  • Data: 2020-11-18 23:10:44
    Temat: Re: Odczyt ciśnienia - analiza obrazu
    Od: Maciek Godek <g...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    środa, 18 listopada 2020 o 21:44:48 UTC+1 M.M. napisał(a):

    > Z notatnikiem w ręku nie robiłem pomiarów, ale wychodząc z
    > Twojego założenia o ludzkiej omylności, nie ma sensu robić takich
    > pomiarów, bo bym się pomylił w notowaniu ;-)

    To błędny wniosek.
    Można dokonywać eksperymentów pomimo tego, że się popełnia błędy.

    > Kilkoro dzieci uczyłem tabliczki mnożenia, alfabetu i jak się dobrze
    > nauczyły to nie popełniały błędów.

    Nie popełniały błędów na zbiorze trenującym, czy na zbiorze testowym?

    > Podobnie jak w recytowaniu wiersza z
    > pamięci - o ile im się chciało i o ile dobrze się nauczyły to powtarzały bez
    > pomyłek.

    Sieć neuronowa, o ile "dobrze się nauczy", też będzie powtarzała bez pomyłek.
    Owe 95% (czy ile tam) skuteczności nie dotyczy powtarzania.
    Wytrenowana sieć dla tych samych danych wejściowych w 100% razy zwróci te same dane
    wyjściowe.
    (w każdym razie dotyczy to sieci bezinercyjnych, takich jak perceptrony)

    > Kiedyś amatorsko tresowałem kota, łapał i aportował zabawkę
    > bezbłędnie.

    W jaki sposób mierzyłeś błąd? I na ilu próbach?

    > Ale powyższy akapit ma się nijak do tego o czym pisałem i nie
    > chce mi się sprawdzać, kiedy dziecko myli się raz na 5 recytacji
    > wiersza, a kiedy raz na 1000 recytacji. Interesuje mnie fakt, że
    > DZIECKO UCZĄC SIĘ DOKŁADNIE (np. tabliczki mnożenia do 10) NIE
    > ZATRACA ZDOLNOŚCI GENERALIZACJI W ZAKRESIE DO 20.

    OK, to tutaj już jest bardziej konkretna hipoteza (której chyba nadal nie rozumiem).
    Czyli twierdzisz, że jeżeli dziecko nauczy się na pamięć, ile to jest 6 * 7, to
    będzie również bez problemu w stanie powiedzieć, ile to jest 13*17?

    > Nie muszę
    > dziecka uczyć tylko 70% przykładów, bo w wieku dorosłym będzie
    > miało z mnożeniem w słupku - to było oczywiste. Tymczasem, sztuczna sieć
    > neuronowa zbudowana w oparciu o klasyczny perceptron wielowarstwowy, ucząc się
    > dokładnie na zbiorze uczącym, zazwyczaj udziela gorszych odpowiedzi na zbiorze
    > testowym. Sztuczne sieci neuronowe zbudowane w oparciu o moją architekturę
    > mają z tym mniej problemów - tak, chwalę się, jestem dalece niedoskonały ;-)

    Ja czasem mam tak, że jak sobie w jesienne wieczory idę przez miasto, to niektóre
    worki na śmieci wypełnione liśćmi mój mózg rozpoznaje jako psy.
    Serio, jestem na jakimś poziomie całkowicie przekonany, że na ulicy leży pies.
    Dopiero jak się wytężę, uświadamiam sobie, że to tylko worek na śmieci.
    Czasem jeżeli nawet kilka dni z rzędu idę przez to samo miejsce, i leży ten sam
    worek, to niezawodnie rozpoznaję w nim dużego śpiącego bernardyna.

    Na dużych zbiorach danych popełnianie błędów jest niemożliwe do uniknięcia.

    No właśnie nie jest :)