    From: "Jacek Sowiński" <s...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Subject: Re: Lokalizowanie i logowania do BTS
    Date: Wed, 25 Feb 2009 00:25:32 +0100

    Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <t...@N...o2.pl> napisał w wiadomości
    news:go1ck5$spm$1@z-news.wcss.wroc.pl...
    > 1. W jaki sposób realizowane jest lokalizowanie telefonu komórkowego: ile
    > stacji bazowych musi brać w tym udział? Bada się jedynie czas odpowiedzi
    > czy jeszcze jakieś pomiary kierunkowej propagacji fali etc?

    komórka zeby działać wystarczy ze jest zalogowana do 1 btsa, ale w mieście
    bedzie widziała ich conajmniej kilka-kilkanaście.
    Lokalizowanie polega na odczytaniu do jakich komórek LAC jest zalogowany (1
    aktywna +7 w kolejce od najmocniejszego do najsłabszego sygnału) i z jakim
    mocnym sygnałem. Dokładność tego w mieście jest taka sobie, myśle ze w
    mieście można określic pozycje do dzielnicy i zawęzić do 2-3 ulic gdzie
    komórka bedzie sie znajdować.W terenie niezabudownym już łatwiej, bo anten
    jest mniej.
    W starych nokiach z netmonitorem można było obliczyc w przybliżeniu
    odległość (opóźnienie sygnału) od danego btsa. Był taki parametr który w
    przyblizeniu odpowiadał odległości ok 450m od anteny, ale uwzgledniał
    odbicia sygnału od budynków więc wynik był niedokładny itp. Nie pamietam
    wszystkiego dokładnie, młody byłem jak sie tym bawiłem. Kup jakąś starą
    nokie 3210, 5110, kodem włacz Netmonitor, ściągnij pełen opis ekranów, i baw
    sie. 10-12 lat temu to była frajda :)

    > 2. W jakich sytuacjach słuchawka loguje się do BTS? Tylko włączenie,
    > wyłączenie, przejście pod inny zasięg czy jeszcze może coś? Jakieś
    > logowanie okresowe, co ileś minut???

    włączenie, wyłaczenie, połączenie głosowe, sms, zmieniając btsa (w
    poszukiwaniu mocniejszego - praktycznie w mieście co kilkadziesiąt sekund w
    ruchu, co pare minut w spoczynku) oraz jeśli jest w zasięgu tylko 1 btsa to
    defaultowo co 3 godziny (netmonitor w starych nokiach rządzi :) )
    Przyłóż sobie telefon na pare godzin do włączonego wzmacniacza audio (radio,
    stereo, tv, pc), przy każdej transmisji usłyszysz "klekotanie" w głośnikach,
    mimo ze pozornie z telefonem nic sie nie dzieje.

    Jacek