  • 1. Data: 2009-09-05 19:09:54
    Temat: Monitor: który lepszy?
    Od: Grzegorz Brycki <g...@o...pl>

  • 2. Data: 2009-09-06 06:42:42
    Temat: Re: Monitor: który lepszy?
    Od: "Latet" <l...@x...pl>

    > Szukam monitora który:
    > - musi być 24" +
    > - musi być 1920 / 1200
    > - musi być pivot
    > - mogą być głośniki
    > - może być tuner

    A to co najważniejsze, czyli rodzaj matrycy - nie ma dla Ciebie znaczenia?

    latet

  • 3. Data: 2009-09-06 11:17:48
    Od: "Doxent" <d...@g...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Brycki" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > Szukam monitora który:
    > - musi być 24" +
    > - musi być 1920 / 1200
    > - musi być pivot
    > - mogą być głośniki
    > - może być tuner

    Iiyama Prolite B240WS-1. Chyba nikt inny nie robi tak dobrych monitorów.
    Niezły kontrast i czerń. Sam używam co prawda 22'' i jest to jedyny monitor
    który nie męczy oczu podczas pracy. (dlatego długo używałem kineskopowych bo
    większość LCD mi nie odpowiadała).
    Co prawda cenowo dość wysoko ale uważam, że warto. Swoją droga pivot jest
    czymś z czego nigdy w życiu chyba nie będe korzystał ale ten monitor takowy
    posiada.

  • 4. Data: 2009-09-06 13:30:06
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Doxent" h805oc$l0p$...@i...gazeta.pl

> [...]
    > Co prawda cenowo dość wysoko ale uważam, że warto. Swoją droga pivot jest czymś z
    czego nigdy w życiu chyba nie będe korzystał ale

    Kiedyś Iiyama miała bardzo zły serwis. Można sprawdzić, jak jest teraz. :)

    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 5. Data: 2009-09-06 16:37:31
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-09-06 13:17:48 +0200, "Doxent" <d...@g...pl> said:

    > Iiyama Prolite B240WS-1. Chyba nikt inny nie robi tak dobrych monitorów.

    ROTFL! ;-) Co jak co, ale ta firma porządnych monitorów to już od lat
    nie robi. Zadowala się niską półką i widać jej tam dobrze, ale litości,
    nazywanie tego "dobrym" to niezłe przegięcie.

    > Niezły kontrast i czerń.

    Co znaczy niezły kontrast? 5000:1 przy jasności wymagającej założenia
    ciemnych okularów, bo inaczej wypali oczy? I ile w cd/m2 to jest
    "niezła czerń"?

    > Sam używam co prawda 22'' i jest to jedyny monitor który nie męczy oczu
    > podczas pracy.

    Odważne stwierdzenie. Bardzo.

    de Fresz

  • 6. Data: 2009-09-06 16:39:18
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-09-05 21:09:54 +0200, Grzegorz Brycki <g...@o...pl> said:

    > Szukam monitora który:
    > - musi być 24" +
    > - musi być 1920 / 1200
    > - musi być pivot

    Pivot w dużej panoramie? Zupełnie bez sensu.

    > - mogą być głośniki
    > - może być tuner

    Pierwsze, najważniejsze pytanie - do czego ma ten monitor służyć?

    > Który z nich uważacie za lepszy?
    > http://www.ceneo.pl/;015804313-10.htm
    > http://www.ceneo.pl/;0151856214-10.htm#productOpinio
    ns

    Możesz zdecydować rzutem monety, albo udać się do jakiejś macalni i
    wybrać ten z ładniejszymi* kolorami.

    * cokolwiek by to nie miało znaczyć.

    de Fresz

  • 7. Data: 2009-09-06 17:56:34
    Od: "Latet" <l...@x...pl>

    > Co znaczy niezły kontrast? 5000:1 przy jasności wymagającej założenia ciemnych
    > okularów, bo inaczej wypali oczy? I ile w cd/m2 to jest "niezła czerń"?

    A jak (teoretycznie, idealnie) powinny, czy raczej moglyby wygladac parametry
    liczbowe monitora, który dajac dobry obraz, dobra czern i dobry kontrast -
    jednoczesnie nie wali po oczach? Jaka powinien miec jasnosc i jaki kontrast? O
    ile rozumiem to ideał ma bardzo duzy kontrast (np. ile?) ale przy dość małej
    jasność (np. ile?) - ale nie za małej. Dobrze myślę?

    Dzięki,

    latet

  • 8. Data: 2009-09-06 21:40:53
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-09-06 19:56:34 +0200, "Latet" <l...@x...pl> said:

> [...]
    > jasnosc i jaki kontrast? O ile rozumiem to ideał ma bardzo duzy
    > kontrast (np. ile?) ale przy dość małej jasność (np. ile?) - ale nie za

    Odpowiedź jest prosta: to zależy. ;-)
    W zastosowaniach okołograficznych (w tym i obróbce zdjęć) przyjmuje
    się, że przyzwoite wartości jasności są w granicach 80-120 (max 140)
    cd/m2. Dla porównania nowy kineskop maksymalnie świecił w okolicach
    90-100 cd/m2.
    Jasność monitora powinna być dobrana przedewszystkim do warunków
    oświetleniowych otoczenia, gdzie 70-80 będzie właściwe dla niemal
    zupełnej ciemnicy, a 120-140 dla średnio oświetlonego pomieszczenia,
    choć tu też trzeba wziąć lekką poprawkę na osobnicze preferencje.
    Kontrast jest liczony na zasadzie stosunku jasności punktu bieli do
    punktu czerni, ale rzecz w tym, że wraz z podnoszeniem jasności
    pierwszego, rośnie też drugi, acz wolniej. Więc dla producenta
    najłatwiejszym sposobem wykręcenia absurdalnego wyniku do pochwalenia
    się w ulotce, jest podniesienie mocy lamp. Problem w tym, że większość
    monitorów popularnych ma ten parametr tak podkręcony, że nawet przy
    ustawieniu jasności na minimum, jest ona często zbyt wysoka do pracy
    gdzie indziej, niż w pomieszczeniu zalanym światłem (pokroju 160-200
    cd/m2). No ale ludowi się to często podoba, bo wszystko takie żywe,
    kolorki wydają się nasycone itepe.
    Dobre monitory (na matrycach *VA lub IPS, choć te pierwsze są w tym
    względzie lepsze) wykręcają realnie kontrast w okolicach 600:1 przy
    ludzkim poziomie jasności, czyli np. dla 120 cd/m2 punkt czerni w
    okolicach 0,2 cd/m2. Choć dla monitora z niższej półki 400:1 nie będzie
    takim najgorszym wynikiem.

    de Fresz

  • 9. Data: 2009-09-07 01:50:49
    Od: vDon <v...@o...eu>

    Latet wrote:

    > A jak (teoretycznie, idealnie) powinny, czy raczej moglyby wygladac
    > parametry liczbowe monitora, który dajac dobry obraz, dobra czern i
    > dobry kontrast - jednoczesnie nie wali po oczach?

    Zależy od preferencji + warunków oświetleniowych. Osobiście korzystając
    z PC lubię półmrok i małą "oczojebność" podświetlenia, więc 80 cd/m2
    raczej nigdy nie przekraczam. Przy takich ustawieniach poziom czerni
    monitorów domowo-biurowych na matrycach *VA oscyluje przykładowo w
    okolicach:

    2 cd/m2 zabytkowy 7-letni laptop Dell serii C (matryca TN, maksymalny
    zmierzony kontrast na poziomie "zabójczych".. 33x)

    0,40 cd/m2 4-letni biurowy monitor Dell 1905FP (dopalana matryca *VA,
    nominalny kontrast 800:1, rzeczywisty przy moich ustawieniach ~200x)

    0.30 cd/m2 3-letni panoramiczny monitor HP F2105 (dopalana matryca *VA,
    nominalny kontrast 1000:1, rzeczywisty j. w. ~270x)

    0.12 cd/m2 2-letni domowy monitor Samsung 971P (dopalana matryca *VA,
    nominalny kontrast 1500:1, rzeczywisty j. w. ~650x)

    Jak widać im lepszy nominalny kontrast statyczny tym (z reguły) lepsza
    czerń. Warunkiem jest oczywiście również w miarę niska maksymalna
    jasność podawana w specyfikacji, tak aby uniknąć "pompowania bieli"
    lampami. Jeśli przekracza 300 cd/m2 osiągnięcie dobrej czerni w
    warunkach normalnego użytkowania może być mocno utrudnione.

    > Jaka powinien miec
    > jasnosc i jaki kontrast? O ile rozumiem to ideał ma bardzo duzy kontrast
    > (np. ile?) ale przy dość małej jasność (np. ile?) - ale nie za małej.

    Kontrast - im więcej tym lepiej. Jasność to kwestia kompromisu. Zbyt
    duża "wypala" oczy, zbyt mała utrudnia pracę powodując nadmierny spadek
    kontrastu, zmniejszenie zakresu wyświetlanych kolorów (gamutu barwnego) itp.

    > Dobrze myślę?
    >
    > Dzięki,
    >
    > latet

    NP, pozdrawiam.

  • 10. Data: 2009-09-07 01:55:53
    Od: vDon <v...@o...eu>

    Latet wrote:

> [...]

    z PC lubię półmrok i małą "oczojebność" podświetlenia, więc 80 cd/m2
    raczej nigdy nie przekraczam. Przy takich ustawieniach poziom czerni
    monitorów domowo-biurowych oscyluje przykładowo w

    NP, pozdrawiam.