  • 11. Data: 2010-11-29 10:01:20
    Temat: Re: Histereza regulatora CO
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    W dniu 2010-11-29 10:52, Mario pisze:

    > To do tej pory miałeś w ciepłym pomieszczeniu zawór termostatyczny i
    > czujnik regulatora? Nie powinno tak być.

    Oczywiście w pomieszczeniu ze sterownikiem zaworu termostatycznego nie ma.

    > Albo strumień powietrza z chłodniejszego pokuoju. Rozrzuty masz podobno
    > 2-3 stopnie. Ja bym dał histerezę 0,5C.

    O ile będę wymieniał sterownik.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 12. Data: 2010-11-29 10:06:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > Można, wkładką zaworową. Normalnie w instalacjach jednorurowych się tego
    > nie używa. Co nie znaczy że nie działa.

    Czy coś stoi na przeszkodzie, by użyć tego nienormalnie?

    > Mimo to sterownik z jego czujnikiem trzeba przenieść do zimniejszych
    > pomieszczeń.

    A co z tymi mniej zimnymi? Będą przegrzewane? Jak się to wyreguluje,
    to nie powinno już byc zimniejszych i cieplejszych.

    Pozostaje jednak problem tytułowej histerezy. Ogrzewane pomieszczenie,
    to układ całkujący, złożony z termicznej rezystancji przegrody budowlanej
    i pojemności cieplnej. Związana z tym stała czasowa może być różna dla
    różnych pomieszczeń. Jeśli nawet bilans energetyczny będzie wszędzie
    zrównoważony (grzejnik dostarcza tyle energii, ile ucieka przez ściany),
    to komfort cieplny niekoniecznie będzie zapewniony w całym mieszkaniu.
    Jeśli pomiar będzie robiony w pomieszczeniu o dużej stałej czasowej (np.
    przedpokój wewnątrz budynku, to pomieszczenia o mniejszej stałej czasowej
    (np. narożny pokój mocniej ogrzewany dla skompensowania strat) będą miały
    zwielokrotnioną różnicę temperatur wynikającą z histerezy termostatu.

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2010-11-29 10:20:55
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    > Czy coś stoi na przeszkodzie, by użyć tego nienormalnie?

    Nie. Ale to mi raczej nie załatwi temperatury w pomieszczeniach, które
    się szybciej wychładzają.

    > A co z tymi mniej zimnymi? Będą przegrzewane?

    Od tego są zawory termostatyczne.

    > Jak się to wyreguluje,
    > to nie powinno już byc zimniejszych i cieplejszych.

    Problem w tym, że daje się to wyregulować w określonych warunkach
    zewnętrznych. Miałem CO wyregulowane do zeszłej zimy, tymczasem sąsiad
    się wyprowadził. Do tego budynek jest narażony na silne wiatry z
    określonego kierunku i wtedy cała regulacja jest OKDR, chyba że znowu
    zaakceptujemy że w tych pomieszczeniach jest 1 stopień niżej.

> [...]
    > (np. narożny pokój mocniej ogrzewany dla skompensowania strat) będą miały
    > zwielokrotnioną różnicę temperatur wynikającą z histerezy termostatu.

    Termostat miałby być montowany w pomieszczeniu mieszkalnym. Sąsiedzi
    ZTCMW mają termostaty w korytarzach i jakoś tak często narzekają na
    rachunki za gaz.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 14. Data: 2010-11-29 11:44:56
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-11-29 11:20, PeJot pisze:

> [...]
    >
    > Termostat miałby być montowany w pomieszczeniu mieszkalnym. Sąsiedzi
    > ZTCMW mają termostaty w korytarzach i jakoś tak często narzekają na

    Każdy narzeka na za duże rachunki. W mieszkaniu masz około 22 stopni. Na
    dworze w zimie masz średnio miedzy -2 a -5. Różnica temperatur to około
    25 stopni. Małe szanse żeby poza łazienką mieć pomieszczenia przegrzane
    stale np do 25 stopni. Czyli raczej różnica temperatur nie zwiększy się
    więcej niż niecałe 10% (z 25 do 28C). Utrata ciepła jest przez
    przewodnictwo o liniowym charakterze więc moc zużyta też wzrośnie o
    najwyżej 10% (na skutek kiepskiej stabilizacji temperatury i
    przegrzewania). Tak samo wzrosną opłaty. Przy 200zł/mc to będzie 20 zł.
    Nie wiem jak to można wychwycić i powiązać przyczynowo z przegrzaniem
    spowodowanym złą regulacją.

    MD

  • 15. Data: 2010-11-29 11:56:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > Nie. Ale to mi raczej nie załatwi temperatury w pomieszczeniach,
    > które się szybciej wychładzają.

    No właśnie: szybciej. Ta szybkość (związana z pojemnością cieplną)
    ma tu podstawowe znaczenie.

    > Od tego są zawory termostatyczne.

    Zawory termostatyczne są od stabilizowania temperatury w pokoju,
    i termostat sterujący piecem jest od tego samego. Są dwie szkoły
    termoregulacji -- fale^Wcentralna i lokalna. Nie jest chyba dobrze
    mieszać jedną i drugą. Bo właściwie czemu nie zastosować zaworów
    termostatycznych wszędzie, a w piecu nie zostawić tylko termostatu
    wodnego? Jak będzie za ciepło, to sie wszystkie zawory zamkną,
    a piec mając do podgrzania tylko wodę w rurach wyłączy sie natychmiast.

> [...]
    > określonego kierunku i wtedy cała regulacja jest OKDR, chyba że znowu
    > zaakceptujemy że w tych pomieszczeniach jest 1 stopień niżej.

    Może faktycznie akurat to mieszkanie słabo nadaje się do centralnej
    regulacji. Ale tam, gdzie izolacja jest na tyle dobra, że wiatry nie
    mają wielkiego wpływu na temperaturę, zawory termostatyczne nie
    są wcale lepsze od zwykłych. Jednymi i drugimi da się wyregulować
    równomierną temperaturę.

    > Termostat miałby być montowany w pomieszczeniu mieszkalnym. Sąsiedzi
    > ZTCMW mają termostaty w korytarzach i jakoś tak często narzekają na
    > rachunki za gaz.

    No to całkiem do bani. Szkoda, że im w szafie tego nie zamontowali.
    Teoretycznie jest tak, że najlepiej można stabilizować temperaturę
    w mieszkaniu według wskazań termometru za oknem.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2010-11-29 11:56:57
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    W dniu 2010-11-29 12:44, Mario pisze:
> [...]
    /.../

    > Nie wiem jak to można wychwycić i powiązać przyczynowo z przegrzaniem
    > spowodowanym złą regulacją.

    Sprawa jest prosta. Termostat w korytarzu, a we wszystkich
    pomieszczeniach głowice termostatyczne. To nie ma prawa działać. W
    krańcowym przypadku głowice dawno poodcinały grzejniki w nagrzanych
    pomieszczeniach. Tymczasem termostat w korytarzu nadal trzyma kocioł
    załączony.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 17. Data: 2010-11-29 11:57:17
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 Nov 2010 08:03:08 +0100, PeJot wrote:

    > stopnie. W pomieszczeniach, które mają 2 ściany na zewnątrz zbyt szybko
    > spada temperatura. Kombinuję w kierunku umieszczenia sterownika właśnie
    > w tych pomieszczeniach.

    Na mój chłopski łeb to dobrze kombinujesz.
    Regulator powinien siedzieć w pomieszczeniu z najmniejszą stałą czasową.

    > Pytanie: co daje właściwie histereza ? 0.25
    > stopnia ?

    prawdopodobnie nic, dopóki nie masz systemu z małą bezwładnością
    grzejników, dobrą cyrkulacją powietrza itd.

    Marek

  • 18. Data: 2010-11-29 12:03:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

> [...]
    > krańcowym przypadku głowice dawno poodcinały grzejniki w nagrzanych
    > pomieszczeniach. Tymczasem termostat w korytarzu nadal trzyma kocioł

    I ten kocioł nie eksploduje?

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2010-11-29 12:07:49
    Od: PeJot <P...@0...pl>

> [...]
    > wodnego? Jak będzie za ciepło, to sie wszystkie zawory zamkną,
    > a piec mając do podgrzania tylko wodę w rurach wyłączy sie natychmiast.

    Nie mam takiej opcji w trybie automatycznym. Ręcznie, to i owszem, np.
    na przedwiośniu obniżam maksymalną temperaturę na kotle.

    > Może faktycznie akurat to mieszkanie słabo nadaje się do centralnej
    > regulacji.

    Wszystko było w miarę OK do ostatniej zimy, dopóki sąsiedzi grzali. Wąż
    w kieszeni podpowiada mi, że przecież wcześniej czy później ktoś tam
    będzie mieszkał. Czyli najlepiej bez inwestycji, tylko kombinować z
    użyciem tego co jest.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 20. Data: 2010-11-29 12:09:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl> napisał w

    > I ten kocioł nie eksploduje?

    Jest takie ryzyko, oczywiscie nie musi kociol, na pewno jest zawor
    bezpieczenstwa itp.

    Jesli jednak sterownik ma dodatkowo pomiar temperatury wody na
    piecu, to moze nawet nie bedzie problemu.

    J.