  • 11. Data: 2010-11-14 09:55:31
    Temat: Re: Kiedy wreszcie dubbing?
    Od: pawell32 <p...@n...pl>

    W dniu 13.11.2010 14:36, Dezerter pisze:
    > Od paru dobrych lat cały czas czekam i czekam, aż jakaś telewizja
    > wzorem tych z zachodu i wschodu wprowadzi polski dubbing przynajmniej
    > w części pozycji skierowanych dla dorosłego widza i jakoś doczekac się
    > nie mogę. To już nawet w Rosji odchodzą od lektora na rzecz dubbingu
    > którego tam jest całkiem sporo. To co się wyprawia w Polsce jest po
    > prostu chore.

    sam jesteś chory ja lupisz patrzeć na kłapiące gęby z innym
    głosem w tle.

    --
    pozdrawiam. pawell32
    Slackware 13 - power of linux

  • 12. Data: 2010-11-14 11:09:08
    Od: "BaX" <bax@_SPAM_klub.chip.pl>

    Użytkownik "Padre" napisał w wiadomości grup

    > I ca?e szcze?cie. Ja by? bym za usunieciem lektora, i zast?pieniem go
    > napisami. W takim na przyk?ad "6 zmy?le" nawet lektor to jest profanacja,
    > która psuje ca?y film.

    Lektor w pewnym stopniu zagłusza dialogi choć dobry potrafi jakby
    "rozmyć się" w tle, tymczasem napisy szczególnie w filmach z długą listą
    dialogową mocno odwracają uwagę od tego co dzieje się na ekranie tym
    bardziej jeśli widz nie ma zbyt dobrego wzroku. Moim zdaniem przwaga
    napisów nad lektorem jest wtedy gdy spełniaja funkcje pomocniczą a 75%
    rozumie się z oryginalnego dialogu.

    Taaa, tyle, że większość lektorów czy dubingów bardzo często ma mało
    wspólnego z oryginalną treścią filmu. Napisy nigdy nie zastąpią pełnego
    oryginalnego tekstu ale pozwalają przynajmniej dosłyszeć co autor miał na
    myśli w oryginale.

  • 13. Data: 2010-11-14 12:27:14
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Taaa, tyle, że większość lektorów czy
    dubingów bardzo często ma mało
    > wspólnego z oryginalną treścią filmu.

    To nie ma nic wspólnego z formą przekazu tylko jakością tłumaczenia.

    Napisy nigdy nie zastąpią pełnego
    > oryginalnego tekstu ale pozwalają przynajmniej dosłyszeć co autor miał
    > na myśli w oryginale.

    A tu bym polemizował, szczególnie w przypadku filmu o bardzo
    rozbudowanych dialogach gdzie trzeba by chyba pięć linii tekstu naraz
    wyświetlać, czy lektor czy napisy konieczne są skróty.

  • 14. Data: 2010-11-14 12:28:51
    Od: Dezerter <d...@o...pl>

    Z lektorem sprawa wygląda tak, że nikt nie nadzoruje jakości tłumaczeń
    przez co moga sobie dowolnie cenzurować przekleństwa i przydługie
    zdania. Nikt tego nie robi, bo nie wyrobiliby się z robotą. Stacje
    telewizyjne nie wymieniają się wersjami lektorskimi między sobą, tylko
    zlecaja własne, co tyczy się też dystrybutorów DVD/ Blue ray. Polsat
    swego czasu co roku miał inne tłumaczenie "Szklanej pułapki" czy
    "Predatora". W porównaniu do lat 90-tych to teraz ich tłumaczenia są
    dosyć dobre, wtedy były fatalne. W przypadku dubbingu to ktoś te
    wersje jednak nadzoruje, np. wysłannik z danego studia filmowego.
    Jesli dajmy na to amerykanie zażyczyliby sobie mieć wgląd do polskiego
    tłumaczenia przed nagraniem dialogów to nasi musieliby im takie
    przesłać, co już wielokrotnie się zdarzało. Wątpię, aby amerykanie
    kiedykolwiek zgodzili się na cenzurę przekleństw. W takich "Żonach ze
    Stepford" czy "The Ring" które zostały wydane na DVD z dubbingiem
    pojawia się ostre słownictwo którego oczywiście nie ma w
    ocenzurowanych wersjach lektorskich dla TVN'u.

  • 15. Data: 2010-11-14 12:40:44
    Od: Padre <P...@n...net>

    W dniu 2010-11-14 10:55, pawell32 pisze:

    > sam jesteś chory ja lupisz patrzeć na kłapiące gęby z innym
    > głosem w tle.

    Wystarczy doza inteligencji żeby nie czuć dysonansu przy słuchaniu
    lektora, np. podczas biznesowych rozmów lektor tłumaczy na żywo do ucha
    albo do słuchawki to przecież patrzymy na rozmówcę. Tam dochodzi jeszcze
    kilka , kilkanaście sekund opóźnienia a jakoś nie przeszkadza to w
    rozumieniu zarówno treści przekazu ale chyba co ważniejsze intencji
    rozmówcy wyrażonej niewerbalnie. Tymczasem widać jest spore grono osób
    dla których dwa głosy na raz to za dużo dla ich percepcji i z dwojga
    złego wolą żeby gęba i głos się różniły ale żeby choć głosy były rożne
    żeby odróżniać postaci szczególnie na przykład kiedy głos dobiega spoza
    kadru. Może to być związane z kompletnym brakiem choćby osłuchania
    obcych języków. To ma na przykład odzwierciedlenie w jezyku pisanym, dla
    wiekszosci z nas nazwy czy tytuły nawet w nieznanym nam języku
    europejskim stosunkowo szybko zapamiętujemy i kojarzymy, tymczasem
    japońskie czy chińskie praktycznie nie budzą żadnych skojarzeń i
    wypadają z głowy tak szybko jak do niej trafiły:)

  • 16. Data: 2010-11-14 12:47:26
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Sun, 14 Nov 2010 04:28:51 -0800 (PST), Dezerter napisał(a):

> [...]
    > pojawia się ostre słownictwo którego oczywiście nie ma w
    > ocenzurowanych wersjach lektorskich dla TVN'u.

    A jak sie zrobi dubbing to bez dostępu do oryginalnej wersji nikt się o
    cenzurze nie dowie i problem "zniknie"

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel

  • 17. Data: 2010-11-14 18:16:38
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    Waldek Godel pisze:

    > Oby nigdy - wystarczy, że pszczółka Maja mówiła głosem Pippi Langstrumpf,
    > Sindbada i Bolka (tego od Lolka), Garfield i Stuart malutki głosem Shreka a
    > Stirlitz głosem Jana Kazimierza.
    > Dubbing jest dla analfabetów nie umiejących przeczytać napisów.

    Tak, dla analfabetów zamieszkujących Niemcy, Francję, USA, Wielką
    Brytanię, Włochy, Czechy, Węgry...

    > Precz z
    > fałszowaniem oryginalnej ścieżki dźwiękowej filmu.
    > To już lektor jest o niebo lepszy.

    No i masz Dezerterze odpowiedź - w Polsce ohydny lektor, którego już
    żadne państwo na świecie nie stosuje ulągł się z PRLowskiej biedy.
    Już canal+ gdy wchodził do nas kilkanaście lat temu zapowiadał, że
    będzie wszystko z dubbingiem. I nawet nieźle zaczą.

    Ale przez głosy ludzi, którzy kochają tego upiora - powtórzę raz jeszcze
    - nieznanego w żadnym cywilizowanym kraju, nie widać szans.

    To już prędzej napisy i wersja oryginalna - jak w "ALe kino" i TVP HD.

    --
    Pozdrowienia
    Janek http://www.mimuw.edu.pl/~janek

  • 18. Data: 2010-11-14 18:19:23
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    pawell32 pisze:

    > sam jesteś chory ja lupisz patrzeć na kłapiące gęby z innym
    > głosem w tle.

    Ale wiesz, że w identyczny sposób chorzy są mieszkańcy najbardziej
    cywilizowanych krajów na tym świecie?
    Lektor jest chory i debilny. Napisy czy dubbing - to dobre pytanie, ale
    lektor?

  • 19. Data: 2010-11-14 18:20:15
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    BaX pisze:

> [...]
    > wspólnego z oryginalną treścią filmu. Napisy nigdy nie zastąpią pełnego
    > oryginalnego tekstu ale pozwalają przynajmniej dosłyszeć co autor miał

    Taaa... pod warunkiem że perfekcyjnie (naprawdę perfekcyjnie) znasz
    język oryginału, np. japoński.

  • 20. Data: 2010-11-14 18:38:20
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    zeta.pl
    *Jan Rudziński* napisał(-a):

    > To już prędzej napisy i wersja oryginalna - jak w "ALe kino" i TVP HD.

    To akurat chyba w sposób nieprzerwany działa w Canal+. W tej chwili
    sprawdziłem C+ Film ("Fighting")i są do wyboru opcje: oryginalna ścieżka
    + lektor, oryginalna ścieżka + napisy, oryginalna ścieżka + napisy +
    lektor. Głowę bym dał, że kiedyś była możliwość wyboru wyłącznie
    oryginalnej ścieżki. Ale to może tylko ten film nie daje takiej
    możliwości.

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675