  • 11. Data: 2023-06-29 21:10:36
    Temat: Re: Jaki przełącznik KVM?
    Od: pytający <r...@p...fm>

    czwartek, 29 czerwca 2023 o 20:10:39 UTC+2 Zbych napisał(a):
> [...]
    laptopem i Rapsberry Pi 4? Myszka i klawiatura na USB a monitor na HDMI.

    Dziękuję wszystkim za odpowiedź.

    > Pomyśl czy nie prościej jest:
    > 1. podłączyć się do RPi przez ssh i pracować na konsoli
    To już zastosowałem ale nie widać pulpitu RPi.

    > 2. przetunelować X-y z raspberry na swój komputer i na nim wyświetlać
    > okna aplikacji.
    Czy mógłbyś podać więcej szczegółów jak to zrobić?

    > 3. wyświetlać pulpit z raspberry przez VNC
    Znam VNC, ale czy aby użyć VNC to nie muszę serwera VNC zainstalować na RPi?

  • 12. Data: 2023-06-29 21:15:01
    Od: pytający <r...@p...fm>

    czwartek, 29 czerwca 2023 o 10:07:02 UTC+2 Adam napisał(a):

    laptopem i Rapsberry Pi 4? Myszka i klawiatura na USB a monitor na HDMI.

    cudo wykoncypował i wyprodukował. No i że działa.

    > O czym Ty piszesz? Z muzeum się urwałeś? ;)
    > KVM to przełącznik źródeł (a czasami wyjść) monitora, klawiatury i myszy.
    > A czy mysz RS232, PS2 czy USB to kwestia gniazd i elektroniki.
    > Analogicznie klawiatura też może być DIN/PS2/USB.
    > Video VGA/DP/HDMI itd.
    > Sporo modeli ma także tor dla audio.
    >
    > Jest tego na rynku dużo, od małych 2-wejściowych z kablami na stałe do
    > dużych serwerowych 19".
    >
    > Przykłady:
    > Manhattan 153522
    > Spacetronik SPH-KVM21
    >
    > Ja nic tutaj nie pomogę, bo używam trochę większych.
> [...]

    Znalazłem jeszcze UNITEK 307A, ale poniżej 250 zł nie ma nic sensownego co ma szanse
    działać. Trochę drogo według mnie.

  • 13. Data: 2023-06-29 21:38:33
    Od: Zbych <z...@n...org>

    heby wrote on 29.06.2023 21:06:

    > To znowu powodue inne problemy. Przykładowo RDP potrafi lekko zmniejszyć
    > jakosć połączenia i rozmazać ekran aby zachować responsywność. W
    > przypadku Xów nie ma mowy o usunięciu jakiś poleceń, bo się cos nie
    > narysuje. Jak pracuje na zdalnych Xach z daleka (ocean) to pracować się
    > nie da. A na RDP da.

    Ok, rozumiem pierwszą cześć. Nie rozumiem tylko po co ktoś miałby
    pracować zdalnie przez RDP na raspberry.

  • 14. Data: 2023-06-29 21:42:20
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 29/06/2023 21:38, Zbych wrote:
    > Ok, rozumiem pierwszą cześć. Nie rozumiem tylko po co ktoś miałby
    > pracować zdalnie przez RDP na raspberry.

    Bo to wygodniejsze, niż przez Xy, VNC i inne wynalazki.

    MS zrobił niewiele dobrych rzeczy w swoim OSie, ale akurat RDP jest ok.

  • 15. Data: 2023-06-29 21:48:35
    Od: Zbych <z...@n...org>

    pytający wrote on 29.06.2023 21:10:

    > Dziękuję wszystkim za odpowiedź.

    > To już zastosowałem ale nie widać pulpitu RPi.

    Pytanie czy to jest w ogóle potrzebne?

    > Czy mógłbyś podać więcej szczegółów jak to zrobić?

    Instrukcja z obrazkami:
    https://techsphinx.com/raspberry-pi/enable-x11-forwa
    rding-on-raspberry-pi/

    > Znam VNC, ale czy aby użyć VNC to nie muszę serwera VNC zainstalować
    > na RPi?

    https://www.pitunnel.com/doc/access-vnc-remote-deskt
    op-raspberry-pi-over-internet

  • 16. Data: 2023-06-29 21:50:22
    Od: Zbych <z...@n...org>

    heby wrote on 29.06.2023 21:42:

    > Bo to wygodniejsze, niż przez Xy, VNC i inne wynalazki.
    >
    > MS zrobił niewiele dobrych rzeczy w swoim OSie, ale akurat RDP jest ok.

    Ale po co w ogóle pracować na graficznym pulpicie na czymś tak marnym
    jak RPi? Pachnie jakimś masochizmem.

  • 17. Data: 2023-06-29 22:37:02
    Od: pytający <r...@p...fm>

    czwartek, 29 czerwca 2023 o 21:48:37 UTC+2 Zbych napisał(a):

    > Pytanie czy to jest w ogóle potrzebne?
> [...]

    Odpaliłem VNC i malina działa zdalnie.
    Dzięki.

  • 18. Data: 2023-06-29 22:37:23
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 29/06/2023 21:50, Zbych wrote:
    > Ale po co w ogóle pracować na graficznym pulpicie na czymś tak marnym
    > jak RPi? Pachnie jakimś masochizmem.

    Dam Ci prosty przykład:

    Kilka tygodni temu miałem RPi podpięte pod magistralę modbus.

    Nie mam pojęcia o wielu aspektach komunikacji między urządzeniami, nawet
    nie wiem czy to modbus, miejsce gdzie to wpięte to strych z temperaturą
    ~40C, a WireSharka przydało by się odpalić, a po jakimś czasie nawet
    jakies środowisko programistyczne aby rozkminiać głebiej protokół. Można
    używać konsoli i vi, ale naprawdę sa lepsze alternawtywy od tego
    pistoleciku na wodę.

    Ostatnio w swoim Pi4 wymieniłem RAM z 1 na 8GB. Kosz 80zł i trochę
    zaplecza sprzętowego. Już nie mam głodu pamięci, Ubuntu wstaje i działa
    bez problemu, da sie pracować całkiem do rzeczy. Ogólnie Pi(4) nie jest
    takie najgorsze, tylko ludzie pokupili 1/2GB RAMu a to ledwo starcza na
    podniesienie malutkich OSów, Ubuntu poza zasięgiem.

    W takich sytuacjach, gdzie chcesz mieć coś remote, do testów, Pi się
    sprawdził i sprawdza nadal.

    Tylko że brak RDP z dynamiczną rozdzielczością powodue u mnie odruch
    wyrzucania za okno. Tylko to nie wina Pi. To wina chaosu i braku śladu
    sterowania rozwojem tego bałaganu o nazwie "okienka w Linuxie" gdzie
    nawet najbardziej podstawowe rzeczy są niedorobione i wszyscy mają to w d...

  • 19. Data: 2023-06-29 23:00:10
    Od: Zbych <z...@n...org>

    heby wrote on 29.06.2023 22:37:

> [...]
    > jakies środowisko programistyczne aby rozkminiać głebiej protokół. Można
    > używać konsoli i vi, ale naprawdę sa lepsze alternawtywy od tego

    Pewnie można by to ogarnąć na kilka innych sposobów, począwszy od
    rejestracji ruchu przez RPi do pliku i analizy offline na własnym
    kompie, poprzez tunelowanie tego ruchu na własnym komputer do analizy, a
    skończywszy na użyciu poważniejszego sprzętu, żeby nie walczyć z
    zamulającym GUI RPi.

> [...]
    > takie najgorsze, tylko ludzie pokupili 1/2GB RAMu a to ledwo starcza na
    > podniesienie malutkich OSów, Ubuntu poza zasięgiem.

    Dobrze, że nie wiedziałem że się nie da :-), bo ja mam na raspberry
    akurat ubuntu i zajętość pamięci jest poniżej 1GB (już po uruchomieniu
    potrzebnych mi serwisów i aplikacji GUI).

  • 20. Data: 2023-06-30 09:13:41
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 29/06/2023 23:00, Zbych wrote:
    > Pewnie można by to ogarnąć na kilka innych sposobów, począwszy od
    > rejestracji ruchu przez RPi do pliku i analizy offline na własnym
    > kompie

    To się może w dowolnym momencie zmienić w potrzebę interakcji. Nie wiem
    kiedy. Może po tygodniu analizy, a może po 30 sekundach jak zadziała
    modbus sniffer.

    >, poprzez tunelowanie tego ruchu na własnym komputer do analizy

    Czyli wykonujesz 1/2 zadania, w dodatku z dodatkową komplikacją po
    środku i w dodatku z niemożnościa wykonania tym sposobem pozostałej 1/2
    zadania (przynajmniej nie trwialnie)

    >, a
    > skończywszy na użyciu poważniejszego sprzętu

    Pi4 to bardzo poważny sprzęt.

    >, żeby nie walczyć z
    > zamulającym GUI RPi.

    GUI RPi nie zamula. W zasadzie Pi zaiwania z każdą używaną przeze mnie
    apliakcją tak, jak na desktopie. Ja tam nie odpalam Eclipse, to prawda,
    ale już VS Code czemu nie. Nie mam problemu z zamulaniem GUI w
    jakimkolwiek aspekcie. Mam problem z niemożnością, bez straszliwego
    rękodzieła poprawiającego pustaków od X okolicznych aplikacji, odpalenia
    RDP.

    > Dobrze, że nie wiedziałem że się nie da :-), bo ja mam na raspberry
    > akurat ubuntu i zajętość pamięci jest poniżej 1GB (już po uruchomieniu
    > potrzebnych mi serwisów i aplikacji GUI).

    1GB, najnowsze Ubuntu nawet nie pozwala wyjśc z trybu uśpienia. Do
    momentu aż wyswapuje pamięć na kartę upływa czas potrzebny na
    odblokowanie ekranu blokady. Uważam to za przezabawne.

    Raspibian działa jako-tako, ale tam nie ma praktycznie nic
    współczesnego, a i tak po odpaleniu wiekszej aplikacji do dev umrze, jak
    Ubuntu. 4GB to minimum, ale ludzie kupowali Pi4 z 1/2GB i teraz jest płacz.