  • 1. Data: 2023-01-24 18:54:02
    Temat: Re: Pieszczenie sie z akumulatorem ;)
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 24 stycznia 2023 o 18:41:03 UTC+1 Yerine Ictimai napisał(a):
> [...]
    >
    > Czy jest niebezpieczenstwo PRZEladowania?
    > Czy im wiecej tym lepiej?
    >
    > Wiem juz ze podczas korzystania ze zmagazynowanej energii trzeba
    > uwazac zeby napiecie w akumulatorze nie zblizylo sie do
    > 11V
    > bo to bo go jakos uszkodzilo?
    >
    > Moze dobrym pomyslem jest aby na stale byl podlaczony jakis
    > woltomierz do stykow akumulatora, w dostepnym miejscu zawsze
    > widoczny zeby w razie czego reagowac kiedy owe napiecie zblizac
    > sie zacznie do 11V,
    > albo w ogole ponizej 12V?
    >
    > Moze macie jeszcze jakies inne pomocne uwagi?

    Samochodowy się nie nadaje. Przy 60 Ah żeby zachować ze sto pięćdziesiąt cykli można
    wykorzystywac ok 20Ah. To lepiej kupić 12V/20Ah LiFePO4. Jak z niego wykorzystywać
    100% zgromadzonego ładunku to pożyje 1500 cykli.

  • 2. Data: 2023-01-24 20:27:16
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 24.01.2023 o 19:16, Yerine Ictimai pisze:

    > Ale jak to jest w samochodzie?
    > Jakos nie zauwazylem zeby ludzie zmieniali czesto akumulatory.

    Bo nie rozumiesz co to "cykl".

    "Jeden pełny cykl wykonany przez akumulator to jego pełne rozładowanie
    oraz naładowanie. W zależności od tego jak szybko te pełne cykle zostaną
    wykonane taka będzie żywotność naszego akumulatora (czas)"

    Jeśli jednak nie będziesz go mocno rozładowywał, to powinien wytrzymać
    +/- 2 lata.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 3. Data: 2023-01-24 20:50:12
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 24 stycznia 2023 o 19:19:00 UTC+1 Yerine Ictimai napisał(a):
    > Ale jak to jest w samochodzie?
    > Jakos nie zauwazylem zeby ludzie zmieniali czesto akumulatory.
    > >
    > Jqk to sie nazywa oficjalnie/marketingowo/handlowo i gdzie kupic?
    > ----Android NewsGroup Reader----
    > http://usenet.sinaapp.com/
    Nazywa się akumulator LiFePO4 i można kupić na allegro.

  • 4. Data: 2023-01-24 20:52:17
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

> [...]
    > Jakos nie zauwazylem zeby ludzie zmieniali czesto akumulatory.
    > >
    > Jqk to sie nazywa oficjalnie/marketingowo/handlowo i gdzie kupic?
    Policz ile amperogodzin ubywa z samochodowego akumulatora w czasie typowego rozruchu
    sprawnego silnika.

  • 5. Data: 2023-01-25 08:44:13
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    > Ale jak to jest w samochodzie?
    > Jakos nie zauwazylem zeby ludzie zmieniali czesto akumulatory.

    Kwestia doboru konkretnego typu akumulatora to jest w ogóle sztuka.
    Akumulatory ołowiowe (ogólnie) doczekały się wielu różnych wersji, o
    bardzo różnych parametrach. Na dodatek potrzebujesz je wykorzystywać w
    sposób dość niestandardowy, bo ze stosunkowo niewielkim prądem
    rozładowania.
    Do Twoich potrzeb bardziej będzie pasował akumulator trakcyjny, czyli do
    pracy cyklicznej, przykładowy ma typowo 600 cykli przy 80% rozładowaniu:
    https://www.emu.com.pl/files/pdf/produkty/AMG50_12.p
    df

    Do pracy buforowej są inne, o zupełnie innych charakterystykach:
    https://www.emu.com.pl/files/pdf/produkty/EV50_12.pd

    Samochodowe z kolei są jeszcze inne, bo muszą mieć przede wszystkim
    szeroki zakres temperatur, bardzo duże prądy pobierane przez krótki czas
    itd.

    W każdym z tych przypadków do optymalnej pracy jest inny sposób
    ładowania. Ba, o tych sposobach ładowania różnie piszą sami producenci
    akumulatorów i ładowarek.

    Na ile znam tę firmę (dawno z nimi nie rozmawiałem, mam nadzieję że na
    gorsze się nie zmieniło), to warto się z nimi skontaktować i powiedzieć
    jaki jest temat. Są na rynku od bardzo wielu lat, mają bardzo duże
    doświadczenie.
    https://www.emu.com.pl/kontakt/

    Pozdrawiam

    DD

  • 6. Data: 2023-01-25 11:54:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 24 Jan 2023 19:11:10 +0100 (GMT+01:00), Yerine Ictimai wrote:
    można wykorzystywac ok 20Ah. To lepiej kupić 12V/20Ah LiFePO4. Jak z niego
    wykorzystywać 100% zgromadzonego ładunku to pożyje 1500 cykli.

    > Ojej, nie mogles wczesniej tego napisac?

    A nie mogles wczesniej napisac, o co chodzi?

    > Teraz juz mam kupiony i podlaczony samochodowy. Trudno. Cos trzeba
    > wymyslec zeby posluzyl jak najdluzej.

    a) moze przerwy w dostawie prądu nie będa takie częste/długie,
    i wytrzyma pare lat,

    b) kupic "trakcyjny". Te lepiej znoszą glębokie wyładowania.
    a ten ... ladowac co miesiac, i trzymac - moze sie przyda w
    samochodzie,

    c) jesli to mialo byc dla kilku urzadzen malej mocy, to moze
    będą to płytkie wyładowania.

    a moze sobie UPS po prostu kup, jakis model z wiekszymi bateriami.

    Co prawda te akumulatory niby "z lepszego gatunku", a tez dziwnie
    krótko zyją ...

    > A potem moze zarobie na taki jak mowisz.
    > Jezeli w ogole sytuacja nie zacznie sie poprawiac...

    Z tym litowym to ostroznie - trzeba specjalnej ladowarki.

    J.

  • 7. Data: 2023-01-25 12:15:06
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 25.01.2023 o 11:54, J.F pisze:

    > a moze sobie UPS po prostu kup, jakis model z wiekszymi bateriami.

    Generalnie VOLT coś takiego sprzedaje do podtrzymania pracy pompy w
    piecach z zewnętrznym akumulatorem żelowym w sensie, ze dobrany jest
    zasilacz zdolny to uciągnąć i wszelakie zabezpieczenia. Sąsiad kupił i
    chwali. Mowa oczywiście o realnej cenie za taki zestaw.

    https://tooles.pl/zestaw-awaryjne-zasilanie-pieca-co
    -przetwornica-800e-akumulator-100ah-volt-polska-zes6
    5?gclid=Cj0KCQiAw8OeBhCeARIsAGxWtUzfFSl_XoZeYUxqcAnX
    u2zQM7Xqr96taWEZdTccXFY7pHJFV_UwABYaAr-ZEALw_wcB

    1500zł za komplet, działający kilka lat to chyba cenowo i realnie
    najlepszy wybór, tym bardziej, że jest tam również wyjście 230V.

    OK, straty też są ale nic za darmo nie ma :)
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 8. Data: 2023-01-25 15:01:13
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Yerine,

    [...]

    > Bardzo dziekauje za Wasze porady ale jeszcze powiedzcie, czy
    > jezeli akumulator nieuzywany pare dni, np z powodu wyjazdu, moze
    > to caly czas tam pozostawac podlaczone do ladowarki/prostownika?
    > Innymi slowy, jest jakies niebezpieczenstwo PRZELADOWANIA
    > akumulatora, czy raczej im wiecej tym lepiej?

    Akumulator ołowiowy podłączony do zwykłego prostownika bez
    ograniczenia napięcia wysuszysz. Osobiście zniszczyłem w ten sposób
    nowy akumulator samochodowy 72 Ah - podłączony na stałe do zwykłego
    prostownika i UPSa.

    Zasilacze z ograniczeniem napięcia do 13.8V są bezpieczne.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2023-01-25 15:15:09
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 25.01.2023 o 14:47, Yerine Ictimai pisze:

> [...]
    >
    > Innymi slowy, jest jakies niebezpieczenstwo PRZELADOWANIA
    > akumulatora, czy raczej im wiecej tym lepiej?

    Dziwi mnie, że jeszcze nie przeczytałeś instrukcji obsługi tego
    prostownika i zadajesz pytanie na grupie, żeby ktoś przeczytał i Ci
    odpisał? Link do instrukcji dostałeś i instrukcja powinna być
    "papierowa" w pudełku.

    https://www.jula.pl/catalog/motoryzacja/akcesoria-sa
    mochodowe/akumulatory-samochodowe-i-akcesoria/ladowa
    rki-akumulatorow/ladowarka-do-akumulatora-021120?gcl
    id=Cj0KCQiAw8OeBhCeARIsAGxWtUyCQUg5urwuLoMmqgA2XSuVk
    -P11UU1uZ1t5ekezj8txgkLYqXfDGQaAtNPEALw_wcB&gclsrc=a
    w.ds

    Dlaczego marnujesz swój czas i innych? Przecież jest to WYRAŹNIE opisane
    na stronie 12:

    https://www.jula.pl/globalassets/catalog/productdocu
    ments/manual/021120_220908_se-no-pl-en-de-fi-fr-nl.p
    df
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 10. Data: 2023-01-25 17:03:30
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 25 stycznia 2023 o 14:47:28 UTC+1 Yerine Ictimai napisał(a):
> [...]
    >
    > Innymi slowy, jest jakies niebezpieczenstwo PRZELADOWANIA
    > akumulatora, czy raczej im wiecej tym lepiej?
    Lifepo4 możesz zostawić na cztery dni i na dwa lata podłączony i nie podłączony. W
    tych akumulatorach są układy zabezpieczające przed przepływem zbyt dużego prądu,
    przed przeładowaniem i przed nadmiernym rozładowaniem. Można je ładować z każdego
    prostownika do akumulatorów ołowiowych.