  • 1. Data: 2009-07-11 09:18:58
    Temat: Olej-cylindy i tłoki
    Od: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty[usunTo]@o2.pl>

    Czy ktoś mógłby mi powiedzieć w jaki sposób lubrykowana jest powierzchnia
    między tłokiem a ścianką cylindra, skąąd się tam bierze olej? Jakie są
    systemy, może jakiś ciekawy link?

  • 2. Data: 2009-07-11 10:31:15
    Temat: Re: Olej-cylindy i tłoki
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    > Czy ktoś mógłby mi powiedzieć w jaki sposób lubrykowana jest powierzchnia
    > między tłokiem a ścianką cylindra, skąąd się tam bierze olej? Jakie są
    > systemy, może jakiś ciekawy link?

    Zakladam ze chodzi o silnik spalinowy.
    Zdejmij korek wlewu oleju jak pracuje silnik. Od razu bedziesz wiedzial. Do tego
    w korbowodzoe jest otwór i tamtedy sika olej na denko tloka zeby je chlodzic i
    przy okazji rozbija sie na mgle i smaruje scianki cylindra. Wiekszym problemem
    jest usuniecie zbyt duzej ilosci oleju niz nalozenie warstwy oleju.

  • 3. Data: 2009-07-11 11:20:44
    Od: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty[usunTo]@o2.pl>

    Użytkownik "kogutek" <k...@o...pl> napisał
    > Do tego
    > w korbowodzoe jest otwór i tamtedy sika olej na denko tloka zeby je
    > chlodzic i
    > przy okazji rozbija sie na mgle i smaruje scianki cylindra.

    W którym położeniu tłoka, góra czy dół sika na denko? Rozbija się na mgle
    odbijając od denka?

  • 4. Data: 2009-07-11 13:25:40
    Od: "wt" <s...@p...onet.pl>

    > W którym położeniu tłoka, góra czy dół sika na denko? Rozbija się na mgle
    > odbijając od denka?
    W dolnym położeniu korbowód zagarnia olej. W dwusuwach do paliwa dodaje się
    oleju, ćwiartkę na miarkę. Miarka to 5 litrów, trzeba było ręcznie
    napompować w dystrybutorze. A ja nie mogę się nigdzie dowiedzieć jak
    smarowane są tłoki w silnikach parowych. Pytałem na okoliczność w muzeum
    kolejnictwa, ale jeden się przyznał, że nie wie. Pytałem emerytowanego
    maszynistę, ale ten pracował na spalinowych. W starych podręcznikach było
    wiele ciekawych wiadomości, ale nie o tym.

  • 5. Data: 2009-07-11 13:36:45
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 11 Jul 2009 11:18:58 +0200, "Piotr [trzykoty]"
    <trzykoty[usunTo]@o2.pl> wrote:

    >Czy kto? móg?by mi powiedzie? w jaki sposób lubrykowana

    Co to znaczy "lubrykowana"?

    A.L.

  • 6. Data: 2009-07-11 16:01:41
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 11 Jul 2009 15:25:40 +0200, "wt" <s...@p...onet.pl>
    wrote:

> [...]

    Oprocz "sikania na denko" olej rozpowadzany jest przez sworzen
    korbowodu. Smarowanie pzrez sikanie byloby takie sobie.

    >W dolnym po?o?eniu korbowód zagarnia olej.

    Korbowod niczego nie zgarnia. Zgarnaja olej pierscienie tlokowe, a
    zwlasza ostatni pierscien od dolu, zwany z tego powdu "pierscieniem
    zgarniajacym". Ma on inny wyglad niz ine pierscienie - ma rowek, a w
    tym rozwu wykonane otwory do odprowdzania oleju

    >W dwusuwach do paliwa dodaje si?
    >oleju, ?wiartk? na miark?. Miarka to 5 litrów, trzeba by?o r?cznie
    >napompowa? w dystrybutorze. A ja nie mog? si? nigdzie dowiedzie? jak
    >smarowane s? t?oki w silnikach parowych. Pyta?em na okoliczno?? w muzeum
    >kolejnictwa, ale jeden si? przyzna?, ?e nie wie. Pyta?em emerytowanego
    >maszynist?, ale ten pracowa? na spalinowych. W starych podr?cznikach by?o
    >wiele ciekawych wiadomo?ci, ale nie o tym.

    O smarowaniu silnikow parowych jest na przykald tutaj:

    http://www.the-nerds.org/Steam-101.html

    A.L.

  • 7. Data: 2009-07-11 16:02:36
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 11 Jul 2009 12:31:15 +0200, "kogutek" <k...@o...pl> wrote:

    >Zakladam ze chodzi o silnik spalinowy.
    >Zdejmij korek wlewu oleju jak pracuje silnik. Od razu bedziesz wiedzial.

    No... Co bedzie wiedzial?...

    A.L.

  • 8. Data: 2009-07-11 16:07:49
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    > Użytkownik "kogutek" <k...@o...pl> napisał
    >
    > W którym położeniu tłoka, góra czy dół sika na denko? Rozbija się na mgle
    > odbijając od denka?

    W kazdym. Jest olej, jest cisnienie, jest dziurka, to sika caly czas.

  • 9. Data: 2009-07-11 16:12:03
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    > No... Co bedzie wiedzial?...
    >
    > A.L.
    Doswiadczenie jest miara poznania Swiata. Tez zdejmij korek i bedziesz wiedzial
    to samo co on bedzie wiedzial jak zdejmie korek.

  • 10. Data: 2009-07-11 16:21:11
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 11 Jul 2009 18:07:49 +0200, "kogutek" <k...@o...pl> wrote:

    >W kazdym. Jest olej, jest cisnienie, jest dziurka, to sika caly czas.

    Nie pieprz glupot. Sam masz dziurke i sikasz czaly czas. W
    korobowodzie jest kanal, w sworzniu tlokowym jest otwor i kanal, w
    wale korbowum jest kanal z otworem tam gdzie korbowod jest z walem
    polaczony. Olej pod cisnieniem dostarczany jest do walu korbowego. Gdy
    wal korbowy, korbowod i otwor w ssworzniu znajada sie na jednej linii,
    olej pod icnieniem jest doprowadzany gdzie tzreba.

    Kup sobie jakas ksiazke. ABC mechanika samochodowego mzoe byc

    A.L.