  • 41. Data: 2016-08-29 18:00:04
    Temat: Re: Mały kondensator tantalowy
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości
    Użytkownik "HF5BS" <h...@j...pl> napisał w wiadomości

    >I co Ci po takiej informacji jak kondensator nigdy nie pracuje przy
    >swoim znamionowym napięciu?

    Ja tam sie przyzwyczailem, ze kondensator ma stala pojemnosc az do
    napiecia znamionowego.
    Potem tez ma stala, tylko czasu pracy juz sie nie okresla :-)

    Ale widac to zle przyzwyczajenie bylo, teraz mamy nowe, lepsze :-)

    J.

  • 42. Data: 2016-08-29 18:49:23
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:nq1kuh$3bf$1@news.chmurka.net...

    > Użytkownik "HF5BS" <h...@j...pl> napisał w wiadomości

    > To przy jakim napięciu powinni podawać pojemność wziąwszy pod uwagę, że w

    Przy znamionowym - proste.

    > prawie każdym układzie trzeba się liczyć z przepięciami więc kondensator
    > musi mieć wyższe napięcie znamionowe niż napięcie przy którym będzie
    > pracował?
    >
    > A poza tym jakby podawali przy tym, przy którym będzie pracował to
    > będziesz miał kondensatory 1u/5V, inne 1u/3V3, inne 1u/1V8 i w ogóle na
    > każde napięcie przy którym się pracuje powinny być inne kondensatory aby
    > dało się podać ich pojemność przy napięciu pracy.
    > Dla mnie to jest chore.

    To robić je z zapasem, by rozrzut wobec napięć nie był za duży.

    > To są kondensatory blokujące, jak potrzebujesz MLCC o konkretnej
    > pojemności to bierzesz z innym dielektrykiem (NP0, C0G), ale nie licz na
    > 10u/25V w obudowie 0603.

    Nie liczę.

    --
    Życie jest przepiękną telenowelą, przenoszoną drogą płciową.
    (C) Ferdek Kiepski

  • 43. Data: 2016-08-29 18:50:17
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:nq1l2c$3ci$1@news.chmurka.net...

    > Użytkownik "HF5BS" <h...@j...pl> napisał w wiadomości

    > I co Ci po takiej informacji jak kondensator nigdy nie pracuje przy swoim
    > znamionowym napięciu?

    O to się nie martw, z tym już sobie poradzę.

  • 44. Data: 2016-08-29 18:52:30
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > Potem tez ma stala, tylko czasu pracy juz sie nie okresla :-)
    >
    > Ale widac to zle przyzwyczajenie bylo, teraz mamy nowe, lepsze :-)

    Ja też się przyzwyczaiłem, ale jakieś 15 lat temu się odzwyczaiłem.
    A pierwszym sygnałem, że jest coś na rzeczy był dla mnie jakiś opis jak
    zapewnić stabilność lowdropa z tantalem na wyjściu w całym, szerokim
    zakresie temperatur pracy - żeby nie było tak, że wszystko dobrze działa aż
    do pierwszej zimy, albo gdy urządzenie w czarnej obudowie zostanie
    wystawione na słońce.
    P.G.

  • 45. Data: 2016-08-29 18:55:56
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    > Ja tam sie przyzwyczailem, ze kondensator ma stala pojemnosc az do
    > napiecia znamionowego.

    Jak i ja.

    > Potem tez ma stala, tylko czasu pracy juz sie nie okresla :-)

    Czasem się nie zdąży :)

    > Ale widac to zle przyzwyczajenie bylo, teraz mamy nowe, lepsze :-)

    Jak architekt, dziś już jest niemodne, by architekt, ja nie piszę o jakimś
    malarzu plastyku, rysowniku, piszę o architekcie, żeby tenże projektując
    dom, miał jakieś pojęcie o materiałach, z których ten dom powstanie... Skoro
    takiemu architektowi nie wolno już tego umieć, to w sumie, czego ja się
    dziwię, podawać napięcie robocze, albo znając krzywą, podawać coś w rodzaju
    oznaczenia kategorii klimatycznej, to rozwiąże sprawę, a architekta od
    pięknego domu zagnie 5-letni Jasio z przedszkola, stawiając brzydką babkę z
    piasku, która, po prostu, będzie stała, bo Jasiu ma pojęcie, jak tę babkę
    zrobić.
    Dobra... już mi się wszystko pomieszało, tralala, ble ble ble...

  • 46. Data: 2016-08-29 18:56:30
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:nq1l90$3hl$1@news.chmurka.net...

    > Użytkownik "HF5BS" <h...@j...pl> napisał w wiadomości

    > Czyli wiesz, że pojemność przy napięciu znamionowym do niczego się nie
    > przyda, a pojemność przy napięciu 0 pozwoli policzyć np. udar prądu w
    > momencie włączenia zasilania?

    Czyli nie ma napięcia znamionowego.

  • 47. Data: 2016-08-29 18:56:34
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 29.08.2016 o 15:41, HF5BS pisze:

> [...]
    > skądkolwiek, itd., od mikro-SMD, po wielkie kondzioły wyrównujące
    > cos-fi, przy ZNAMIONOWYM napięciu, dostarczy mi ZNAMIONOWĄ pojemność. To
    > wszystko. A jak ktoś chce ich używać przy niższym napięciu - cóś, ja mu
    > nie zabronię.
    > Jak zechcę ich użyć przy niższym i zechcę się zorientować, czy rzecz mi
    > się zanadto nie rozjedzie - obejrzę kartę katalogową i sobie przeliczę
    > układ. Jak zechcę wsadzić przy napięciu znamionowym, to wsadzam i o nic
    > więcej się nie martwię, a wydruk karty zużyję do zrobienia latawca.

    Tupnij jeszcze nogą, a producenci na pewno się dostosują. Nie wiem czy
    ty się na co dzień zajmujesz elektroniką, czy może całkiem inną
    dziedziną. To co nazywamy tu po polsku napięciem znamionowym to jest
    Rated Voltage. "The rated voltage is defined as the maximum voltage
    which may be applied continuously to the capacitor." Czyli raczej
    największe napięcie dopuszczalne, a nie napięcie przy którym są
    określone wszystkie pozostałe parametry.
    W tranzystorze BC807 masz VCEO=45 V i jest to "The VCEO Rating of a
    Transistor is the maximum allowable voltage that the collector-emitter
    junction of a transistor can handle before it becomes damaged or destroyed."
    I masz taki parametr hFE1 który jest podawany wcale nie dla napięcia
    rzędu VCEO tylko dla VCE = 1V.
    Ic rated wynosi 800 mA, a do hFE1 jest brane 100 mA. FT jest podawane
    dla Ic=10 mA.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 48. Data: 2016-08-29 19:06:44
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 29.08.2016 o 18:49, HF5BS pisze:

    > Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    > wiadomości news:nq1kuh$3bf$1@news.chmurka.net...

    > Przy znamionowym - proste.

    Prz jakim napięciu VCE jest podane wzmocnienie tranzystora?

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 49. Data: 2016-08-29 19:07:20
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > To robić je z zapasem, by rozrzut wobec napięć nie był za duży.

    Jak jest zapotrzebowanie to i jest oferta. Tak działa normalny świat.
    Oferta taka jak postulujesz też jest i nikt nie każe wybierać tych co są bez
    zapasu i przez to mają rozrzuty.

    Ale jednak wolisz zapewne aby komórka była taka jak jest, a nie 4 razy
    większa.
    Ci co produkują komórki tworzą zapotrzebowanie na kondensatory przede
    wszystkim małe i potrafią sobie poradzić z tym brakiem zapasu i przez to z
    dużymi rozrzutami. Zatem pojawia się oferta takich kondensatorów, a Ty się
    jej czepiasz, że Ci nie pasuje - droga wolna.

    Twój postulat to mniej więcej jakbyś powiedział:
    Ma być dostępne tylko to, co mi jest potrzebne.
    Np. Rowery mają mieć 26" bo mi jest taki potrzebny, a inne są zbędne.

    > Nie liczę.

    Więc kupuj te, które mają stałą wartość pojemności kosztem większych
    rozmiarów.

    Tylko wyjaśnij dlaczego chcesz innym, którzy mają inne potrzeby bronić
    możliwości zaspokajania tych potrzeb.
    Wszyscy mają być tacy jak ja i mieć takie oczekiwania jak ja - to mi pachnie
    innym ustrojem niż ten w którym na razie jeszcze jesteśmy.
    P.G.

  • 50. Data: 2016-08-29 19:09:28
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 29.08.2016 o 18:56, HF5BS pisze: