego rodzaju programy recovery, undelete itp). Po jakimś czasie więc
    dysk zapełnia się śmieciami (danymi, do których nie ma żadnego powiązania),
    i żeby coś zapisać kontroler dysku musi najpierw wymazać cały duży blok
    (nie da się wymazać pojedyńczej komórki). W ekstremalnym przypadku proste
    polecenie zapisu powoduje odczyt dużego kawałka danych, wsadzenie ich do
    cache, wymazanie dużego kawałka danych, zapis cache i dopiero zapis tego,
    co chciał zapisać system.

    TRIM jest po to, aby skasowanie pliku spowodowało także fizyczne
    wyczyszczenie miejsca przez ten plik zajmowanego.

    t.

    --