  • 161. Data: 2020-01-21 06:39:58
    Temat: Re: Idą promocje
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-01-20 o 15:57, p...@g...com pisze:

    > Energię można magazynować mechanicznie, pod czy nad ziemią. A moc zależna jest
    tylko od tego ile betonu obciążeń jesteś w stanie wyprodukować. Patrząc na nowe
    stadiony... sporo. Tylko jakoś się takich "akumulatorów" nie buduje. Mimo iż potrafią
    latami utrzymywać energię wiele metrów nad ziemią ;)

    Bo to kosztuje.
    Elektrownia słoneczna z odpowiednio dużą szytowo-pompową jest sporo
    droższa od klasycznej węglowej.
    W dodatku my potrzebujemy też elektrowni na równinach których mamy
    jednak sporo więcej niż gór. A tam szczytowo-pompowych nie ma
    jak zbudować.

    Pozdrawiam

  • 162. Data: 2020-01-21 06:49:00
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-01-20 o 18:34, J.F. pisze:

    > Hm, nie ma tych elektrycznych obecnie ?
    > Za to zamkneli "wielkie piece". One byly na wegiel.

    Prawie wszystkie zamknęli.
    Rok temu wygaszali hutę w Krakowie.
    Właściciel już i tak zagraniczny.

    > Elektryczne to chyba do stali gatunkowych.
    > Tudziez widzialem w odlewni ... malej.
    >
    > Tak czy inaczej - szczyt dzienny mniejszy niz wieczorny.
    > Zlikwidowalismy piece hutnicze, nastawialismy kuchni elektrycznych :-)

    NIE ma przemysłu to i nie ma zużycia.
    Lampki biurkowe, komputery i maszynki do gotowania wody w biurach
    tyle nie zużyją ile brał nieistniejący już przemysł.

    Pozdrawiam

  • 163. Data: 2020-01-21 07:39:11
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    >Też nieprawda.
    Bo zwiększasz koszty klasycznych elektrowni które aby się
    utrzymać będą musiały za te pozostałe 16 godzin brać kasy tyle
    co dotychczas za 24.

    Nic takiego nie ma miejsca. To, ze elektrownia np. gazowa wlaczy sie na godzine
    dziennie nie znaczy, cena bedzie 24x taka jak dobowa. Czesc elektrowni nie dziala
    praktycznie wcale - sprzedaja kontrakty finansowe i uruchomia sie tylko jesli spot
    mialby byc wyzszy niz cena kontraktu. Poszukaj 'cap contract, peaker' w google.
    Pomijajac, ze calkiem zignorowales elestycznosc popytu. Jesli ktos chcialby wszystkie
    koszty wrzucic w jedna godzine dzialania to odbiorcy moglo by sie bardziej oplacic
    zakontraktowanie przerwy odbioru pradu czy budowa malej baterii. A juz na koniec,
    ceny sa ustalane na podstawie krancowej oferty, mozesz sobie zarzadac i $1000000 za
    MWh - tyle, ze uruchomia sie inne elektrownie a Ty zostaniesz z niczym. Taka sztuczka
    moglaby sie udac tylko jesli nie mialbys zadnej nadwyzki produkcyjnej czy polaczenia
    z sasiadami.

    > tanie osiem godzin z OZE. W sumie wychodzi drożej.
    Chcesz nam wmówić że drożej = taniej?

    Nic Ci nie chce "wmawiac", nie mam takiej potrzeby

  • 164. Data: 2020-01-21 10:07:06
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-01-21 o 07:39, Iguan_007 pisze:

> [...]
    mialby byc wyzszy niz cena kontraktu. Poszukaj 'cap contract, peaker' w google.

    Nikt rozsądny nie wyłączy elektrowni na godziną. Nawet na osiem jest
    to ne bardzo opłacalne. Można co najwyżej zmniejszyć uzyskiwana moc.
    A jakis procent a nie całkowiecie.

> [...]
    Taka sztuczka moglaby sie udac tylko jesli nie mialbys zadnej nadwyzki produkcyjnej

    U nas nie ma takiej możliwości.
    A jak występujesz jako duża firma to musisz wcześniej zadeklarować
    ile mocy weźmiesz. I jak weźmiesz mniej to płacisz za pobór deklarowany.

    > Chcesz nam wmówić że drożej = taniej?
    >
    > Nic Ci nie chce "wmawiac", nie mam takiej potrzeby

    Dlaczego to robisz skoro nie masz takiej potrzeby?

    Pozdrawiam

  • 165. Data: 2020-01-21 10:51:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Iguan_007" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    >W Australijskim Qeensland (gdzie boom na OZE, glownie solar, jest
    >ogromny), srednia cena za energie w 2017 wyniosla $102/MWh, w 2019
    >ponizej $72/MWh a teraz kontrakty futures na gieldzie na rok 2021
    >mozna juz kupic za $55.20/MWh.

    Rozumiem ze to cena za energie w dzien, a na noc kontrakty wieksze ?

    >https://www.forbes.com/sites/energyinnovation/2018/
    12/03/plunging-prices-mean-building-new-renewable-en
    ergy-is-cheaper-than-running-existing-coal/#2d52e549
    31f3
    >https://www.aemc.gov.au/news-centre/economists-corn
    er/glimpses-new-market-dynamic-queensland

    J.

  • 166. Data: 2020-01-21 11:02:57
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    JF,

    >Rozumiem ze to cena za energie w dzien, a na noc kontrakty wieksze ?

    Nie, to cena roczna. Przyladowo ten kupujac ten kontrakt na 2021 za $50 zapewniasz
    sobie taka sama cene na rok. To kontrakt futures indeksowany cena spot czyli jesli na
    koniec roku sredni spot wyniesie $51 to sprzedajacy zaplaci Ci $1

  • 167. Data: 2020-01-21 18:33:07
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2020-01-21 o 06:39, RadoslawF pisze:
    > W dodatku my potrzebujemy też elektrowni na równinach których mamy
    > jednak sporo więcej niż gór. A tam szczytowo-pompowych nie ma
    > jak zbudować.

    Przesadzasz. Elektrownia szczytowo pompowa jest w Żarnowcu - prawie nad
    samym morzem. Góry nie są potrzebne. Różnica poziomów tu to trochę ponad
    30 metrów.

    --
    MN

  • 168. Data: 2020-01-21 18:39:42
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2020-01-20 o 14:07, Kris pisze:

    > A głupie Niemce elektrownie węglową własnie uruchamiają;)

    > A całkiem przypadkowo tam gdzie zwiększa się udział OZE to ludziom rachunki za prąd
    wzrastają;)

    Weź Kris już przestań. Iguan 50 razy napisał, że prąd z OZE jest tańszy;
    napisał, że siedzi w tej branży. A Ty cały czas swoje.

    Miej choć trochę otwarty umysł. Sytuacja z OZE jest dynamiczna. 5 lat
    temu było inaczej niż jest teraz, za 5 lat będzie jeszcze inaczej.

    A ten w kółko powtarzany argument, że 'Niemce' budują elektrownie
    'nie-OZE' - ano budują, bo samo OZE przecież nie wystarczy. Z tym każdy
    się zgadza.

    --
    MN

  • 169. Data: 2020-01-21 18:51:29
    Od: Przemek Jedrzejczak <p...@g...com>

    To nie Niemcy. Prywatny fiński inwestor pod parasolem Putina. Niemcy chcieli wypłacić
    im odszkodowanie ale odrzucono propozycje.

  • 170. Data: 2020-01-21 18:52:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
    W dniu 2020-01-20 o 14:07, Kris pisze:
    > W dniu poniedziałek, 20 stycznia 2020 13:59:15 UTC+1 użytkownik
    > Iguan_007 napisał:
    [...]
    >Weź Kris już przestań. Iguan 50 razy napisał, że prąd z OZE jest
    >tańszy; napisał, że siedzi w tej branży. A Ty cały czas swoje.

    Z tym, ze on siedzi w Australii. Pogoda troche inna.

    No i prad z OZE moze i tanszy ... ale klientowi potanialo, czy
    podrozalo ?
    Bo utrzymanie rezerwy pewnie coraz drozsze sie robi ... chyba, ze
    Tesla da rade.

> [...]

    >A ten w kółko powtarzany argument, że 'Niemce' budują elektrownie
    >'nie-OZE' - ano budują, bo samo OZE przecież nie wystarczy. Z tym

    Kazdy to nie, skoro nawet Niemcy mowia o gospodarce bez wegla :-)

    Zreszta trudno sie z tym mowieniem nie zgodzic - kiedys wykopiemy
    wiekszosc wegla i zostanie nam gospodarka bez wegla :-)

    A tak swoja droga ... Niemcy przeciez elektrownie mieli. Teraz doszly
    im OZE ... i co - zwyklych elektrowni brakuje ?

    J.