    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak interpretować jasność obiektywu?
    Date: Wed, 09 Jan 2013 13:52:18 +0100

    W dniu 2013-01-08 23:42, mt pisze:

    > Bo odcinasz część światła dochodzącego do układu optycznego.

    Ok, nie pasuje Ci miejsce tłumienia światła więc przenieśmy je do
    wewnątrz obiektywu jak to wcześniej poczyniłem. Teraz układ optyczny sam
    sobie odcina część światła gdy soczewka będzie mniej przejrzysta bo
    użyto gorszego materiału. A może zakłada się, że szkło nie potrafi
    ograniczać ilości światła i wszystkie obiektywy o tej samej średnicy i
    ogniskowej zawsze przepuszczą taką samą ilość światła niezależnie od
    użytych materiałów i w związku z tym zawsze będą oznaczane tym samym f?

    > Ano tu, że nie rozumiesz, że założenie filtra niejako zmienia, z punktu
    > widzenia układu obiektyw-matryca, oświetlenie sceny. Jeżeli robisz
    > zdjęcie w pokoju i zasłonisz żaluzje w oknach, które odetną 2 EV, to z
    > obiektywu 2.8 robi Ci się 5.6? No zlituj się.

    No dobrze, rozumiem Twoje intencje, ale Ty moich raczej nie. Może
    jeszcze inaczej opiszę to samo. Popatrz na zagadnienie w drugą stronę. Z
    tego wynika, że 2.8 na obiektywie nie mówi nic o tym jakie tłumienie
    wnosi szkło obiektywu. Obiektyw, który jest ledwo przejrzysty też będzie
    miał 2.8 bo liczy się wyłącznie średnica i ogniskowa to wyliczenia jego
    jasności. Czyli 2.8 może oznaczać zarówno obiektyw o dużej jak i
    tragicznej przepuszczalności światła. Dlaczego tak jednak nie jest?