  • 11. Data: 2009-04-25 19:08:34
    Temat: Re: Ekonomiczne obroty silnika
    Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>

    PeJot ( home) <P...@o...pl> napisał(a):

    > Ano sprawdziłem dzisiaj. Płasko, bez wiatru, auto obciążone 4
    > osoby+bagaż. 60 km/h mogę jechać na III, IV i V biegu, na V obrotomierz
    > pokazuje jakieś 1400 1/min, a spalanie ok. 4 l/100 km. Na III
    > obrotomierz pokazuje niecałe 3 k, spalanie coś koło 7 l/100 km. Nie znam
    > krzywej spalania, ale charakterystyka M(n) ma maksimum gdzieś koło 3500
    > 1/min.

    Dzięki za informacje.
    Czy jadąc na 5-tym biegu obserwujesz minimum zużycia paliwa dla jakiejś
    prędkości jazdy?

    WM

  • 12. Data: 2009-04-25 21:43:23
    Od: PH <s...@w...pl>

    WM pisze:

    > Znalazłem ciekawy wykres zużycia paliwa.
    > http://autospeed.com/cms/gallery/article.html?slides
    how=0&a=110216&i=9
    > Dla każdego obciążenia silnika istnieje minimum, przy określonych obrotach.
    > Ponadto widać, że przy większym dociążeniu silnika mamy mniejsze zuż. paliwa.
    > Jest tak aż do osągnięcia pewnej wartości, potem zużycie paliwa rośnie.

    Niestety takie wykresy (na dany silnik) nie są dostępne dla zwykłych
    śmiertelników. Ale widać z tego np. po co jest 6sty bieg:)
    Z innej beczki: w agregatach prądotwórczych typu VSIG korzysta się
    właśnie z takich danych by zminimalizować zużycie paliwa.

    --
    PH

  • 13. Data: 2009-04-26 05:59:58
    Od: "PeJot ( home)" <P...@o...pl>

    WM pisze:

    > Dzięki za informacje.
    > Czy jadąc na 5-tym biegu obserwujesz minimum zużycia paliwa dla jakiejś
    > prędkości jazdy?

    Za kierownicą jest tyle roboty, że nie ma czasu aby *ciągle* gapić się
    we wskazania komputera w temacie spalania.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 14. Data: 2009-04-26 06:03:39
    Od: "PeJot ( home)" <P...@o...pl>

    PH pisze:

    > Niestety takie wykresy (na dany silnik) nie są dostępne dla zwykłych
    > śmiertelników. Ale widać z tego np. po co jest 6sty bieg:)

    A z dostępnych charakterystyk M(n) nic nie da się odczytać ? Czy minimum
    zużycia paliwa nie jest zbliżone do maksimum momentu ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 15. Data: 2009-04-26 08:04:24
    Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>

    PeJot ( home) <P...@o...pl> napisał(a):

    > A z dostępnych charakterystyk M(n) nic nie da się odczytać ? Czy minimum
    > zużycia paliwa nie jest zbliżone do maksimum momentu ?

    www.ptnss.pl/images/ss2004-02/Numer-2004-02-all-low-
    res.pdf
    Na stronie 53 na rys.5 jest charakterystyka uniwersalna silnika
    z naniesionymi przebiegami oporów ruchu przy jeździe na III,IV i V biegu.

    Na III biegu minimum zużycia paliwa ok.500g/(kW*s) jest przy 560 rad/s
    Na IV biegu minimum zużycia paliwa ok.320g/(kW*s) jest przy 570 rad/s
    Na V biegu minimum zużycia paliwa ok.280g/(kW*s) jest przy 470 rad/s

    Słaba rozdzielczość wykresów, dlatego trudno było odczytać ze 100%
    dokładnością.
    Używają tego samego oznaczenia Ge na różne wielkości, czym mnie skubańce
    wprowadzili w błąd bo w tabeli 1 jest co innego niż na rys.6.

    WM

  • 16. Data: 2009-04-26 10:38:47
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 24 Apr 2009 15:24:55 +0000 (UTC), WM wrote:
    >Patrzę na charakterystykę zewnętrzną silnika benzynowego
    >i widzę, że minimalne jednostkowe zużycie paliwa jest
    >przy określonych obrotach np przy: 3000obr/min.
    >Czy to oznacza, że przy dowolnej prędkości jazdy,
    >trzeba tak dobrać bieg, aby mieć te obroty (3000obr/min)?

    >Ekonomiczna prędkość jazdy, jak piszą fachowcy, wynosi około 90km/godz.
    >Są tacy, którzy nie redukują biegu przy prędkości jazdy 50km/godz,
    >nadal jadąc na najwyższym.
    >Czy słusznie?

    Moze to pomoze
    http://www081.thinkquest.dk/physics1.htm

    Wez jeszcze pod uwage ze to tylko sprawnosc silnika [tego jednego].
    Opory ruchu rosna wraz z predkoscia.

    J.

  • 17. Data: 2009-04-26 11:42:25
    Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Moze to pomoze
    > http://www081.thinkquest.dk/physics1.htm

    Tam jest charakterystyka uniwersalna silnika, o której już wspominałem.

    > Wez jeszcze pod uwage ze to tylko sprawnosc silnika [tego jednego].
    > Opory ruchu rosna wraz z predkoscia.

    Pojazd jadąc w ustabilizowanych warunkach ze stałą prędkością potrzebuje
    stałej mocy.

    Krzywe stałej mocy są hiperbolami w układzie /moment ,obroty/ bo:
    M(n)=A*N1 / n ; gdzie: A to stała z przeliczenia jednostek

    Twój wykres zawiera jedną krzywą stałej mocy = 13kW (~100km/h) ,
    która nie przechodzi przez minimum zużycia paliwa.
    Ktoś dorysował słabo ołówkiem krzywą (wyższej) stałej mocy,
    która przechodzi przez obszar minimum.
    Ta ołówkowa krzywa (wyższej) stałej mocy odpowiada prędkości jazdy z jakąś
    stałą wyższą prędkością niż 100km/h.
    To jednak nie wystarczy aby trafić w dołek minimum zuzycia paliwa,
    trzeba obrotów ok. 3000rpm , co wymaga odpowiedniego przełożenia.

    WM

  • 18. Data: 2009-04-27 08:34:49
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 26 Apr 2009 11:42:25 +0000 (UTC), WM wrote:

> [...]

    >która przechodzi przez obszar minimum.
    >Ta ołówkowa krzywa (wyższej) stałej mocy odpowiada prędkości jazdy z jakąś

    Tylko wez pod uwage ze zeby jechac 150 potrzeba znacznie wiekszej mocy
    niz zeby jechac 100. I cala ekonomie diabli biora, chyba ze czas tez
    kosztuje.

    J.

  • 19. Data: 2009-04-27 08:38:10
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 27 Apr 2009 10:34:49 +0200, J.F. wrote:

    >Tylko wez pod uwage ze zeby jechac 150 potrzeba znacznie wiekszej mocy
    >niz zeby jechac 100. I cala ekonomie diabli biora, chyba ze czas tez
    >kosztuje.

    No i zapomnialem o jeszcze jednym wniosku: jak widac jadac 100km/h,
    lepiej jechac z obrotami rzedu 1500 niz 3000.

    [o ile jest sie pewnym ze nie wykonczymy silnika wczesniej, bo niskie
    obroty i duze obciazenia tez mu szkodza].

    J.

  • 20. Data: 2009-04-27 09:25:41
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> writes:

    > No i zapomnialem o jeszcze jednym wniosku: jak widac jadac 100km/h,
    > lepiej jechac z obrotami rzedu 1500 niz 3000.

    No to chyba jest znana od dawna prawda stosujaca sie w duzym zakresie
    szybkosci - przy danej konkretnej szybkosci najmniej sie spali
    wrzucajac najwyzszy bieg jaki sie da.

    > [o ile jest sie pewnym ze nie wykonczymy silnika wczesniej, bo niskie
    > obroty i duze obciazenia tez mu szkodza].

    I przyspieszenia zadne, i w ogole. Dlatego zuzycie paliwa nie jest
    jedynym kryterium...

    MJ