    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Sat, 9 May 2020 14:02:39 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Jak się rekrutuje programistów na niszowe stanowiska?
    From: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > W klasycznych przypadkach przebiega to standardowo:

    Jest cała masa opracowań pokazujących, że to "standardowo" jest do bani.

    > Jak jednak ma się sprawa z bardzo niszowymi stanowiskami?
    > Chodzi mi o przypadek, gdy umiejętności potrzebne do pracy
    > są niemożliwe do zdobycia poza firmą, do której kandydat
    > aplikuje. Czego wtedy wymaga się od takich ludzi?

    Oczywiście tego, żeby umieli się nauczyć.

    > Co muszą mieć w CV, żeby w ogóle zostali wzięci pod uwagę?

    Coś, co przekona pracodawcę, że umie się uczyć. No i powiedzmy, że jeśli stanowisko
    jednak jest jakoś związane z programowaniem, to fajnie, jakby z CV wynikało, że
    kandydat umie programować.

    Prawdziwy problem jest gdzie indziej. Skoro już z góry zakładasz, że na jakimś
    stanowisku wiedzę można zdobyć tylko na tym stanowisku, to jednocześnie powinieneś
    zauważyć, że taka wiedza jest "nietransferowalna" poza to stanowisko. Tych zjawisk
    nie da się rozdzielić, one są z natury zawsze razem.
    Dla pracodawcy oznacza to, że trudno znaleźć kandydata, który od razu to umie.
    Ale dla kandydata oznacza to, że po dłuższym czasie pracy na tym stanowisku, nie
    będzie mógł znaleźć pracy gdzie indziej. Bo czym się pochwali "na mieście"? Że umie
    robić coś, czego nikt nie potrzebuje robić? Kandydaci omijają nisze właśnie przez to,
    że nie da się zaplanować kariery na dwa ruchy do przodu.

    Więc wracając na punkt widzenia rekrutującego, trzeba znaleźć kandydata nie tylko
    takiego, który umie się nauczyć, ale też takiego, który potencjalnie będzie chciał
    grać na długim dystansie. Czyli dokładamy wymaganie predyspozycji psychicznych - to
    nie może być cwaniak skaczący z kwiatka na kwiatek tylko dlatego, że mu jakiś
    headhunter zaproponował darmowe kanapki w biurze albo dodatkowy karnet na siłkę
    (wiem, zamknięte teraz). Również z tego powodu, że inwestycja w jego niszową wiedzę,
    trwająca potencjalnie ileś miesięcy, musi się kiedyś zwrócić.
    Czyli szukasz kandydata stabilnego psychicznie. Najlepiej takiego, który etap
    "wyszumienia" ma już za sobą. Albo tego etapu nie potrzebuje, bo takie jednostki też
    bywają.

    > Z marszu
    > przychodzą mi do głowy dwa tego typu stanowiska:
    >
    > - programista mikrokodu procesora
    [...]
    > - programista piszący BIOS
    [...]

    Dorzuć branże regulowane, typu lotnictwo, pociągi, jakaś medycyna albo samochody,
    itd. I oczywiście ekosystemy o charakterze antykwaryjnym typu system bankowy w COBOLu
    albo PL/1. No i stanowiska typu "ściśle tajne".