  • 1. Data: 2023-06-26 11:26:27
    Temat: Sietuń
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W technologi układów zbliżamy się do pojedynczych atomów.
    Czy zwiększenie ilości stanów mogłoby być rozwiązaniem zwiększenia
    wydajności?
    Już takie coś kiedyś powstało, ruski komputer Sietuń.

    Nasuwa się odpowiedź, że skoro nie ma, to może był to kiepski pomysł?

    Robert

  • 2. Data: 2023-06-26 11:59:02
    Temat: Re: Sietuń
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/06/2023 11:26, Robert Wańkowski wrote:
    > Czy zwiększenie ilości stanów mogłoby być rozwiązaniem zwiększenia
    > wydajności?

    Chwilowo zwiekszamy wydajność przez zwiększanie ilości jednostek
    obliczeniowych. Co prawda niedzielni programiści wybili sobie o to zęby,
    ale chyba już największy szok za nami. Wydaje sie, że kryzys prękości
    krzemu został przynajmniej zworkaroundowany.

  • 3. Data: 2023-06-26 11:59:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

> [...]
    > Już takie coś kiedyś powstało, ruski komputer Sietuń.
    >
    > Nasuwa się odpowiedź, że skoro nie ma, to może był to kiepski pomysł?

    Pamięci flash są teraz wielostanowe. Co zwiększa nie tyle wydajność,
    co upakowanie gigabajtów na określoną powierzchnię krzemu. Ale komórce
    pamięci dalego jeszcze do miniaturyzacji zbliżonej do pojedynczych
    atomów, więc można w niej więzić ładunki dające się opisać analogowo,
    a nie przez liczenie poszczególnych elektronów.

    Tak przy okazji: jeden amper to coś koło 10^19 elektronów przepływających
    w ciągu sekundy. Jeden amper to dużo, a sekunda to też długi czas, gdy
    myślimy o komputerach. Jeszcze niedawno niektórzy łudzili się, że można
    zbudować komputer analogowy, który będzie liczył szybciej i dokładniej
    od komputera cyfrowego. No nie da się. Cyfrowy w ciągu sekundy wykonuje
    miliardy operacji na liczbach 64-bitowych. W superkomputerze analogowym
    też by trzeba zliczać pojedyncze elektrony. Wyjdzie albo wolniej, albo
    mniej dokładnie. W teorii, bo w praktyce i wolniej, i z mniesza precyzją.

    A ten Sietuń, jak wieść gminna niesie, powstał dlatego, że na jakiejś
    konferencji ktoś zażartował na temat trzystanowych komputerów. Ruscy
    usłyszeli, wzięli to poważnie i zrobili taki. Biez anałoga w mirie.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2023-06-26 12:08:48
    Od: Adam Górski <g...@w...pl>

> [...]
    > Już takie coś kiedyś powstało, ruski komputer Sietuń.
    >
    > Nasuwa się odpowiedź, że skoro nie ma, to może był to kiepski pomysł?

    Czy to ten co miał 3 stany ? 0, 1 i -1 ?

    Adam Górski

  • 5. Data: 2023-06-26 16:21:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 26 Jun 2023 11:26:27 +0200, Robert Wańkowski wrote:
> [...]
    > Już takie coś kiedyś powstało, ruski komputer Sietuń.
    >
    > Nasuwa się odpowiedź, że skoro nie ma, to może był to kiepski pomysł?

    Im mniej atomów, tym chyba trudniej utrzymac jakis analogowy stan.

    J.

  • 6. Data: 2023-06-26 16:29:05
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Robert Wańkowski <r...@w...pl> napisał(a):
> [...]
    > Już takie coś kiedyś powstało, ruski komputer Sietuń.
    > Nasuwa się odpowiedź, że skoro nie ma, to może był to kiepski pomysł?

    Właśnie wynalazłeś komputer kwantowy. Zamiast bitów używa on qbitów, które
    mogą mieć wiele stanów, a nie tylko 0 i 1. Dzięki temu ma dużo większą
    wydajność.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 7. Data: 2023-06-26 17:34:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Grzegorz Niemirowski napisał:

    > Właśnie wynalazłeś komputer kwantowy. Zamiast bitów używa on qbitów,
    > które mogą mieć wiele stanów, a nie tylko 0 i 1. Dzięki temu ma dużo
    > większą wydajność.

    A czy przypadkiem od komputera kwantowego nie należy wymagać, by w
    działaniu wykorzystywałl zjawiska, hmm... kwantowe? Sama wielostanowość
    to mało. Historia elektroniki zna sporo wielostanowych przyrządów
    służących do liczenia, jak choćby dekatron (taka lampa gazowana).
    Postulowany tu układ scalony należy zaliczyć do tej same kategorii.
    I chociaż potrafię wyobrazić sobie realizacje arytmometru z wielostanowymi
    komórkami (coś jak w obecnych pamięciach flash), to nie wiązałbym z tym
    przyszłości. Co innego przyszłość komputerów kwantowych.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2023-06-26 19:07:38
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> napisał(a):
    > A czy przypadkiem od komputera kwantowego nie należy wymagać, by w
    > działaniu wykorzystywałl zjawiska, hmm... kwantowe? Sama wielostanowość
    > to mało.

    Oczywiście. Chciałem w tamtym poście tylko podkreślić, że komputer kwantowy
    spełnia w pełni pomysł Roberta. Dodatkowo właśnie korzysta ze zjawisk
    kwantowych, takich jak superpozycja i splątanie.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 9. Data: 2023-06-26 21:11:42
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Robert Wańkowski napisał(a):
    > W technologi układów zbliżamy się do pojedynczych atomów.
    > Czy zwiększenie ilości stanów mogłoby być rozwiązaniem zwiększenia
    > wydajności?

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Logika_tr%C3%B3jwarto%
    C5%9Bciowa

    Piszą że był prostszy w budowie jeśli porównać do systemów 0/1.

    > Już takie coś kiedyś powstało, ruski komputer Sietuń.
    > Nasuwa się odpowiedź, że skoro nie ma, to może był to kiepski pomysł?

    Podobno neurony operują na 4 stanach, pomysł jest dobry czy zły?